۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۶
کد خبر: ۶۱۴۹۲۷
سرپرست اسبق سیا:

ائتلاف‌های غرب در خطر نابودی است

ائتلاف‌های غرب در خطر نابودی است
معاون و سرپرست اسبق سازمان سیا می‌گوید تناقض‌های موجود در عملکرد و رفتارهای دولت ترامپ، ائتلاف‌های موجود میان کشورهای غربی را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «جان مک‌لافلین» سرپرست و معاون سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) می‌گوید «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا ائتلاف کشورهای غربی را در معرض خطر قرار داده است.

وی که هفته گذشته در نشستی به میزبانی اندیشکده «اسپن» صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت ائتلاف‌های خارجی آمریکا، گفت: «[این ائتلاف‌ها] در خطر هستند... فکر می‌کنم متحدان ما سردرگم شده‌اند و نمی‌دانند باید حرف چه کسی را در ایالات متحده باور کنند. قطعا برخی از ما [مقام‌های آمریکایی] پیش می‌رویم و می‌گوییم این ائتلاف‌ها هنوز مستحکم هستند و "ما با شماییم".»

مک‌لافلین ادامه داد: «اما فقط یک یا دو توییت لازم است [تا عکس این ادعا ثابت شود]. و متحدان ما سردرگم شوند که واقعا موضع ما چیست؟ فکر نمی‌کنم شاهد نابودی [این ائتلاف‌‌ها] باشیم، اما فکر می‌کنم... ائتلاف، تا حد زیادی وابسته به احساسی است که درباره آنچه که انجام می‌دهید، دارید... بعد از سفرهایم به سرتاسر اروپا و صحبت با افراد، احساسم این است که افراد به ما احساس نزدیکی نمی‌کنند... نمی‌دانند که موضع ما چیست.»

او افزود: «این ائتلاف‌ها در خطر هستند، اما نابود نشده‌اند.»

در بیش از دو سالی که از ریاست‌جمهوری ترامپ در آمریکا می‌گذرد، او بارها از کشورهای هم‌پیمان واشنگتن انتقاد کرده است. وی همین هفته گذشته سیاست‌های تجاری «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهور فرانسه را «احمقانه» توصیف کرد.

کانادا، انگلیس، عربستان سعودی و آلمان از جمله دیگر کشورهایی هستند که ترامپ در مورد سران آن‌ها اظهارات توهین‌آمیزی مطرح کرده است.

علاوه بر توهین‌های شخصی، ترامپ بارها اساس روابط آمریکا با کشورهای هم‌پیمان را به چالش کشیده است. او که در زمان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶، سازمان «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) را منسوخ خوانده بود، بارها از اعضای این سازمان خواسته میزان هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند. او همچنین گفته اگر ژاپن و کره جنوبی هزینه‌های حضور نظامی آمریکا در شرق آسیا را نپردازند، واشنگتن ممکن است نیروهای خود را از این کشورها خارج کند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات