۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۱۴۲۶۴

نگاهی به کتاب "خداشناسی با تأکید بر مزامیر و صحیفه سجادیه"

نگاهی به کتاب
مؤسسه انتشارات دلیل ما با همکاری مؤسسه تبلیغی کلام مشترک کتاب خداشناسی با تأکید بر مزامیر و صحیفه سجادیه را منتشر کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات دلیل ما با همکاری مؤسسه تبلیغی کلام مشترک کتاب خداشناسی با تأکید بر مزامیر و صحیفه سجادیه نوشته محمدصادق امینی دین را منتشر کرده است.

نویسنده کتاب را در چهارفصل نگاشته است: کلیات و مفاهیم کلیدی، خداشناسی در مزامیر، خداشناسی در صحیفه سجادیه و مقایسه میان خداشناسی مزامیر و صحیفه سجادیه.

در ادیان خداباور، یکی از موضوعات مهم دینی «مفهوم خدا» است و یا به عبارت دیگر، توصیف و تصویری که به نوعی درباره خدا عرضه شده است، یکی از شاخصه‌های مهم «باور دینی» هر دینی به حساب می‌آید که تبعات و پیامد‌های نظری و عملی خاص خود را دارد؛ لذا مؤلف در مقدمه کتاب درباره خداشناسی در ادیان مختلف چنین می‌نویسد:

بخشی از متون دینی که در آن ارائه این توصیف و تصویر پررنگ‌تر است، «متون مناجاتی» است. از آنجا که در این رساله در پی مقایسه بین اسلام و یهودیت هستیم، از هر یک از این دو دین، یک متن مناجاتی مهم را برگزیده‌ایم تا «توصیف و تصویر» خدا را در آن دو مقایسه کنیم.

نگارنده در صفحه ۸۲ از فصل اول کتاب به موضوع نیازخواهی انسان از خدا در مزامیر و صحیفه سجادیه پرداخته است و چنین می‌نویسد:

معارف بسیاری از دعا‌ها و فراز‌های مختلف چه در صحیفه و چه در مزامیر قابل استخراج است، اما شاید نقطه اشتراک تمامی این مناجات‌ها و نیاش‌ها اعتراف داعی است به ضعف و فقر خود و نیازخواهی وی از منبع نامتناهی هستی. ضعف و فقر در ابعاد مختلف ظهور و بروز دارد که پی بردن به آن متضمن نوعی خودشناسی است؛ چرا که به ابعاد وجودی خویش توجه می‌کند. لابه‌های پیچیده درونی‌اش برایش مکشوف می‌شود و همین موقعیت زمینه کافی را برای مطالعه خود، شناخت نیازها، تشخیص ظرفیت‌های شخصی و شخصیتی و بالاخره به فعلیت رساندن آن ظرفیت‌های بالقوه فراهم می‌آورد.

همچنین، محمدصادق امینی دین در فصل چهارم موارد مقایسه میان خداشناسی مزامیر و صحیفه سجادیه را چنین برشمرده است:

رابطه دو سوی خدا با انسان در مزامیر و صحیفه سجادیه، رازگویی‌های صحیفه و رازگوی‌های مزامیر، نیاز خواهی‌ها صحیفه و نیاز خواهی مزامیر و خداشناسی در صحیفه و خداشناسی در مزامیر است.

وی در ادامه در توضیح خداشناسی در صحیفه و خداشناسی در مزامیر در صفحه ۱۵۰ کتاب چنین می‌آورد:

خداشناسی در هر دو متن از اشتراکات و افتراقات عمده‌ای برخوردار است؛ به‌عنوان مهم‌ترین عامل مشترک در خداشناسی این دو متن می‌توان صفت مالک عالم بودن و قدیربودن خدا را برجسته کرد. اما در باب افتراقات گاهی عبارت‌هایی در مزامیر پیدا می‌شود که در مقایسه با صحیفه از آن عظمتی که باید برخوردار باشد، نیست؛ چراکه حاکی از شکایت یا عتابی در خطاب با خداست. تعابیری دیگری نیز در مزامیر یافت می‌شود که مستلزم نقض در ذات الهی است؛ مانند «بیدار شو» که در مزمور هفتم به کاربرده شده است که در ادبیات شیعی هرگز مشابه آن دیده نمی‌شود.

مؤسسه انتشارات دلیل ما کتاب "خداشناسی با تأکید بر مزامیر و صحیفه سجادیه" را در ۱۵۸ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه با قیمت ۴۵۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه B، واحد ۴۴ مراجعه و یا با شماره تلفن های: ۳۷۷۴۴۹۸۸ یا ۳۷۷۳۳۴۱۳ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/
میثم صدیقیان
ارسال نظرات