۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۶۱۴۳۴۰
کارشناس فرهنگی و اجتماعی:

اعتبارات پاسخگوی اشتغال در کشور نیست

اعتبارات پاسخگوی اشتغال در کشور نیست
یک کارشناس فرهنگی و اجتماعی گفت: عدم شفاف سازی در مورد اعتبارات تخصیص یافته در حوزه اشتغال باعث شد، اعتبارات پاسخگوی اشتغال کشور نباشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام نیما ارزانی با انتقاد از عملکرد دستگاه های متولی حوزه اشتغال گفت: محوری ترین ارگانی که پاسخگوی متقاضیان اشتغال و جوانان بیکار است اداره کار بوده که آن هم غیر از هدایت افراد جویای کار به مراکز کاریابی و معرفی آنان به شرکت های موجود در منطقه به عنوان یک نیروی کارگر ساده، فعل شاخص دیگری انجام نمی دهد.

وی با بیان اینکه اداره کار قادر به حل مشکل کاریابی بسیاری از متقاضیان جویای کار نیست، تصریح کرد: اداره کار برای فارغ التحصیلان رشته هایی نظیر اقتصاد، زیست شناسی، بیوشیمی، معماری و بسیاری دیگر از رشته های تخصصی چه کاری می تواند انجام دهد و آیا مثلا برای فارغ التحصیل مجسمه سازی می تواند اشتغال ایجاد کند بنابراین عملا نهادی پاسخگوی اشتغال در کشور نیست.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی با ابراز گلایه از عدم شفاف سازی در مورد اعتبارات تخصیص یافته در حوزه اشتغال خاطرنشان کرد: آمار واضحی از اینکه اعتبارات برای حوزه اشتغالزایی در کجا و چه نوع اشتغال هایی هزینه می شود، وجود ندارد ضمن اینکه محاسبات نشان می دهد که اعتبارات هم نتوانسته پاسخگوی اشتغال کشور باشد.

حجت الاسلام ارزانی نرخ بیکاری در بهار 97 برای جوانان تحصیل کرده را مطابق گزارش مرکز آمار 39 درصد اعلام کرد و با بیان اینکه این آمار در بهار امسال به 43 درصد رسیده است، تاکید کرد: این آمارها نشان دهنده این است که متولیان حوزه کار و اشتغال عملا کار سازنده و مثبتی انجام نداده اند.

وی گزارشات و اطلاعات ارائه شده توسط مرکز آمار ایران در حوزه اشتغال را فریبنده توصیف کرد و با ذکر مثالی در تشریح این مطلب افزود: طبق گزارش مرکز آمار اشتغال افراد 10 سال به بالا نسبت به سال گذشته 321 هزار نفر افزایش داشته است، سوال اینجاست چرا افراد 10 تا 18 سال که محصل هستند در این دایره آماری قرار دارند.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی در ادامه بیان کرد: آیا ارائه چنین آمارهایی در واقع پاک کردن صورت مسئله نیست؟ مضاف بر اینکه کارشناسان اقتصادی و آماری معتقدند ارقام ارائه شده توسط مرکز آمار ایران بر اساس آمارهای نقطه ای بدست آمده که در حقیقت گول زننده است.

منبع موثقی برای آمار بیکاران وجود ندارد

حجت الاسلام ارزانی با ابراز تاسف از عدم وجود سامانه مخصوص بیکاران در کشور خاطرنشان کرد: فقدان نبود یک منبع موثق که آمار مشخص و شفافی از بیکاران داشته باشد مشکل اصلی کنونی اشتغال ماست، یعنی ما عملا نمی دانیم چه تعداد فازغ التحصیل هنر یا تربیت بدنی و یا غیره در کشور بیکارند.

وی اضافه کرد: وقتی آمار درستی از تنوع بیکاران جامعه در اختیار نداشته باشیم عملا نمی توانیم به صورت تخصصی برای گروه های مختلف کار ایجاد کنیم، در واقع نقص داده ها و اطلاعات، دست متولیان امر را برای مدیریت و برنامه ریزی در حوزه اشتغال بسته است.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه اشتغال در کشور فاقد متولی بوده و جوان پس از بیکاری خود باید به دنبال کار باشد، با انتقاد به نحوه ارائه تسهیلات به جوانان متقاضی کار گفت: تخصیص یک وام معمولی به عنوان سرمایه اولیه شروع کار، برای جوانی که جز مدرک فارغ التحصیلی هیچ داشته دیگری ندارد از هیچ بانک و موسسه ای قابل وصول نیست، مضاف بر اینکه بروکراسی وام در کشور چالش های خاص خود را دارد.

