۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۱۴۲۷۶
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

ایمان باید قلبی، زبانی و عملی باشد

ایمان باید قلبی، زبانی و عملی باشد
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آیه ۱۴ سوره حج می‌فرماید کسی که ایمان می‌آورد ایمان او باید قلبی و زبانی و عملی باشد و بدون یکی از این سه ضلع ایمان کامل نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل دوشنبه شب در تفسیر آیه ۱۴ سوره حج که در مسجد جامع مسکن مهر کاشان برگزار شد، گفت: در آیه قبل خداوند خطاب به کسانی که به دنبال غیر خدا می‌رفتند می‌فرماید آن‌ها کسانی هستند که هم در دنیا و هم در آخرت ضرر می‌کنند.

وی افزود: آن‌هایی که در دنیا و آخرت متضرر می‌شوند کسانی هستند که دین دارند، اما دینداری آن‌ها ناقص است و خدا را زبانی قبول دارند، اما اگر ایمان کامل باشد اهل بهشت هستند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: امام صادق (ع) می‌فرماید، ایمان دارای سه ضلع باور قلبی، اقرار با زبان و عمل با جوارح است و چنانچه کسی هر یک از این سه ضلع ایمان نداشته باشد، ایمان او کافی نیست.

وی افزود: اگر کسی خدا و پیامبر و بهشت و جهنم را قلبا قبول نداشته باشد، اما انسان خوبی باشد و دروغ نگوید و تهمت نزند و حقوق دیگران را ضایع نکند و رفتار‌های خوب داشته باشد انسان خوبی است اما مسلمان نیست و نمونه آن در دنیای غرب زیاد است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: کسانی که خدا باور هستند و به پیامبر و بهشت و جهنم ایمان دارند اما نماز نمی‌خوانند و توجهی به دروغ و مال حرام ندارند و زیارت و حج هم می‌روند این افراد ایمان دارند، اما عمل ندارند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه برخی اقرار زبانی دارند، اما نه قلبا ایمان دارد نه عمل صالح دارد تنها اقرار زبانی دارند، افزود: از نظر قرآن کار این سه گروه کامل نیستند و خداوند در آیه ۱۴ سوره حج می‌فرماید, «إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» کسی که ایمان می‌آورد ایمان او باید قلبی و زبانی و عملی باشد و بدون یکی از این سه ضلع ایمان کامل نیست.

وی ادامه داد: از همه بدتر کسی است که نه اقرار زبانی دارد و نه باور قلبی دارد و ذاتا به خدا و پیامبر ایمان ندارد، اما عمل صالح دارد، اما چون اقرار زبانی ندارد کافر است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: کسانی که ایمان ندارند و اقرار زبانی ندارند عمل صالح آن‌ها پایدار نیست، چرا که این افراد در شرایط عادی انسان‌های خوبی هستند و ظلم نمی‌کنند، اما با ظالم هم مبارزه نمی‌کنند و عمل صالح این افراد پایدار نیست.

وی افزود: کسانی که ایمان ندارند، اما عمل صالح دارند عمل صالح آن‌ها به دلیل اینکه انگیزه‌ای برای ادامه آن وجود ندارد پایدار نیست./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات