۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۶۱۴۳۵۹

نگاهی به مشکلات آموزش اسلامی در «نیدرزاکسن» آلمان

نگاهی به مشکلات آموزش اسلامی در «نیدرزاکسن» آلمان
آمارها در ایالت نیدرزاکسن آلمان نشان می‌دهد که در سال گذشته از میان ۶۷ هزار دانش‌آموز مسلمان، ۴ هزار نفر در کلاس‌های آموزش اسلامی شرکت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مسؤولان وزارت فرهنگ در ایالت نیدرزاکسن معتقدند که کمبود معلم در حوزه آموزش اسلامی باعث شده که تعداد کمی از دانش‌آموزان شانس شرکت در کلاس‌های اسلامی را پیدا کنند.

در سال جاری، ۳۶ زن و مرد در ۶۲ مدرسه عمومی، به تدریس امور اسلامی می‌پردازند. این در حالی است که سال ۲۰۱۴ حدود ۳۰ معلم در این حوزه فعالیت داشتند.

تعداد معلمان برای آموزش اسلامی در مدارس بسیار کم است و مؤسسات الهیات اسلامی باید برای حل این مشکل چاره‌ای پیدا کنند. در این راستا، وزارت آموزش و پژوهش فدرال سالانه مبلغ ۴ میلیون یورو در اختیار مؤسسات الهیات اسلامی در نیدرزاکسن، بایرن، هسن، نوردراین-وستفالن، بادن-وورتمبرگ و برلین قرار می‌دهد.

آنیا کارلیچک، وزیر امور آموزش و پژوهش آلمان، در این باره می‌گوید: دولت باید برای ترغیب معلمان به آموزش اسلامی در مدارس تلاش کند.

مسؤولان وزارت فرهنگ در ایالت نیدرزاکسن چندی پیش اعلام کردند که آموزش اسلامی در ایالت نیدرزاکسن به زودی متوقف خواهد شد، زیرا کماکان به اندازه کافی معلم برای آموزش اسلامی وجود ندارد. همچنین براساس آمارهای موجود، در حال حاضر همه دانش‌آموزان مسلمان در ایالت نیدرزاکسن امکان حضور در کلاس‌های آموزش اسلامی را ندارند.

کادیر چاپان یکی از معلمان آموزش‌دیده در اسنابروک در این باره گفت: دوره‌های تعلیم معلمان برای آموزش اسلامی از سال ۲۰۱۲ در آلمان آغاز شده است. در این دوره‌ها معلمان جوان یاد می‌گیرند که اعتقادات خود را باور داشته باشند و بتوانند به پرسش‌های دانش‌آموزان پاسخ دهند.

در حال حاضر ۱۵۰ دانشجو برای شرکت در دوره آموزش اسلامی مؤسسه الهیات اسلامی اسنابروک ثبت‌نام کرده‌اند. کوشکون ساغلام، مسؤول هماهنگی این مؤسسه، در این باره گفت: فرصت‌های شغلی خوبی برای فارغ‌التحصیلان رشته الهیات اسلامی وجود دارد. از سوی دیگر، حذف قانون ممنوعیت پوشیدن روسری برای معلمان در سال ۲۰۱۵ باعث شده تا تعداد علاقه‌مندان به این رشته افزایش یابد.

ساغلام در این باره معتقد است که حذف این قانون تأثیر زیادی در افزایش دانشجویان رشته آموزش اسلامی داشته است، چرا که ۷۰ درصد متقاضیان این رشته زن هستند و سال‌ها ممنوعیت روسری مانعی برای ادامه تحصیل آن‌ها بود./847/ب

منبع: رایزنی فرهنگی ایران در آلمان

ارسال نظرات