۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۶۱۴۸۴۸
آیت الله جوادی آملی:

پیشرفت حوزه علمیه نیازمند مدیران مدبر است | تربیت مدرس اولویت حوزه باشد

پیشرفت حوزه علمیه نیازمند مدیران مدبر است | تربیت مدرس اولویت حوزه باشد
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: اولین وظیفه مسؤولان حوزه های علمیه تربیت مدرسان والامقام برای سال های آینده حوزه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جوادی آملی صبح امروز با حضور در اجتماع بزرگ طلاب حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه نواب به ایراد سخنرانی پیرامون موضوع «رسالت های مبلغان دینی» پرداخت.

استاد برجسته تفسیر قرآن خطاب به طلاب حاضر در این اجتماع اظهار کرد: مستحضر هستید که ذات اقدس اله نسبت به عموم مؤمنان و به خصوص شما بزرگواران، علما و فضلا اعم از برادران و خواهران چه فرموده است؟ خداوند می فرماید «هُوَ الَّذي يُصَلِّي عَلَيْکُمْ وَ مَلائِکَتُهُ لِيُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ وَ کانَ بِالْمُؤْمِنينَ رَحيماً.»

وی افزود: روزگاری مرحوم بحرالعلوم شرح کیفیت تدریس خواجه طوسی را جمع کرد و می گفت «وقتی ایشان نام سید مرتضی را در جلسه درس ذکر می کرد، عبارت صلوات الله علیه را در وصف ایشان مطرح می کرد.» شاگردان از ایشان سؤال کردند که چرا بر سید مرتضی صلوات می فرستند؟ ایشان فرمود «وقتی خدا در سوره احزاب بر علما صلوات فرستاده، چرا ما نفرستیم؟»

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: انسان می تواند به جایی برسد که خدا و ملائکه اش بر او صلوات بفرستند. تمام تلاش و کوشش فرشتگان بر این است که به دست آن ها درس کرامت به ما بدهند.

استاد برجسته تفسیر قرآن تأکید کرد: مستحضر هستید که عالم شدن، فقیه شدن، مجتهد شدن و مرجع شدن، درجات دنیوی است اما آرزوی حقیقی همان متصف شدن به اوصاف الهی است. با کرامت است که انسان همتای فرشتگان می شود.

وی ادامه داد: اولین درسی که خدای سبحان به بشر می دهد، درس کرامت است. کرامت وصف فرشتگان است و همین بس که خداوند در سوره انبیا برای آن ها می فرماید «بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ؛ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ» و همین بیان در کلام نورانی امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره برای اهل بیت(ع) آمده است. شما که شاگردان اهلبیت(ع) هستید، چرا درس کرامت نگیرید؟

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: اولین معلم ما خداست و اولین مدرس ما در سوره علق است. آن روز سخن از مسجد و حسینیه نبود و خدا وقتی وحی را نازل کرد، فرمود خدا معلم شماست؛ همان خدایی که اکرم است.

وی افزود: وقتی یک فقیه تدریس می کند، یعنی درس فقه می دهد؛ وقتی یک ادیب درس می دهد، یعنی ادبیات می آموزد. از همین روست که وقتی قرآن می فرماید «إقرأ و ربک الأکرم» یعنی خداوند درس کرامت می دهد. چرا خداوند معلم ما نباشد؟ چرا مکتوبات ما چیزی نباشد که خدا به آن سوگند یاد کرده است؟ این مسأله شدنی است و در بین شما مردانی برخاسته اند که این چنین بودند.

استاد برجسته تفسیر قرآن گفت: ما حتما موظفیم جهانی فکر کنیم و جهانی سخن بگوییم. سیر رشد ما از این جا آغاز می شود و تا زمانی که مکاتب گوناگون جهان را نشناسیم و حق و باطل آن ها را ارزیابی نکنیم، مقدور نیست که «لیظهره علی الدین کله» را بیاموزیم.

وی خطاب به طلاب حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: اگر در این مسیر حرکت کنید، به هر میزان که رسیدید، توفیق شماست و ادامه راه را دیگری طی می کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: حوزه علمیه خراسان سوابق درخشانی دارد اما مدیریت کاملی می طلبد که نهال فروشی را جدا محو کند. مستحضرید که هر کشاورزی ابتدا به فکر بذر است، بعد به فکر اقتصاد. کشاورز زمانی که گندم درو می کند، بخشی از آن را به انبار می برد و برای سال بعد ذخیره می کند. اولین کار مسؤولان حوزه های علمیه تربیت مدرسان والامقام سال های آینده است.

وی افزود: نهال فروشی جزء بدخیم ترین بیماری های ما است. اگر طلبه ای مستعد است، می تواند مسیر شیخ طوسی، خواجه نصیر، علامه حلی و شیخ انصاری را طی کند. چنین طلبه ای باید در آینده شاگردانی تربیت کند که انسان های دیگر را تربیت کنند.

استاد برجسته تفسیر قرآن خاطرنشان کرد: بحرالعلوم نقل می کند «اگر می بینید حوزه نجف به جایی رسیده که اگر خروجی آن را از ما بگیرند، تمام حوزه های علمیه شیعه جهان تعطیل می شود، به برکت حضرت امیرمؤمنان(ع) است.»

وی در تحلیل این سخن، ضمن برشمردن افتخارات حوزه علمیه نجف، افزود: این خروجی ها تنها به برکت حضرت امیرمؤمنان(ع) نیست؛ بلکه مدیریت لایقی امور را پیگیری کرده است. مگر در مدینه 6 معصوم حضور ندارند؟ پس چرا حوزه علمیه مدینه با آن قداست خروجی ندارد؟ رشد یک حوزه علمیه مدیر عاقل و مدبر می طلبد./861/پ201/ب1

ارسال نظرات