۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۶۱۴۴۹۸
معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه علمیه تهران:

احیای موقوفات حوزوی ضامن حل مشکلات اقتصادی حوزه های علمیه است

احیای موقوفات حوزوی ضامن حل مشکلات اقتصادی حوزه های علمیه است
حجت الاسلام گودرزی احیای موقوفات حوزوی را ضامن حل مشکلات اقتصادی حوزه های علمیه دانست و بر اصلاح و بهبود شرایط موقوفات تاکید کرد.

حجت الاسلام حسین گودرزی معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه علمیه استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت احیای موقوفات حوزوی، گفت: وقف در اصطلاح فقهی به معنای عقدی با نیت خیر و قصد قربت است که ثمره آن حبس کردن اصل و رها کردن منفعت آن در خدمت می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه سنت حسنه وقف توسط اسلام پایه‌گذاری شده است، ادامه داد: وقف در روایات ائمه اطهار(ع) همواره مورد تاکید بوده است، در میان گزاره‌های اقتصاد اسلامی یکی از مسائلی که بسیار مورد تاکید و سفارش مبنایی قرار گرفته همان وقف است.

حجت الاسلام گودرزی با بیان این مطلب که شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برگرفته از وقف است، ابراز کرد: وقف اگر چه دارای بهره‌برداری اقتصادی است اما در حقیقت وقف یک سنت حسنه فرهنگی محسوب می شود.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه علمیه استان تهران بیان داشت: حوزه‌های علمیه شیعه در اعصار گذشته نسبت به ترویج و تبلیغ موضوع مهم وقف در عرصه‌های مختلف درمان، رسیدگی به ایتام، مباحث آموزشی دینی و آکادمیک، ترویج سیره اهل بیت(ع)، برپایی مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) و حوزه‌های علمیه اهتمام بسزایی داشتند.

وی افزود: امروز مسأله‌ای که حوزه‌های علمیه را دچار چالش کرده وضعیت درآمدهای حوزه با توجه به شرایط سخت اقتصادی این روزهای جامعه است، آنچه که در این راستا حائز اهمیت است خودگردان بودن حوزه‌ها است، حوزه‌های علمیه از دیرباز توسط خیرین و مومنین و درآمدهای حاصل از موقوفات اداره می‌شدند.

حجت الاسلام گودرزی ادامه داد: موقوفات متاثر از عملکردی که در دوره پهلوی در خصوص اصلاح اراضی صورت گرفت، دچار دست‌اندازی شد و درآمدهای حاصل از آنها که بخشی از آن مختص به حوزه‌های علمیه بود، مختل شد، آثار آن دست‌اندازی‌ها امروز در وضعیت درآمدی حوزه‌های علمیه کاملا مشهود است.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه علمیه استان تهران اصلاح و بهبود شرایط موقوفات را لازم و ضروری دانست و گفت: احیا و اصلاح شرایط موقوفات از خود حوزه که سردمدار ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف بوده باید آغاز شود؛ شایسته است حوزه‌های علمیه در این عرصه پیش قراول باشند و ضمن ایجاد احساس اطمینان و امنیت برای مومنین واقف در خصوص اینکه موقوفات در مسیر نیت واقف قرار خواهد گرفت، تبلیغ و ترویج در حوزه وقف را به صورت جدی دنبال کنند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه علاوه بر نقش آفرینی در ترویج، تاسیس و به ثمر نشاندن موقوفات جدید می‌بایست در عرصه احیای موقوفات معطل مانده گذشته نیز منفعل نبوده و اقدامات لازم را صورت دهند.

حجت الاسلام گودرزی در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه چهل سال از عمر بابرکت نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد و با توجه به اینکه نظام اسلامی یک نظام دینی با شاخص‌های دینی است انتظار می‌رود مسأله مهمی چون وقف نیز بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؛ بنابراین علاوه بر حوزه‌های علمیه، دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف فرهنگی نیز باید موضوع وقف را چه در حوزه احیا و چه در حوزه تاسیس مورد اهتمام ویژه خود قرار دهند.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه علمیه استان تهران ابراز کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم دفتر مستقلی تحت عنوان دفتر موقوفات و درآمدهای پایدار تاسیس کرده است، این اقدام مبارکی بود که در حوزه وقف انجام شد، عزیزانی که در قم بودند توانستند نقشه راه خوبی را ترسیم کنند البته این بخش اندکی از کار است و در حال حاضر اقدامات در مقام نظری صورت گرفته، آنچه که ضرورت دارد این است که دستورالعمل‌ها و قوانین اجرایی برای موقوفات وضع شود.

وی اضافه کرد: حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به این مسأله توجه ویژه‌ای دارد، امیدواریم حوزه‌های علمیه با تعامل و همیاری سازمان اوقاف و امور خیریه بتوانند از ظرفیت ایجاد شده به خوبی استفاده کرده و این امر مهم را به نتیجه‌ای مطلوب و ملموس برسانند.

حجت الاسلام گودرزی ابراز کرد: خیرین و مومنین جامعه کسانی هستند که می‌توانند مسأله مهم موقوفات به ویژه موقوفات مختص حوزه‌های علمیه را رونق دهند، تنها نگرانی که واقفین محترم دارند این است که از طریقی اطمینان پیدا کنند که موقوفه‌شان حتما در مسیر تعیین شده و مورد نظر آنها قرار می‌گیرد.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه علمیه استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: سروسامان دادن به مسأله وقف و موقوفات نیاز به عزم و همت دسته‌جمعی حوزه‌های علمیه، دستگاه‌های اجرایی، سازمان اوقاف و مومنین دارد، این ستاد معنوی باید بر مسأله وقف به عنوان یک فرهنگ متعالی سرمایه‌گذاری کند./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات