۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۶۱۴۴۰۸
مدیر سابق حوزه علمیه لرستان:

سازمان اوقاف در احیای موقوفات همت داشته باشد

سازمان اوقاف در احیای موقوفات همت داشته باشد
مدیر سابق حوزه علمیه لرستان بر ضرورت احیای موقوفات حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: اوقاف باید در زمینه موقوفات حوزوی شفاف سازی کند و در احیای موقوفات همت داشته باشد.

حجت الاسلام علی میناپور، مدیر سابق حوزه علمیه لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بر اهمیت و ضرورت ساماندهی موقوفات تأکید کرد و بیان داشت: ساماندهی موقوفات حوزه های علمیه برای این است که حوزه علمیه بتواند به رسالت خود به بهترین شکل عمل کند.

احیای موقوفات حوزه علمیه ضرورتی اجتناب ناپذیر برای انجام رسالت حوزه است

وی ساماندهی موقوفات حوزه علمیه را ضرورتی اجتناب ناپذیر عنوان کرد و افزود: حوزه علمیه کمترین منابع را در اختیار دارد و برای انجام مأموریت ها و رسالت های خود، برای تأمین ابتدایی ترین کمک های مالی تبلیغی، تحصیلی، تدریس و مهارت های کاربردی با مشکل روبرو است.

مدیر سابق حوزه علمیه لرستان اظهار داشت: اگر موقوفات حوزه های علمیه را در سطح کلان ساماندهی کنند، حوزه هیچ نیازی به اعتبارات دیگر از جانب دولت ندارد.

وی عنوان کرد: در حوزه علمیه استان لرستان متوجه شدیم موقوفات کلانی در شهرستان های ازنا، الیگودرز و خرم آباد وجود دارد و به وسیله غیر تصرف شده است و هیچ منفعتی به اداره اوقاف نیز نمی رسد، در حالی که موقوفاتی همچون زمین زراعی و باغاتی هستند که می توانند درآمدزا باشند و این موقوفات قبل از انقلاب به صورت غیرقانونی تصرف شده اند و باید اوقاف ورود جدی پیدا کند.

حجت الاسلام میناپور با تأکید بر اینکه ضروروی و لازم است اوقاف لرستان ورود جدی داشته باشد و با پشتیبانی مراجع قانونی موقوفات حوزه علمیه را از تصرف خارج کند و در احیای موقوفات ایفای نقش کند.

وی با اشاره به اینکه بارها به اوقاف لرستان مکاتبه شده است که در زمینه احیای موقوفات حوزه علمیه در لرستان اقداماتی انجام دهد، گفت: متأسفانه گوش شنوایی برای خواسته ها و مطالبات حوزه علمیه در زمینه موقوفات وجود نداشت.

اوقاف موقوفات حوزه علمیه را به حوزه برگرداند

مدیر سابق حوزه علمیه لرستان خاطرنشان کرد: دو خواسته کوچک از اوقاف و امور خیریه لرستان داشتیم در طول مدتی که مدیریت حوزه علمیه را عهده دار بودم، یکی اینکه موقوفات آنچه موقوفه در استان متعلق به حوزه علمیه است را معین کنید و آنچه موقوفه که در تصرف دیگران است را آزاد کنید، متأسفانه همتی از سوی سازمان اوقاف مشاهده نشد.

وی تصریح کرد: برای بازگرداندن موقوفاتی که مربوط به حوزه و آباد هستند باید دلسوزی صورت گیرد و وظیفه شرعی اوقاف است که این موقوفات را به حوزه علمیه برگرداند و در زمینه موقوفات حوزوی شفاف سازی کند.

احیای موقوفات نیازمند استفاده از ظرفیت مردمی است

حجت الاسلام میناپور بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت مردمی در احیای موقوفات تأکید کرد و افزود: در کنار اقدام اوقاف باید از ظرفیت بزرگان محله استفاده کرد و گامی برای احیای موقوفات تصرف شده برداشت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا که مطرح شد دو موقوفه مربوط به مدرسه علمیه کمالیه و مدرسه علمیه بروجرد است، در لرستان وجود دارد، گفت: اینکه اوقاف می گوید برخی موقوفات مربوط به یک مدرسه خاص است، درست نیست وقتی گفته شده طلاب علوم دینی، یعنی درآمد موقوفه می تواند مورد استفاده برای طلبه های 13 مدرسه علمیه استان لرستان هزینه شود.  

حجت الاسلام میناپور تصریح کرد: یک نهضت و حرکت کلی لازم است که اموال و موقوفات حوزه علمیه را به مسیر خود برگرداند و در این راستا مطالبه گری و انجام کارهای رسانه ای می تواند راه را هموار سازد./9451/ت210/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات