۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰
کد خبر: ۶۱۴۳۸۰

فرآیند و مؤلفه‌های جذب قضات از زبان معاون منابع انسانی قوه قضاییه

فرآیند و مؤلفه‌های جذب قضات از زبان معاون منابع انسانی قوه قضاییه
حجت الاسلام و المسلمین امینی در ارتباط با فرآیند و مولفه‌های جذب قضات، گفت: سالانه یک بار جذب عمومی و چند بار جذب اختصاصی داریم که برای کار جذب وارد سیستم می‌شوند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با فرآیند و مولفه‌های جذب قضات تصریح کرد: در جذب قضات از میان دانشجویان و حوزویان دو مسیر جذب عمومی و اختصاصی را مدنظر قرار می‌دهیم که جذب اختصاصی در آیین نامه جذب و گزینش قضات پیش بینی شده و گروه خاصی با معدل‌های خاص و امتیازات ویژه را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: سالانه یک بار جذب عمومی و چند بار جذب اختصاصی داریم و هر دو گروه برای کار جذب وارد سیستم می‌شوند منتها جذب عمومی یک آزمون تستی مفصل نیز دارد و بعد از اینکه فرد در مصاحبه از نظر علمی نیز واجد امتیاز لازم شد به بخش تشخیص صلاحیت شخصیتی معرفی می‌شود که ویژگی‌های شخص از نظر تناسب با کار قضایی سنجیده می‌شود و اگر تایید شد به بخش گزینش معرفی می‌شود.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در مرحله گزینش، صلاحیت‌ها بررسی می‌شود و پس از تایید به بخش آموزش معرفی و دوره‌های کارآموزی را بین ۱۵ تا ۲۰ ماه می‌گذراند و پس از طی مرحله آموزش در اداره استخدامی و کارگزینی قضایی ابلاغ می‌گیرند و در شهر‌ها و مراکز مختلف تقسیم و مشغول به کار می‌شوند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: در برنامه پنجم و ششم دیده شده که سالانه بتوانیم ۸۰۰ قاضی جذب کنیم که از این میزان گاهی بیشتر و یا کمتر جذب کرده‌ایم، اما به طور متوسط توفیق جذب همین تعداد که در برنامه دیده شده را داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات و خروج‌هایی که از دستگاه قضا داریم و با محاسبه قضاتی که با سابقه کار بالای ۳۰ سال از این دستگاه خارج می‌شوند، به همین تعداد باید بتوانیم قاضی جذب کنیم.

حجت الاسلام امینی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف قبول شدگان آزمون استخدامی قوه قضاییه در سال ۹۶ اظهار کرد: در جلسه‌ای که در سازمان امور استخدامی با حضور وزیر دادگستری، رئیس حوزه ریاست، معاون رئیس جمهور برگزار شد؛ مقرر شد که به میزانی که خود قوه قضاییه بتواند از اعتباراتش نیرو جذب کند این اقدام را صورت دهد و در مورد مازاد آن رایزنی شود ان شاالله دولت بودجه آن قسمت را نیز تامین کند.

حجت الاسلام امینی افزود: در کمیسیون قضایی مجلس نیز جلسه روز سه شنبه هفته گذشته برگزار شد که وزیر دادگستری موظف شد پیگیر این موضوع شود که ان شاالله بتوانیم ظرف یک ماه همه این افراد را جذب کنیم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای استان‌های محروم افزایش ظرفیت جذب قضات داشته ایم گفت: بخش مرکز آموزش و جذب قوه قضاییه در این رابطه تلاش‌هایی داشته و برای مناطق محروم تدبیر‌های خوبی انجام و آزمون‌های ویژه برگزار شده است و خود روسای کل در شناسایی افراد بومی کمک می‌کنند چرا که مشکل ما در این مناطق این است که میزان افراد بومی بسیار کم بوده و ماندگاری افراد غیربومی نیز پایین است ان شاالله با جذب نیروی‌های بومی این مشکل ظرف سال‌های آتی حل شود.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در جذب عمومی قضات امسال حدود ۳۰ هزار نفر شرکت خواهند کرد و در جذب اختصاصی نزدیک ۳ هزار نفر بوده است و دوره به دوره در جذب اختصاصی سایت باز می‌شود و افراد می‌توانند ثبت نام کنند.

وی تصریح کرد: کسانی که به عنوان قاضی می‌خواهند جذب شوند برایشان پرونده شخصیت تشکیل می‌دهیم که انواع تست‌ها و مصاحبه‌ها در این رابطه انجام می‌شود. گاهی تا ۳ مصاحبه در یک هیئت ۳ نفره و در نهایت در هیئت ۵ نفره انجام می‌شود که با نظر این هیئت مشخص می‌شود آیا آن فرد آمادگی برای احراز سمت را دارد یا خیر و اگر صلاحیت داشت و تایید شد برای گزینش معرفی می‌شود.

محمد قمین
ارسال نظرات