۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۶۱۴۲۰۸

خوش خدمتی العربیه و خوش‌آمد گویی به نیروهای آمریکایی در عربستان

خوش خدمتی العربیه و خوش‌آمد گویی به نیروهای آمریکایی در عربستان
شبکه العربیه در یادداشتی با خوش آمدگویی به آمریکایی‌ها، مدعی شد، حضور ارتش این کشور در خاک عربستان موجب برقراری توازن قوا در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری رسا، ارتش آمریکا اعلام کرده است که به درخواست پادشاهی سعودی پس از ۲۹ سال دوباره به خاک عربستان باز می‌گردد و قرار است نیروهای این کشور در پایگاه هوایی «سلطان بن عبدالعزیز» مستقر شوند.

در روزهای گذشته تحلیل‌ها و اظهارنظرهای مختلفی در خصوص اهداف و تبعات حضور نیروها و جنگنده‌های آمریکایی در خاک عربستان منتشر شده است و هرکدام از زاویه دید خود به این مسأله نگاه کرده‌اند.

پایگاه خبری شبکه العربیه در یادداشتی به قلم «عبدالله العتیبی» به گرمی به آمریکایی‌ها برای حضور در عربستان خوش‌آمد گفت و نوشت که افزایش فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی ایران و ترکیه و همچنین ورود روسیه به منطقه، موجب بر هم خوردن توازن قوا در طی ۲۰ سال گذشته شده است.

العربیه در دفاع از حضور نیروهای خارجی در خاک عربستان، استقرار ارتش آمریکا در عربستان را برای برقراری دوباره توازن مورد نظر ریاض در منطقه، ضروری دانست و تصمیم پادشاهی سعودی برای استقبال از نیروهای آمریکایی را «قاطع» و «بسیار مهم» توصیف کرد.

نویسنده در ادامه به مصادیق بر هم خوردن توازن قوا در غرب آسیا از نگاه ریاض اشاره کرد و مدعی شد، فعالیت‌های ایران در خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان به حد «نگران کننده‌ای» افزایش یافته و ایران با توقیف دو کشتی انگلیسی و انهدام پهپاد آمریکایی و افزایش غنی‌سازی اورانیوم موجب تحریک جامعه جهانی شده است.

العربیه از دیگر مصادیق بر هم خوردن توازن قدرت در غرب آسیا را نفوذ ایران در کشورهای عراق، سوریه و یمن دانست و نوشت که حزب‌الله لبنان در رأس سیاست‌های ایران برای ایجاد توازن قوا به نفع خود قرار دارد.

این شبکه سعودی افزایش فعالیت‌های ترکیه در منطقه را نیز از دیگر مصادیق بر هم خوردن توازن قوا ذکر کرد و مدعی شد که این کشور همانند ایران اقدامات سیاسی، نظامی و استراتژیک را برای بسط نفوذ خود در پیش گرفته و حاکمیت عراق و سوریه را نقض رده است.

افزایش نفوذ آنکارا در قطر و ایجاد پایگاه نظامی در این کشور و همچنین نفوذ در کشورهای شمال آفریقا و حمایت از گروه «اخوان‌المسلمین» که عربستان سعودی و امارات و مصر آن را تروریستی می‌دانند نیز از دیگر مصادیق برهم خوردن توازن قوا به ضرر عربستان سعودی دانسته شده است.

العربیه در ادامه نوشت: «ترکیه با دوری از آمریکا و نزدیکی به روسیه بیش از پیش موجب اختلال در معادلات قدرت شد. ورود روسیه به منطقه و ایجاد پایگاه نظامی در سوریه به این معناست که معادلات سیاسی و نظامی در منطقه نیازمند بازآفرینی است».

نویسنده این یادداشت در ادامه با بیان اینکه امنیت خلیج فارس به یک کشور مربوط نمی‌شود بلکه تمامی جهان بدان توجه دارند، آمریکا را «قوی‌ترین کشور در طول تاریخ» دانست و با شعف نوشت، اکنون این کشور برای مقابله با ایران و با استقبال دولت سعودی حضور خود را منطقه توسعه داده است. او همچنین مدعی شد که عربستان مهم‌ترین کشور عربی و بزرگترین اقتصاد را داراست.

در حالی که العربیه به طور ناخواسته به ناتوانی عربستان سعودی در دفاع از خویش علی‌رغم خرید میلیاردها دلار سلاح و نیاز این کشور به قدرت خارجی اذعان می‌کند. پایگاه العربی الجدید نیز حضور آمریکا در خاک عربستان را موجب آبروریزی برای ولی‌عهد سعودی دانست و تأکید کرد که سعودی‌ها  در سال‌های گذشته تلاش داشتند تصویر قدرتمند و باصلابتی از خویش نشان دهند اما اکنون مشخص شده است که آن‌ها توان دفاع از خود را ندارند.

شبکه «ان بی سی» نیز خبر داده است که عربستان سعودی با پرداخت بخشی از هزینه‌های نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور موافقت کرده است و طبق گزارش نیوزویک، قرار است ۵۰۰ نیرو، جنگنده‌های اف-۲۲ و دیگر هواپیماهای آمریکایی تا آگوست پیش رو در عربستان مستقر شوند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
وطن فروشان حقیر
لعنت خدا بر وهابی های اشغال گر که سرزمین وحی را اشغال کردند و در اختیار کفار و دشمنان اسلام قرار دادند
0
0