۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۶۱۴۶۷۷
حجت الاسلام دهشت:

شرط توفیق زیارت امام معصوم، اشتیاق زائر است

شرط توفیق زیارت امام معصوم، اشتیاق زائر است
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: اگر کسی مشتاق زیارت امام معصوم(ع)‌ نباشد، طبیعتا نمی تواند عدم توفیق زیارت را به طلبیده نشدن توسط امام نسبت دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی دهشت شامگاه جمعه در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی به ایراد سخنرانی پیرامون موضوع فرهنگ زیارت پرداخت و گفت: فرهنگ زیارت یکی از مسائل اساسی در دین مبین اسلام است. فرهنگ زیارت در طی تاریخ نه تنها کهنه نشده بلکه روز به روز گسترش پیدا کرده است.

وی افزود: زیارت به معنای ملاقات و دید و بازدید است و اگر کسی فقط به همین مفهوم اولیه توجه داشته باشد، سطح قابل توجهی از معرفت نسبت به زیارت را کسب کرده است.

کارشناس مذهبی آستان قدس رضوی با اشاره به جایگاه زیارت در آیات قرآن، روایات و سیره ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد:  در جریان ماجرای اصحاب کهف، قرآن اشاره می کند که مردم تصمیم گرفتند غاری را که محل استراحت اصحاب کهف بود، تبدیل به زیارت گاه و مسجد کنند. وقتی قرآن به چنین موضوعی درباره افراد غیر معصوم اشاره می کند، چگونه برخی معتقدند نمی توان معصوم را زیارت کرد؟

حجت الاسلام مرتضی دهشت اظهار کرد: زیارت آثار و برکات زیادی بر زندگی انسان دارد. یکی از مراجع تقلید که در قم ساکن بودند و اکنون در قید حیات نیستند، به فرزند خود سفارش می کردند که اگر فرصت نمی کنی هر روز به زیارت حضرت معصومه(س) بروی، از یک درب حرم وارد شو و از درب دیگر به مسیری که می خواهی بروی ادامه بده.»

وی ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) فرمودند «اگر راه خانه خدا بسته شد، از بیت المال هزینه کنید و راه خانه خدا را باز کنید.» حتی در برخی روایات سفارش شده که برای زیارت اماکن متبرکه به یکدیگر قرض دهید.

سخنران حرم مطهر رضوی، یکی از شیوه های زیارت را شبیه سازی مکان متبرکه دانست و اظهار کرد: مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان این روایت را نقل کرده که می توان برای زیارت مزار پیامبر اکرم(ص) از بعید، مزار ایشان را نزد خود شبیه سازی کنید. این نشان دهنده اهمیت موضوع زیارت در اسلام است.

حجت الاسلام دهشت گفت: امام رضا(ع)‌ فرمودند «زوار قبر من در روز قیامت به صورت ویژه مورد پذیرایی قرار خواهند گرفت» و نیز امام جواد(ع) فرمودند «زیارت پدرم افضل از زیارت امام حسین(ع) است چرا که پدرم را خواص زیارت خواهند کرد.»

وی با اشاره به این که موضوع طلبیده شدن توسط امام  معصوم(ع)، اظهار کرد: گاهی مسائلی مانند قضا و قدر الهی باعث می شود انسان از زیارت محروم بماند از همین رو نمی توان گفت کسی که توفیق زیارت پیدا نکرده، الزاما به معنای طلبیده نشدن توسط امام معصوم(ع) نیست.

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: شرط موفق شدن به زیارت امام معصوم(ع)، اشتیاق انسان است و وقتی کسی مشتاق این مسأله نباشد، طبیعتا نمی تواند عدم توفیق زیارت را به طلبیده نشدن توسط امام نسبت دهد./861/پ202/ب1

ارسال نظرات