۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۷
کد خبر: ۶۱۴۶۱۳
آیت الله حسینی بوشهری:

سیره زندگانی علمای بزرگ بهترین الگوی سبک زندگی برای جامعه است

سیره زندگانی علمای بزرگ بهترین الگوی سبک زندگی برای جامعه است
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه طلاب زندگی علمای تراز اسلام الگوبرداری کنند، تأکید کرد که زندگی علمای بزرگ بهترین الگوی سبک زندگی اسلامی برای مردم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه امشب در مراسم گرامیداشت دوازدهمین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله مشکینی و مراسم گرامیداشت هفتمین روز ارتحال مرحوم آیت الله حائری که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره عناصر نقش آفرین در شخصیت افراد گفت: علم و دانش، فرزانگی، فقاهت، بصیرت و آگاهی، زهد و پارسایی و رضا و تسلیم در مقابل پروردگار از ویژگی هایی به شمار می رود که هر کدام از آنها اگر در انسانی پیدا شود، نشان می دهد که آن انسان مراحلی از کمال را پیموده است.

وی با بیان اینکه بیش از 80 آیه از قرآن کریم در زمینه علم و عالم نازل شده است، اظهار داشت: رسول گرامی اسلام(س) در روایتی فرمودند «گرامی ترین انسان ها و بندگان بعد از سلسله انبیای الهی عالمان دین هستند»، بنابراین علما از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه بر اساس روایات باید به آن دسته از علمایی رجوع کرد که برای انسان منفعت بخش باشند، خاطرنشان کرد: علمای تراز اسلام کسانی هستند که شک انسان ها را به یقین، تکبرشان را به تواضع، ریاکاری هایشان را به اخلاص، عداوت و دشمنیشان را به خیرخواهی و میل به دنیا و دنیا طلبی آن ها را به زهد تبدیل کنند.

وی یکی از ویژگی های بارز علمای تراز اسلام را خشیت، خداترسی و تقوا پیشگی توصیف کرد و افزود: علمای بزرگ از کسی جز خداوند باکی ندارند و همواره در صف مقدم مبارزه با دشمنان بوده و همواره در برابر بدخواهان ایستادگی می کنند؛ علمای بزرگ اسلام همانند کوهی در برابر شدائد می ایستند و در راه اعتلای فرهنگ اهل بیت(ع) از هیچ مسأله ای نمی هراسند.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به تبیین ویژگی های شخصیت مرحوم آیت الله حائری پرداخت و تأکید کرد: ایشان در حوزه کربلا، نجف و قم به تحصیل پرداختند و این نشان می دهد که در اوج نبوغ قرار داشتند؛ آن بزرگوار در محضر بزرگانی همچون امام خمینی(ره) و شهید صدر به شاگردی پرداخته و از هنگامی که به قم آمد در قالب یک استاد برجسته تدریس می کرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه به حکم انتصاب مرحوم آیت الله حائری به عنوان مدیر مؤسسه دایرة المعارف فقه بر اساس مذهب اهل بیت(ع) از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره و بیان کرد: رهبری در این حکم، مرحوم آیت الله حائری را دارای فضائل علمی می دانند؛ ایشان شخصیتی بود که کلام تأثیرگذاری داشت و سخنانش در عمق جان ها اثر می کرد؛ ارتحال ایشان یک ضایعه بزرگ بود و همه جامعه علمی و نخبگانی را داغدار کرد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به ابعاد سیاسی، علمی، اخلاقی و اجتماعی شخصیت مرحوم آیت الله مشکینی گفت: ایشان شخصیتی عالم، زاهد و خدوم بودند و در محضر بزرگانی همچون آیت الله بروجردی، آیت الله محقق داماد و امام خمینی(ره) به شاگردی پرداخته و از اساتید مطرح حوزه بودند.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله مشکینی شاگردپرور و دارای آثار فراوان متناسب با نیاز روز جامعه بودند؛ ایشان تواضع بسیار بالایی داشتند و در زمینه های اخلاقی از اساتید اخلاق بسیار مثال زدنی به شمار می رفتند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مرحوم آیت الله مشکینی از شخصیت های مبارز و انقلابی بوده و همواره همراه امام(ره) و انقلاب بودند، گفت: ایشان یکی از کسانی بودند که نامه مرجعیت امام خمینی(ره) را امضا کردند و همواره از ایشان حمایت به عمل می آوردند.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله مشکینی از علمای بزرگی است که عمر خود را در راه خدمت به اسلام و مسلمانان صرف کرد و اسوه اخلاق بود، گفت:ایشان در دوران دفاع مقدس در جبهه ها حضور پیدا کرده و به رزمندگان دلگرمی می دادند؛ ایشان نسبت به مسائل اجتماعی دغدغه بسیاری داشتند و همواره مسائل اجتماعی را در خطبه های نماز جمعه مطرح می کردند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان با بیان اینکه طلاب زندگی علمای تراز اسلام را مرور کنند و از آن الگوبرداری کنند، تأکید کرد که زندگی علمای بزرگ بهترین الگوی سبک زندگی اسلامی برای مردم به شمار می رود./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات