۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۶۱۴۵۱۱
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان تبیین کرد؛

ویژگی های شیعه با توجه به آیات و روایات

ویژگی های شیعه با توجه به آیات و روایات
استاد حوزه علمیه گفت: شیعه حقیقی کلاه سر کسی نمی گذارد، غش در معامله نمی کند، خشم آلود به پدر و مادر نگاه نمی کند، تهمت نمی زد و خیانت و غیبت نمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، سخنران حرم مطهر رضوی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه مطهر ثامن الحجج(ع)، گفت: معرفی شیعه حقیقی از مسائل ارزشمندی است که امام رضا(ع) به شدت به آن توجه داشتند.

وی با اشاره به بیان صفات شیعه از دیدگاه امام رضا(ع)، اظهار کرد: حضرت این که هر کسی بدون دلیل و بدون داشتن ویژگی ها شیعه خود را شیعه بداند را نمی پسندیدند و دانستن این ویژگی ها بر همه ما لازم است.

کارشناس مذهبی با بیان این که دنیا محل کاشت و آخرت محل برداشت است، ابراز کرد: پیامبر(ص) می فرماید:«دنیا مدتی است که در آن زندگی می کنید و برای هر کدام از شما مزرعه و محل کشت است و اگر نهال ایمان، اخلاق و عمل صالح بکارید از میوه آن در برزخ و قیامت بهره مند خواهید شد اما اگر دست خالی وارد برزخ شوید، آن جا جای کاشتن نیست.»

وی به آیات و روایات در مورد تکمیل پرونده اعمال انسان در دنیا اشاره و ابراز کرد: امیرالمومنین(ع) می فرماید: «امروز که فرصت عمر در اختیار شما است، محل کار، فعالیت و زحمت است اما فردا روز رسیدگی به پرونده شما است.» همچنین براساس آیات قرآن قیامت روز باز شدن پرونده و قبولی یا مردودی ما است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: خداوند در سوره ن و القلم می فرماید: «کسانی که در دنیا دعوت به عبادت شدند اما تن به عبادت ندادند، در قیامت وقتی ارزش عبادت و عمل خیر را می بینند، آرزو می کنند که عمل خیر را انجام دهند اما امکان ندارد.

استاد حوزه علمیه به جایگاه امام اشاره و خاطرنشان کرد: امام انسانی ارزشی و ملکوتی است و امیرالمومنین(ع) در این خصوص می فرماید: «جایگاه ما در نزد خدا بوده و برای هدایت شما انسان ها به دنیا آمده ایم چون هدایت و راهنمایی امر بسیار مهمی است و خدا ما را آورد تا شما را تا بهشت برسانیم.»

وی در ادامه با اشاره به آداب زیارت بیان داشت: وقتی به زیارت امامان مشرف شدیم، با امام این گونه حرف بزنید اما قبل حرف زدن باید غسل کرده، قبل از رسیدن به حرم تکبیر و حمد خداوند را گفته که با این ذکر گفتن خود را از غبار معصیت پاک می کنیم همچنین قبل از ورود به حرم مطهر اذن دخول بخوانید چون برای رسیدن به محضر امام باید از خدا اجازه گرفت و آن گاه که قلب انسان آرام گرفت و اجازه ورود داده شد، وارد حرم مطهر می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان به انجام اعمال خیر در دنیا با توجه به رفتار اهل بیت(ع) در این موارد اشاره و بیان داشت: ائمه قسم نمی خوردند مگر این که کار بسیار مهمی پیش آید بنابراین کاسب جنس خود را تعریف نکند و وقتی جنسی را  فرد خرید،  تکذیب نکند و نیز در معاملات نام مقدس خداوند را در معرض سوگند قرار ندهند.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: شیعه کلاه سر کسی نمی گذارد، غش در معامله نمی کند، خشم آلود به پدر و مادر نگاه نمی کند، تهمت نمی زد و خیانت و غیبت نمی کند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات