۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۱۴۷۳۹
گام دوم انقلاب؛

برکت ایستادگی در برابر استکبار

برکت ایستادگی در برابر استکبار
جان‌مایه بیانیه گام دوم این است که در مدیریت چهل ساله دوم باید هم از نیروی انسانی انقلابی و کارآمد استفاده شود و هم از اقتدار بیشتر و ابزار دفاعی به‌روزتر بهره گرفت.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب دریایی از حکمت و فرهیختگی به ملت ما ارزانی داشته و نقشه جامعی را برای طی مسیر چهل ساله دوم انقلاب ترسیم کرده اند.

عصاره این بیانیه را در سه عنوان می‌توان ترسیم کرد؛ همت‌ها، برکت‌ها و غفلت‌ها،  معظم له در این بیانیه پس از برشمردن همت های والای موجود در انقلاب و نظام اسلامی، به برکت های این چهل ساله پرداخته اند ازجمله ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران، انقلاب اسلامی موتور پیشران کشور در همه عرصه‌ها، اوج مشارکت مردمی و مسابقه خدمت‌رسانی، ارتقای بینش و تحلیل سیاسی، عدالت گوهری بی‌همتا و افزایش چشمگیر عیار معنویت و اخلاق در جامعه، که یکی از این برکات مهم را ایستادگی در برابر استکبار ذکر کرده اند.

آنچه در پی می آید کنکاش و تأملاتی در باب این برکت و ثمره مهم انقلاب و نظام اسلامی است.

 ایستادگی در برابر استکبار

«سابعاً: نماد پُرابّهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان آمریکای جهان خوار و جنایت‌کار، روزبه‌روز برجسته‌تر شد.»

تقابل دوگانه جدید «اسلام و استکبار» پدیده برجسته جهان معاصر است، انقلاب اسلامی ایران جهان در آغاز دوقطبی آن روز را به سه‌قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط شوروی و اقمارش تقابل دوگانه «اسلام و استکبار» پدیده نوظهور و کانون توجه جهانیان شد.

از یک‌سو نگاه‌های ملت‌های ستمدیده و زجرکشیده و آزادی‌خواه به‌سوی انقلاب اسلامی امیدوارانه دوخته شد و از سویی دیگر نگاه کینه‌توزانه و بدخواهانه رژیم‌های زورگو و قلدر و باج طلب عالم به این انقلاب دوخته شد و با این نقطه عطف مسیر جهان تغییر یافت و ولوله و زلزله در کاخ فرعون‌های زمان به وجود آمد و آرامش آنها را به اضطراب تبدیل کرد و کینه‌های آنان را نسبت به انقلاب برانگیخت.

و این یکی از برکت‌های انقلاب اسلامی شد که جایگاه اسلام ناب محمدی (ص) را در برابر استکبار جهانی به عنوان محور و قطب قدرت در جهان مطرح گردید:

«در تمام این چهل سال، تسلیم‌ناپذیری و صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن و گردن برافراشته آن در مقابل دولت‌های متکبّر و مستکبر، خصوصیت شناخته شده ایران و ایرانی به‌ویژه جوانان این مرز و بوم به شمار می‌رفته است...

ملّت ایران در فضای حیات‌بخش انقلاب توانست نخست دست‌نشانده آمریکا و عنصر خائن به ملّت را از کشور برانَد و پس از آن هم تا امروز از سلطه دوباره قلدران جهانی بر کشور با قدرت و شدّت جلوگیری کند.»

«هیبت» اسلام و مکتب توحید و به تبع آن انقلاب اسلامی در برابر استکبار جهانی و طاغوت‌های عالم در قرآن این‌گونه مطرح و ترسیم کرده است:

«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»؛ (1) ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که خدای یکتا را بپرستید و از پرستش «طاغوت» اجتناب کنید.

«طاغوت» در فرهنگ قرآن هر انسان مستکبر و خودبرتربین و خودبزرگ‌بینی است که در برابر پیامبران و مردان الهی با لجاجت و شیطنت می‌ایستد و خود را از حوزه «عبودیت» دور و به حوزه «منیت» نزدیک می‌سازد؛ ازاین‌رو در طول تاریخ بشری دو جریان با این دو ویژگی در برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند؛ موحدان و مستکبران.

قرآن سه طاغوت را که هر کدام مظهری از مظاهر طغیان و سرکشی هستند معرفی کرده است:

الف: (فرعون) طاغوت سیاسی

ب: (قارون) طاغوت اقتصادی

ج: (سامری و بلعم باعورا) طاغوت‌های فرهنگی

این نوار سه رنگ زر و زور و تزویر همواره در مسیر رویش و رشد بشریت سنگ‌اندازی کرده، نه خود از نوار توحید بهره برده‌اند و نه به دیگران اجازه پیروی از پیامبران را داده‌اند، درست مانند صخره‌ای سخت که در مسیر آب قرار گرفته باشد که نه خود از آن آب گوارا بهره‌ای می‌برد و افزون بر آن آب را نیز هدر می‌دهد و از مسیر منحرف می‌کند تا به سرزمین تفتیده و تشنه نرسد.

آری همواره چنین بوده و هست که در برابر خط توحید و اسلام خط شرک و استکبار مانع راه شده است، البته پایان ظلمت ظلم، پایانی نامبارک است:

«فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذینَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ»؛ دنباله و زنجیره ستمگران بریده شد و ستایش مخصوص پروردگار جهانیان است.

انقلاب اسلامی در ایران ریشه ستمگران را سوزاند و به جای آن درخت و شجره طیبه اسلامی را رویاند.

امام باقر (ع) می‌فرماید: «ان الله عز و جل اعطی المؤمن ثلاث خصال: العزة فی الدنیا و الفلح فی الاخرة و المهابة فی صدور الظالمین، ثم قرا: و لله العزة و لرسوله و للمؤمنین.» خداوند به مؤمنان سه خصلت ویژگی داده است: 1- عزت در دنیا 2- رستگاری در آخرت 3- ابهت و هیبت در نگاه و سینه ستمگران. پس از این آیه شریفه «وَ لِلّهِ اَلْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ» را تلاوت فرمود.

آنچه در پایان این محور هفتم اضافه می‌کنیم آن است که در بیانیه گام دوم به سه عنصر اساسی امت اسلام اشاره شده است:

  • عِده (نیروی انسانی کارآمد)
  • عُده (ابزار و امکانات به‌روز و تأثیرگذار)
  • عُرضه (مدیریت به‌کارگیری نیروها و ابزارها)

شاید در یک نگاه کلان این‌گونه بتوان ترسیم کرد که جان‌مایه بیانیه گام دوم این است که در مدیریت چهل ساله دوم باید هم از نیروی انسانی دانا و مؤمن و انقلابی و کارآمد استفاده شود و هم از اقتدار بیشتر و ابزار دفاعی به‌روزتر بهره گرفت و هم مدیریت‌های ضعیف و فرسوده و بی‌تحرک را به مدیریت جهادی و بانشاط و پرتوان و دانا و باانگیزه تبدیل کرد.

انقلاب اسلامی با این نگاه می‌تواند در برابر جبهه استکبار برجستگی خود را حفظ نموده و با علو و تعالی خود را در حوزه‌های سه‌گانه به رخ مستکبران جهانی بکشد. /9314/ی702/س

ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد

منابع:

  • نحل، آیه 36.
هادی رحیمی
ارسال نظرات