۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۱۴۷۳۴
امام جمعه بجنورد:

احیای نماز جمعه از دستاوردهای اصلی انقلاب اسلامی است

احیای نماز جمعه از دستاوردهای اصلی انقلاب اسلامی است
امام جمعه بجنورد با اشاره به وضعیت برپایی نماز جمعه در طول تاریخ اسلامی، گفت: احیای نماز جمعه و رونق و شکوه بخشیدن به آن از دستاوردهای اصلی انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب، اظهار کرد: با نگاهی به تحولات تاریخ اسلام می‌توان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) را احیاگر حقیقی نماز جمعه دانست.

وی افزود: این موضوع با تأمل در سیره رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) و دیدگاه فقه سیاسی شیعه بیشتر درک می‌شود؛ چراکه اولین نماز جمعه از طرف حضرت پیامبر اعظم (ص) در روز اول ماه ربیع‌الاول و در پایان واقعه عظیم هجرت از مکه به مدینه و در وادی «رامونا» و در آستانه تأسیس اولین دولت اسلامی برگزار و اقامه شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: این موضوع خود بیانگر پیوند نزدیک و عمیق بین نماز جمعه با امور سیاسی و حاکمیت اسلام است و به همین سبب نیز این آیه شریفه سوره جمعه نازل شد و خداوند در این آیه فرمود: «یا ایها الذین امنوا اذا نودی الصلوة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع ذلکم خیر لکمان کنتم تعلمون».

وی خاطرنشان کرد: اهمیت نماز جمعه در فقه شیعی تا آن اندازه است که برگزاری نماز جمعه به‌عنوان تجلی حاکمیت مشروع در اسلام از حقوق و وظایف ائمه اطهار (ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: اما در طول تاریخ به علت تحولات نامطلوبی که در حکومت اسلامی وقوع یافت، اکثر ائمه (ع) به‌استثنای مولای متقیان حضرت علی (ع) از برگزاری نماز جمعه محروم شدند.

وی افزود: به همین دلیل در بین فقهای شیعه در زمان غیبت وجود مبارک حضرت صاحب‌الزمان (عج) مسئله جواز و یا عدم جواز برگزاری نماز جمعه تا مدت‌ها مطرح و مورد اختلاف واقع شد تا این‌که به‌ مرور زمان اکثر فقهای شیعه فتوا به وجوب تخییری برگزاری نماز جمعه دادند و احتیاطاً جمع بین این دو هم از طرف بسیاری از دانشمندان شیعه توصیه شد.

وی گفت: اما علیرغم این توصیه به نماز جمعه و این‌که نماز در اکثر شهرهای مهم کشور ازجمله تهران، اصفهان، تبریز، قم و مشهد در دوره‌های مختلفی همچون صفویه و قاجاریه برگزار می‌شد، اما به دلیل این‌که ائمه جمعه از طرف پادشاه و افراد درباری تعیین می‌شد، این فریضه به معنای واقعی آن اقامه نمی‌شد و به‌تدریج از اهمیت این پایگاه و کارکرد واقعی آن کاسته شد و یا حتی جایگاه واقعی خود را از دست داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: چنان‌که شاهد آن هستیم که در زمان ناصرالدین‌شاه امام‌جمعه به آلتی در دست حکومت بدل شده بود و در زمان امیرکبیر، امام‌جمعه تقریباً حکم حامی دولت مرکزی را پیداکرده بود تا آن‌جا که منصب امام‌جمعه تهران، موروثی شد و کار به‌جایی رسید که یکی از افراد این سلسله امام‌جمعه‌ها، در سن یازده‌سالگی به این منصب نائل شد و با توجه به این‌که پیش‌نمازی و خطبه خواندن در این سن شرعاً جایز نیست تا رسیدن به سن بلوغ، وکالتاً شخص دیگری نماز جمعه را برگزار می‌کرد.

وی افزود: این روند در زمان پهلوی شکل بدتری به خود گرفت و تا جایی ادامه یافت که به دلیل سیاست‌های دین‌ستیزانه این حاکمان، نماز جمعه علیرغم این‌که جایگاهی سیاسی نداشت، حتی به حالت تعطیل نیز درآمد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: اما با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه 57 بود که این فریضه الهی به معنای واقعی آن احیا شد؛ ازاین‌رو حقیقتاً باید آن را از دستاوردهای عظیم انقلاب کبیر اسلامی ایران دانست./9314/ت210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات