۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۶۱۴۷۴۵

کتاب «سرآغاز تجددشناسی فلسفی معاصر» منتشر شد

کتاب «سرآغاز تجددشناسی فلسفی معاصر» منتشر شد
مالک شجاعی جشوقانی در اثر جدیدش به بنیادهای تفکر او و دیگر روشنفکران ایرانی عصر مشروطه نسبت به مقوله تجدد و غرب پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «سرآغاز تجددشناسی فلسفی در ایران معاصر» که در آن به نسبت محمدعلی فروغی با مسائل تجدد ایرانی پرداخته شده است، به قلم مالک شجاعی منتشر شد.
نویسنده این کتاب که عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است، با تمرکز بر دستاورد‌های فروغی در حوزه اندیشه و به‌ویژه کتاب سیر حکمت در اروپا، به بنیاد‌های تفکر فروغی و دیگر روشنفکران ایرانی عصر مشروطه نسبت به مقوله تجدد و غرب پرداخته است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «اینکه فروغی کوشیده تا ایرانیان را با دکارت آشنا کند و سیر حکمت را مقدمه فهم دکارت قرار داده است، با توجه به همین نکات، قابل فهم خواهد بود. فروغی متوجه درماندگی ایرانیان شده و وضع ایران زمانه خود را قابل تطبیق با دوره اسکولاستیک مسیحی در اروپای قرون وسطی تشخیص می‌داند؛ از این رو در بازخوانی تاریخ فلسفه و علم به این نتیجه رسیده که اروپای دوران مدرن با ظهور دکارت و انقلاب دکارتی در علم و فلسفه با "اوهام" و "خیالات" قرون وسطای مسیحی وداع کرده است.»

کتاب «سرآغاز‌های تجددشناسی فلسفی در ایران معاصر؛ فروغی و مسائل تجدد ایرانی» نوشته مالک شجاعی جشوقانی در ۱۹۲ صفحه و به قیمت ۳۸ هزار تومان به همت نشر فلات منتشر شده است. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش.
ارسال نظرات