حجت الاسلام ارزانی با نقبی به موضوع عدم اعطای تسهیلات برای سیل زدگان، بروکراسی وام را اینگونه تشریح کرد: اکنون 4 ماه از حادثه سیل فروردین ماه در کشور گذشته و علیرغم دستور مؤکد مسئولان برای اعطای وام به سیل زدگان، هنوز طیف وسیعی از مردم موفق به دریافت تسهیلات واجب و موکد خود نشده اند، حال چطور می توان انتظار داشت یک جوان متقاضی کار پس از 3 ماه وام اشتغال دریافت کند.

رویکرد کشورهای پیشرفته

وی به رویکرد کشورهای پیشرفته در حوزه اشتغال اشاره کرد و گفت: در کشوری مانند آمریکا چون چیدمان ساختاری اصولی برای اشتغال تنظیم شده است بنابراین دانشجوی فارغ التحصیل نیازی به جستجوی کار ندارد، در واقع در آمریکا با توجه به ظرفیت اشتغال، دانشگاه موظف به پذیرش دانشجو است.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه سن ورود به دانشگاه و تحصیلات عالیه در اروپا و آمریکا بسیار بالاتر از ایران است، اظهار کرد: در کشورهای اروپایی به دانشجویان متقاضی ثبت نام گفته می شود که اشتغال برای رشته گرایش شما وجود ندارد، بنابراین دانشجو اهداف آینده خود را قبل از ورود به آموزش عالی تعیین می کند که آیا اکنون وارد دانشگاه شده یا جذب بازار کار شود.

وی تصریح کرد: اشتغال در کشوری مانند آمریکا غالبا غیر دولتی است، به غیر از نیروهای ارتش که طبق کنواسیون مشخص جذب می شوند و هزینه آنان بر دوش دولت مرکزی است، مابقی دستگاه های حقوق بگیر دولتی نیروهای شاغل خود را به صورت خصوصی انتخاب می کنند.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: در آمریکا بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی همانند ایران وجود ندارد زیرا دولت به افراد بیکار و همچنین بالای 60 سال سن، ماهیانه حقوق پرداخت می کند بنابراین کارکنان دولت در آمریکا هر زمان به اختیار خود می توانند از شغل خود خارج شده و انتخاب دیگری برای اشتغال داشته باشند.

حجت الاسلام ارزانی یادآور شد: برای اشتغال در یک استان تنها خود کشور تصمیم می گیرد که چه تعداد نیرو به عنوان مثال برای شهرداری ها، پلیس امنیت، دستگاه قضایی و غیره می خواهد، سپس اطلاع رسانی کرده و آنگاه خود آن نهاد بر اساس ظرفیت اعلام شده نیرو استخدام می کند، در واقع ایالت فقط مجوز داده و نظارت می کند.

وی با بیان اینکه در ایران تمام این مراحل نظیر پرداخت حقوق و اخراج و جذب پرسنل و غیره بر عهده دولت است، بیان کرد: متاسفانه به علت اینکه تمام مراحل و فرآیند اشتغال کشور تنها بر دوش یک نهاد است، مبادی بروز رانت، پارتی بازی و مسائلی از این دست باز بوده و اجتناب ناپذیر است.

جوانان و خانواده ها نیز مقصرند

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی مقصران اشتغال را هم مسئولان و هم جوانان دانست و تاکید کرد: وقتی کسی رشته زیست پرتوی یا بیوشیمی را به عنوان گرایش تحصیلی خود انتخاب می کند یعنی با اطلاع از اینکه در این رشته بازار کار وجود ندارد وارد دانشگاه شده است زیرا دلیل وی تنها اخذ مدرک تحصیلی است.

حجت الاسلام ارزانی در ادامه افزود: فارغ التحصیلان چنین رشته گرایش هایی پس از اتمام دانشگاه مدعی می شوند که مسئولان برای ما کار ایجاد نکرده اند و به این ترتیب بر تعداد فارغ التحصیلان بیکار جامعه اضافه می کنند، پس یکی از مقصران بیکاری برخی از جوانان اند.

وی با ابراز گلایه از فرهنگ خانواده ها که تنها به مدرک گرایی و کسب مشاغل اداری برای فرزندان خود می اندیشند، اظهار کرد: اکثر والدین حقوق بگیران دولتی را کارمند و صاحب شغل می دانند و معتقدند مستمری ماهیانه ارزش بیشتری نسبت به مشاغل دیگر دارد.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی که مسئولان نیز در اشتغال عاجز ماندند، افزایش آمار تحصیلکرده هیچ سودی برای جامعه ندارد بنابراین بهتر است خانواده ها اصرار به حضور جوانان در دانشگاه و هزینه بیهوده نداشته باشند./829/د102/س

منبع: ایسنا

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات