۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۱۴۳۱۰
آیت الله اراکی مطرح کرد؛

رسانه عامل تأثیرگذار حکومت در ایجاد هویت فرهنگی | فرهنگ مستقل از حکومت نیست

رسانه عامل تأثیرگذار حکومت در ایجاد هویت فرهنگی | فرهنگ مستقل از حکومت نیست
نماینده خبرگان با اشاره به رابطه فرهنگ و حکومت گفت: جامعه بدون وجود حاکمیت سیاسی و رهبر به وجود نمی آید و این حاکمیت است که فرهنگ را به مردم منتقل می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در آیین معرفی درسنامه غناء و موسیقی رهبر معظم انقلاب اسلامی که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقهی ولی امر(عج) برگزار شد، با بیان اینکه موضوع غناء و موسیقی از موضوعات هویت ساز است، گفت: یکی از بهترین مسائلی که ما باید بدان بپردازیم این است که آنچه که در ساخت هویت علوی و محمدی نقش دارد را مورد بررسی قرار داده و تبیین کنیم.

وی با اشاره به اینکه فقه ما فقهی هویت ساز است، اظهار داشت: ما باید مفاهیم هویت ساز و فرهنگ ساز فقهی را استخراج کرده و برای جامعه تبیین کنیم و آن را به عرصه اجرا بکشانیم.

آیت الله اراکی با بیان اینکه هویت جامعه شیعی برگرفته از مفهوم ولایت است، عنوان کرد: ولایت هویت ساز است و ولایت از طریق فقه هویت سازی می کند؛ به بیان دیگر هویت هر انسانی را امام و پیشوایی که دارد تشکیل می دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از مهمترین بخش های فقه، فقه فرهنگ است و ما باید بدان توجه بسیاری داشته باشیم، بیان کرد: مسأله غناء و موسیقی یکی از مهم ترین مباحث فقه فرهنگ است.

وی با بیان اینکه فقه نظام، فقهی است که عمل به آن از سوی حاکم و محکوم صورت می گیرد، ابراز داشت: جامعه بدون وجود حاکمیت سیاسی و رهبر به وجود نمی آید و این حاکمیت سیاسی است که فرهنگ را به مردم منتقل می کند؛ وجود فرهنگ بدون وجود حکومت محال است، زیرا یک فرهنگ در سایه حکومت شکل می گیرد و کسانی که در این زمینه شبهه وارد کرده و فرهنگ را مستقل از حکومت می دانند در اشتباه هستند.

آیت الله اراکی رسانه را از زیر مجموعه های فرهنگ دانست و با بیان اینکه فرهنگ از طریق رسانه به جامعه منتقل می شود، عنوان کرد: رسانه یکی از اثرگذارترین عوامل حکومت در ایجاد هویت فرهنگی است؛ حکومت به وسیله ابلاغ، هویت مطلوب خود را در جامعه پیاده می کند و باید دانست که این ابلاغ از سوی رسانه انجام می شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: خداوند از طریق رسول، پروردگاری خود را ابلاغ کرد و رسول نیز با کار رسانه ای به انجام رسالت خویش پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه هر سخنی و هر آوازی نباید از رسانه ها پخش شود، تصریح کرد: رسانه ها انتقال دهنده هویت هستند و نباید به بهانه های مختلف تریبونی برای بیان سخنان باطل تبدیل شوند؛ کسی که می گوید هر سخنی اعم از حق و باطل باید در رسانه زده شود، سخت در اشتباه هستند و نمی دانند و نسبت به رسالت رسانه های جامعه اسلامی آگاهی ندارند.

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به مراتب مختلف غناء و موسیقی گفت: آواز، نوعی فراخوانی به سوی تهییج بوده و انسان را به سوی شهوت و شیطان گرایش می دهد.

وی اضافه کرد: باید در زمینه غناء و موسیقی بحث های دقیقی صورت گیرد؛ آوازهایی همچون ادعیه تقوای انسان را به حرکت و تحرک وا می دارد و باید نسبت به این مسائل کارهای علمی شود.

آیت الله اراکی در پایان با اشاره به اهتمام رهبر معظم انقلاب به مسائل علمی و فقه های مضاف و بیان اینکه ایشان با طرح مسائل علمی ناب در جامعه علمی نشاط آفرینی می کنند، یادآور شد: درسنامه غناء و موسیقی یک بحث علمی غنی است که می تواند راه را برای طلاب پژوهشگر برای ادامه این مسیر باز کند./841/پ202/ق

تعداد بازدید : 6

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 11
حسین ثالث موید
ارسال نظرات