۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۱۴۳۱۹
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

روحیه ایثارگری در مردم و مسؤولان تقویت شود | لزوم توانمندسازی نیازمندان

روحیه ایثارگری در مردم و مسؤولان تقویت شود | لزوم توانمندسازی نیازمندان
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: با همه اشکالاتی که در تعامل مجموعه‌های دولتی با مردم وجود دارد، اما مردم روحیه بسیار خوبی در کمک به همنوعان خود دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دیدار سرپرست اداره کل بهزیستی استان قم یکی از نقاط مهم در برجستگی و تکامل انسان را خدمت به مردم دانست و اظهار داشت: إن شاء الله قدم‌های بسیار بزرگی در مجموعه بهزیستی استان برداشته و بعد از چند سال آثار ارزشمندی از خود به یادگار بگذارید.

وی تأکید کرد: خدمت کردن در مجموعه‌های مرتبط با فقرا و محرومین، معلولین و بیماران خاص و خانواده‌های بی‌سرپرست از عنایات خاص خدای تبارک و تعالی به این مددکاران و خدمتگزاران است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان در هر جایی می‌تواند برای خدا کار کند، افزود: این از برجستگی‌های آموزه‌های دین ماست که انسان وقتی معیار کارش برای خدا باشد در هرجایی که زحمت می‌کشد، اعم از کسب و کار فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی و اقتصادی و خدمات‌رسانی بر اساس همین نیّت خدای تبارک و تعالی به آنها جزا می‌دهد ولی خدمت به محرومین و مستضعفین و بیماران و معلولین از یک ویژگی خاص برخوردار است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خطاب به کارکنان و مسؤولان بهزیستی، گفت: در درجه اول خدا را شکر کنید که در این مجموعه قرار گرفته‌اید و همین برای شما یک انگیزه مضاعف ایجاد می‌کند. اگر امروز به شما بگویند بیایید مسؤول یک کارخانه شوید آن هم خوب و مهم و خدمت به مردم است و می‌تواند در مسیر رضای خدای تبارک و تعالی باشد ولی این خدمت یک چیز دیگری است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که خدمت در مجموعه‌هایی مثل کمیته امداد و بهزیستی واقعاً یک حقیقت دیگری دارد، ابراز کرد: این که در اسلام خداوند سفارس زیاد به دستگیری از نیازمندان کرده و در روایات ثواب قضای حاجت یک مؤمن به مراتب از حج و طواف بالاتر ذکر شده نکته اصلی‌اش این است که این بهترین راه برای سیر و سلوک و تکامل انسان است.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: وقتی کسی با همه وجود، بدون اینکه در درونش کراهتی داشته باشد با عشق و علاقه به یک معلول و بیمار یا به خانواده‌ای بی‌سرپرست و نیازمند کمک می‌کند خدا دست او را می‌گیرد و بالا می‌برد و روحش را تکامل می‌دهد. لذا این فرصت را خیلی مغتنم بشمارید که در دنیا و آخرت شما خیلی اثر دارد.

وی ارتباط هرچه بیشتر با مردم را از موارد مورد توجه بهزیستی خواند و گفت: باید شفاف‌سازی را در نهایت قرار دهید به طوری که هر کسی به راحتی بتواند بفهمد این پول‌هایی که به بهزیستی می‌دهد کجا خرج می‌شود، صرف ارائه آمار معنایش شفاف‌سازی نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید مجدد بر روی شفاف سازی در سازمان بهزیستی، تصریح کرد: اطمینان مردم باید روز به روز به این مجموعه بیشتر شود به طوری که وقتی حوادث ناگواری مثل سیل و زلزله اتفاق می‌افتد و بهزیستی به میدان می‌آید تا کنار سایر نهادها کارهایی انجام دهد مردم اعتماد خیلی خوبی داشته باشند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: توانمند‌سازی یک رکن بسیار مهمی است و متفرع بر اینست که اولاً خیّرین و مردم را زیاد به میدان کار بیاورید، تا می‌شود با مردم و خیّرین ارتباط برقرار کنید، بگذارید تا آنجا که با حیثیت مددجویان منافاتی نداشته باشد مستقیماً خود مردم وارد شوند، مثل کمیته امداد که می‌گوید این تعداد از ایتام را فلان آقا اداره می‌کند، شما هم می‌توانید مخارج 50 بیمار در خانه را که نیاز به رسیدگی و دارو دارند برعهده خود مردم بگذارید.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: مسؤولان قبلی بهزیستی می‌گفتند ما برای یک عده‌ای باید پوشک تهیه کنیم ولی قدرت آن را نداریم، چه اشکالی دارد به مردم بگوییم در قم 200 خانواده نیازمند هست که کسی را ندارند، هر فرد عهده‌دار یک نفر شود. این خیلی مؤثر است، یعنی آن فرد دقیقاً می‌داند پولی که می‌دهد صرف این خانواده می‌شود. البته باید با آن خانواده هم هماهنگ کرد که جهات حیثیتی‌شان حفظ شود.

وی با بیان این که باید به جایی برسیم که در همه ایران و خصوصاً در قم بگویند با تلاش کمیته امداد و بهزیستی تکلیف فقرا و ایتام و معلولین و نیازمندان و خانواده‌های بی‌سرپرست روشن و به نحو آبرومند اداره می‌شوند، گفت: پرداخت مبلغ 150 هزار تومان، در ماه خرج یک روز یک آدم نیست؛ الآن خط فقر را زیر سه میلیون بیان کرده‌اند. یعنی لااقل روزی صد هزار تومان. باید إن شاء الله سطح این مبالغ بالاتر بیاید. این ظرفیت در مردم ما موجود است، با همه گرفتاری‌ها و مشکلاتی که مردم ما دارند، با همه اشکالاتی که در تعامل مجموعه‌های دولتی با مردم هست باز مردم روحیه بسیار خوبی در کمک به همنوعان خود دارند.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که باید روحیه ایثارگری در مردم و مسؤولان تقویت شود، اظهار داشت: امیدواریم با استفاده از مردم و خیّرین محترم قمی و امکانات قانونی که در اختیار دارید، بهزیستی را متحول کنید و سطح کمک‌رسانی به افرادی تحت پوشش خود را روز به روز بالا بیاورید که در این کار رضایت خدا، رضایت امام زمان(عج) رضایت رهبری معظم انقلاب، مراجع تقلید و مردم وجود دارد./پ202/ق

عباس قاسم پور
ارسال نظرات