۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۶۱۴۷۶۲
آیت الله جوادی آملی:

فعل عالمانه مقدمه ظهور امام زمان را فراهم می کند

فعل عالمانه مقدمه ظهور امام زمان را فراهم می کند
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: زمانی انقلاب اسلامی ما به دست صاحب اصلی اش خواهد رسید که ما در کنار سفره عالم این خاندان، فعل عالمانه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جوادی آملی صبح امروز در دیدار جمعی از نخبگان استان خراسان رضوی، در محل تالار قدس بارگاه منور رضوی، اظهار کرد: بهترین بحث در جوار ذات قدسی امام هشتم(ع) که عالم آل محمد هستند، سخن گفتن از علم است.

وی افزود: زمانی انقلاب اسلامی و نظام ما به دست صاحب اصلی اش خواهد رسید که ما در کنار سفره عالم این خاندان، سخنی جز سخن عالمانه نگوییم و قلمی جز قلم عالمانه ننگاریم و تمام بیان ما در خدمت علم و حلم باشد.

وی ادامه داد: مدت ها است که سخن از اسلامی شدن دانشگاه ها به میان آمده است و بارها به عرضتان رسانده ایم که این مسأله یک امر قدسی و ملکوتی است. سایر کارهایی که در دانشگاه می شود، ضروری و لازم است اما نه جنسش از اسلامی شدن دانشگاه هاست و نه فصل آن. مسائلی مانند حضور نماینده ولی فقیه در دانشگاه و دایر بودن نمازخانه در این محیط نمی تواند دانشگاه اسلامی را محقق کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: آن چیزی که دانشگاه را اسلامی می کند، همان علم است. جنس و فصل دانشگاه از علم است و آن علمی می تواند دانشگاه ما را اسلامی کند که رابط بین ما و خدا باشد. صراط مستقیم خلق و خالق، علم و دانش است.

استاد برجسته تفسیر قرآن با بیان این که مشکلات امروز ما نشأت گرفته از زاویه دانشگاه و دانش با اسلام است، خاطرنشان کرد: علم چندین بخش دارد؛ پایان آن غرض و هدف است و درون آن مسأله است که به یک نسبت تحلیل می شود. حرف اول علم را موضوع آن می زند و اگر موضوع علمی دینی باشد، آن علم دینی است و دانشمند و دانش پژوه خود را متدین می کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر علمی موضوعش دینی باشد، یقینا آن علم دینی است و محمول و هدف آن نیز دینی می شود. علومی که در دانشگاه ها تدریس می شود، دو قسم است؛ علومی که موضوع آن ها فعل خداوند است و علومی که موضوع شان بر فعل انسان تأکید می کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: عالم آل محمد به ما می فرماید صرف این که درس بخوانید، لازم است اما کافی نیست. قرآن فقط ما را به علم و عقل دعوت نکرده بلکه ما را به قائم به علم بودن دعوت کرده است یعنی حتی نفس کشیدن ما نیز عالمانه باشد و عامل به علم باشیم.

استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به روایت شریف «صدیق کل امرء صدیقه» اظهار کرد: معنای این روایت آن است که انسان یک دوست دارد و آن فهم اوست. پس تمام علومی که در دانشگاه ها و حوزه ها است، موضوعش فعل خداست. مگر می شود درباره فعل خدا بحث شود و آن علم غیر دینی باشد؟

وی اظهار کرد: جوهره علومی مانند دریاشناسی، زمین شناسی و گیاه شناسی، همان فعل خداست که آیت الهی به حساب می آید. خداوند وقتی می خواهد از زمین و آسمان و آنچه در زمین و آسمان است، سخن بگوید، می گوید همه آن ها مسبح و حامد هستند.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: علمی که موضوعش فعل انسان است باید مطابق شریعت باشد و در غیر این صورت، غیر دینی است. اما علوم رسمی جز آیت حق چیز دیگری نیست./861/پ202/ب1

ارسال نظرات