۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۱۴۵۴۷
حجت الاسلام و المسلمین قمی:

وظیفه جامعةالمصطفی نهادینه‌سازی گفتمان انقلاب اسلامی است

وظیفه جامعةالمصطفی نهادینه‌سازی گفتمان انقلاب اسلامی است
حجت الاسلام و المسلمین قمی وظیفه المصطفی را در نهادینه‌سازی گفتمان عدالت، گفتمان کرامت، گفتمان معنویت و گفتمان اخلاق سنگین برشمرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین قمی معاون بین‌‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) ضمن تشکر از مسئولان جامعةالمصطفی به دلیل برگزاری این اجلاس، سلام مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) را خدمت حاضران ابراز کرد و اظهار داشت: مجموعه المصطفی از معدود نهادهایی است که همواره عنایت ویژه رهبری(مدظله‌العالی) را به خودش داشته است. از زمان تلفیق دو مجموعه سابق، انتخاب هیئت رئیسه، حکم ریاست المصطفی و...، با دقت نظر ایشان شکل گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با بیان این که جامعة‌المصطفی مورد بغض و کینه دشمنان است، ابراز کرد: حوزه‌های علمیه، قدیمی‌ترین مجموعه علمی در تاریخ تشیع به شمار می‌رود که تاریخ آن به عصر حضور ائمه(علیهم‌السلام) بازمی‌گردد و همواره رشد کیفی و کمی داشته است.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با اشاره‌ای گذرا به سابقه حوزه‌های علمیه و مقایسه تعداد طلاب و حوزه‌های علمیه، قبل و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، ابراز داشت: حوزه‌های علمیه رشد کمی و کیفی چشم‌گیری داشته‌اند. از نظر رشد کیفی، می‌توان به تأسیس و گسترش مدارس علمیه خواهران و سامان‌دهی و جذب طلاب غیرایرانی اشاره نمود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به انتظارات رهبری(مدظله‌العالی) از جامعة‌المصطفی، بیان کرد: در دیدار جناب آقای عباسی با مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) پس از پذیرش مسئولیت ریاست در المصطفی، معظم‌له مسئله اصلی را این دانستند که بتوانیم طلابی تربیت کنیم که از عمق وجود، باورمند به مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و انقلاب اسلامی باشند و در این راه تلاشی دوچندان داشته باشند.

وی افزود: اکنون که مطالبه معظم‌له را دانستیم، باید چه کار کنیم که کسی که این جا درس می‌خواند، ایمانی قوی و باوری عمیق به آموزه‌های این مکتب داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی خاطرنشان ساخت: باید آثاری بسازیم که ماندگار باشد. اگر توانستیم ارتباط با قلب افراد برقرار کنیم، نیازی نداریم که گزارش تهیه کنیم و کارمان را به آمار و ارقام محدود سازیم. امام(ره) همواره تأکید داشتند که هسته‌های حزب‌الله را بسازیم و تقویت نماییم. این، با ارتباط با قلوب امکان‌پذیر است و نتیجه‌اش، تربیت افرادی همانند سیدحسن نصرالله می‌شود.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تصریح کرد: در چنین حالتی می‌‌توان انتظار داشت که روز به روز بر پیکره این شجره طوبی افزوده شود.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با بیان این که جامعةالمصطفی تا امروز نیز این مسیر را پیموده است، هدف را تربیت انسان دانست و خاطرنشان ساخت: نتیجه این سیستم، باید انسانی باشد که بدون هیچ انگیزه مادی، ترویج مبانی ناب اسلامی را وظیفه خود می‌‌داند و در این مسیر، از هیچ کوششی فروگذار نباشد. نباید هدف اصلی را فراموش کنیم یا در یافتن و بالندگی آن غفلت بورزیم.

وی افزود: باید ببینیم برای تحقق مطالبات رهبری(مدظله‌العالی) چه کارهایی باید انجام دهیم. اگر لازم است، در این باره سمیناری برگزار کنیم.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، در ادامه، گفت: بیانیه گام دوم، بیانیه‌ای معمولی نیست و از ده‌ها سال تجربه معظم‌له نشئت می‌گیرد و ایشان وقت زیادی برای تدوین آن صرف کردند و شرایط روز را در نظر گرفتند که به تدوین بیانیه‌ای به‌روز، باورپذیر و ارائه‌دهنده راهکارهای متعدد منجر شد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی یکی از مهم‌ترین مخاطبان این بیانیه را دشمنان جمهوری اسلامی برشمرد و اظهار داشت: در نشستی که معظم‌له با مجموعه‌‌ای تمدن‌پژوه داشتند، ایشان بیان کردند که ما باید پنج مرحله را بگذرانیم: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی.

وی ادامه داد: انقلاب ما فقط در قالب انقلاب نیست و در نهایت، باید تمدن اسلامی را بیافریند. برای ساخت تمدن اسلامی، در کلام رهبری(مدظله‌العالی)، دو پیش‌فرض وجود دارد: ۱. تولید فکر؛ ۲. تربیت انسان‌هایی که در تراز این تولیدات فکری حرکت کنند. 

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با اشاره به وظیفه المصطفی در این باره، بیان نمود: رهبری(مدظله‌العالی) در این بیانیه گفته‌اند که باید برای چهل سال آینده، به درستی برنامه‌ریزی کنیم و کارها براساس منطق پیش رود. ایشان تصریح کرده‌اند که در چهل سال دوم باید چند گفتمان را نهادینه نماییم: گفتمان عدالت، گفتمان کرامت، گفتمان معنویت و گفتمان اخلاق. مسئله گفتمان عدالت، همانی است که از حضرت آدم(علیه السلام) تا خاتم(صلی الله علیه و آله و سلم) بوده و هدف همه انبیا و ائمه(علیهم‌السلام) بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین قمی افزود: اگر ما کوتاهی نماییم و گفتمان عدالت را مطرح نکنیم و افراد دیگری همچون داعش، به نام عدالت، باعث گمراهی جمع زیادی شوند، مسئول خواهیم بود.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با اشاره به لزوم ترویج گفتمان کرامت، آن را گفتمان قرآن برشمرد و اظهار داشت: با این حال، امروزه، دشمنان می‌کوشند همین مفهوم قرآنی را به سلاحی برای تار و مار کردن ما تبدیل نمایند. ما باید این مفهوم را در کتب درسی، منابر، خطبه‌های نماز جمعه و... ترویج کنیم و ابعاد آن را به گوش دیگران برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین قمی درباره گفتمان معنویت و اخلاق خاطرنشان ساخت: امروز، بشر تشنه معنویت و اخلاق است. وقتی ما به مسائل ناب اسلامی کمتر توجه نماییم، با سرخوردگی از اسلام ناب و ظهور عرفان‌های کاذب روبه‌رو می‌شویم. رهبری(مدظله‌العالی) تأکید می‌کنند که باید گفتمان معنویت را نهادینه کرد.

وی با بیان این که وظیفه ما، تبیین مفاهیم ناب اسلامی به قرائت امام(ره) و رهبری(مدظله‌العالی) است، تأکید کرد: به گفته ایشان، رسالت اصلی این است که به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تربیت‌یافتگان این مکتب ناب، خالصانه در ترویج این مفاهیم بکوشند.

شایان ذکر است در پایان این جلسه، تعدادی از نمایندگان و مدیران المصطفی نظرات خود را مطرح کردند./829/د102/ب1

منبع: المصطفی نیوز

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات