۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۶۱۴۱۸۵
روزنامه کویتی:

آمریکا با فشار حداکثری قادر به کاهش قدرت بازدارندگی ایران نیست

آمریکا با فشار حداکثری قادر به کاهش قدرت بازدارندگی ایران نیست
آمریکا با اعمال فشار حداکثری بر ایران صرفا خاورمیانه را تحت این فشار قرار می‌دهد، زیرا ایرانی هرگز به عقب بازنمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه «الرأی» کویت در یادداشتی به قلم «ایلیا ج. مغنایر» با عنوان «خاورمیانه به سوی خطر حداکثری...توصیه‌های ثابت آیت‌الله خامنه‌ای برای ایرانی‌ها» تاکید کرد، در شرایطی که ایران در برنامه موشکی خود به منظور تقویت قدرت بازدارندگی به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده و متحدانش موازنه‌های منطقه را عوض کرده‌اند، فشار حداکثری آمریکا بر تهران برای اجرای شروط دوازده‌گانه فقط خاورمیانه را به سمت خطر حداکثری پیش می‌برد.

در این یادداشت آمده است: در سایه فشار حداکثری که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با خروج یکجانبه خود از توافق هسته‌ای تحمیل کرد، خاورمیانه به سمت خطر حداکثری پیش می‌رود؛ زیرا در سایه جنگ نفتکش‌ها وتوقیف متقابل کشتی‌ها میان ایران و انگلیس ابرها برای وقوع یک طوفان در هم کشیده است.

رأی الیوم ادامه داد: ایران نفتکش انگلیسی را ساعاتی پس از تمدید یک ماهه بازداشت کشتی ایرانی توقیف شده در جبل طارق توسط انگلیس  توقیف کرد. رهبران ایران پس از دریافت خبر تمدید توقیف کشتی ایرانی، تلاش‌های امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای آزادی کشتی ایران را بی‌نتیجه دیدند.

به نوشته این روزنامه کویتی، از همین رو ایرانی‌ها بار دیگر ابتکار عمل را به دست گرفتند. البته بدون اینکه کلا در به روی دیپلماسی فرانسه یا دیگران در جهت رفع خطر تشدید شده در خاورمیانه را ببندند. در شرایطی که نیروی دریایی انگلیس کشتی‌های جنگی جدید به خلیج (فارس) فرستاده و نیروهای نظامی جدید هم به منطقه می‌رسند.

الرای افزود: به عقیده ایرانی‌ها، آمریکا بود که در پاسخ به سرنگونی پهپادش، انگلیس را به توقیف کشتی ایرانی  وادار کرد و دولت لندن هم پذیرفت که به نیابت از متحد آمریکایی خود در این قضیه ورود کند و بدین ترتیب اقدام انگلیس ناقض همه ملاحظات اروپایی‌هایی شد که خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را عامل فشار  و خطر برای خاورمیانه دانستند.

به نوشته این روزنامه کویتی، کاملا واضح است که ایران قصد ندارد سطح فشار تقابل برابر تحرکات آمریکا که خاورمیانه را به سمت خطر حداکثری می‌برد، کاهش دهد؛ زیرا جنگ علیه خود را اعلام شده می‌داند و بین جنگ اقتصادی تحمیلی از سوی آمریکا و جنگ نظامی فرقی وجود ندارد و نتایج هر دو ویرانگر است.

الرای کویت به نقل از آنچه منابع خود نامیده است نوشت: آیت الله خامنه‌ای در دیداری با سران دیگر ایران سه دستورالعمل به آنها داده و تاکید کرده است که ایران در هر شرایط دشواری این دستورالعمل‌ را به عنوان نقشه راه ایران دنبال کند و هرگز از آن نگذرد؛ منابع الرأی گفتند، آمریکا بخوبی می‌داند که تهران چه برنامه‌ای دارد و به چه چیزی پایبند است از همین رو درصدد تضعیف آن برآمده است؛ اما سه دستور العمل  رهبر عالی ایران عبارتند از :

 1-  پایبندی و تأمین حق ایران برای غنی‌سازی و حفظ و صیانت از همه آنچه به این علم مرتبط است. غنی‌سازی هسته‌ای شمشیری آخته بر روی غربی‌هایی است که می‌خواهند این برگ امتیار را از تهران بگیرند.

2- تمرکز بر توسعه توانمندی موشکی و برنامه‌های بالستیک. این سلاح بازدارنده‌ای است که ایران در برابر دشمنان خود در اختیار دارد  تا از جنگ علیه آن جلوگیری کند و  به تعبیر آیت الله خامنه‌ای ایران  برنامه موشکی را برای به دست آوردن تعادل و دفع هر گونه آسیبی به این کشور می‌خواهد.

3- حمایت از متحدان ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن است که به سفارش آیت الله خامنه‌ای ایران هرگز نباید آنها را رها کند، زیرا آنها بخشی از امنیت ملی ایران هستند.

به نوشته الرأی، رهبر انقلاب معتقد است شروط دوازده‌گانه‌ که ایالات متحده توسط مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا، مطرح کرده در این سه نکته خلاصه می‌شود و از تهران می‌خواهد تا برنامه هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کند و دست از متحدانش در خاورمیانه بکشد.

منابع الرأی افزودند، «رهبر عالی ایران آقای خامنه‌ای این توصیه‌ها را به منظور حفظ جمهوری اسلامی ایران بیان کرده و اینکه هر کدام از این بندهای سه‌گانه ضامن سلامت ایران، موجودیت و ماندگاری ایران و امنیت ملی و راهبردی آن است».

الرأی افزود: تهران زیر فشار تحریم‌ها شروع به توسعه توانایی موشکی خود کرده است و برنامه هسته‌ای خود را با وجود تحریم‌های چهل ساله آمریکا توسعه داد و در هر دو برنامه به مرحله‌ای بسیار پیشرفته رسیده که هرگز به عقب برنمی‌گردد، بلکه به جلو پیش می‌رود. در مورد متحدان آن، سال‌های اخیر نشان داده است که ایران و متحدانش در یمن، عراق، سوریه و لبنان توانسته‌اند ابتکار عمل را در خاورمیانه به دست بگیرند و شرایط به نفع آنها عوض شود. بعلاوه، طبق مطالعه مواضع ایران، بعید نیست که تهران موشک‌های بالستیک را در نزدیکی دشمنان یا کشورهایی قرار دهد که این موشک‌ها ممکن است آنجا را هدف بگیرند. همچنین بعید نیست که متحدان ایران در هر لحظه‌ای که ایران در معرض خطر قرار بگیرد از آن دفاع کنند.

الرای آورده است: ایران  نفتکش انگلیسی را همراه با 23 خدمه آن  تا زمان آزاد شدن گریس 1 توقیف کرده است. ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که با متحدانش برای تامین امنیت آزادی تردد دریایی همکاری می‌کند. ایران تهدید کرده است که اجازه صادر شدن هیچ نفتی را در صورت صادر نشدن نفت آن نمی‌دهد. تهران یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد. ترامپ خودش از سرنگونی یک پهپاد ایرانی خبر داد -خبری که ایران آن را تکذیب کرد- گویی ترامپ می‌خواست خود را در همان سطح ایران قرار دهد که  سپاه پاسداران این کشور که ترامپ آن را در فهرست تروریسم قرار داده است از عملیات سرنگونی پهپاد آمریکایی خبر داد.

آمریکا نیروهای جدیدی به منطقه می فرستد. انگلیس کشتی‌های اضافی جنگی فرستاد. همه اینها در یک نقطه کوچک در خاورمیانه و یک تنگه باریک اتفاق افتاده است که نمی‌تواند ظرفیت همه این وقایعی را داشته باشد که منطقه را به سوی خطر حداکثری پیش می‌برد. به گونه‌ای  که همه کشورها و متحدان  به جای رفتن به میز مذاکره و احترام به توافقنامه‌ها، دست خود را بر روی ماشه قرار داده اند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات