۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۱۵۰۴۵

تأکید بر لزوم لغو محدودیت‌ها علیه فلسطینیان در لبنان

تأکید بر لزوم لغو محدودیت‌ها علیه فلسطینیان در لبنان
نظامیان رژیم صهیونیستی با یورش به برخی مناطق در کرانه باختری اشغالی، هفت شهروند فلسطینی را بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، نظامیان صهیونیست با حمله به منازل مردم در شهرک العیسویه در مرکز قدس اشغالی، هفت شهروند را بازداشت کردند که بیشتر آنها عضو یک خانواده بودند، صهیونیست‌ها افراد بازداشت شده را به مراکز بازجویی وابسته به خود در قدس اشغالی منتقل کردند.

در یورش امروز نظامیان صهیونیست به شهرک العیسویه، یک دختر 16 ساله به نام نغم محمدحسن علیان، به همراه معتصم‌حمزه عبید، یوسف‌‌هاشم علیان، ماجد‌سلیمان داری، محمد علیان و انس علیان بازداشت شدند.

نظامیان رژیم اشغالگر همچنین با یورش به‌منزل یوسف مصطفی عبید، فرزندش به نام فادی را پس از آنکه در برابر اعضای خانواده‌اش مورد ضرب و شتم قرار دادند، بازداشت کردند.

حملات و اقدامات سرکوبگرانه رژیم اشغالگر قدس در العیسویه از دو ماه گذشته تاکنون، به بازداشت ده‌ها جوان و کودک فلسطینی منجر شده که هر روز به‌دست نظامیان اشغالگر شکنجه می‌شوند.

درخواست برای آزادی خبرنگار بازداشت‌شده در زندان تشکیلات خودگردان

کمیته حمایت از خبرنگاران و روزنامه‌گاران فلسطینی در کرانه باختری خواستار آزادی فوری «ثائر الفاخوری» 29ساله خبرنگار بازداشت‌شده در دستگاه امنیت پیشگیرانه تشکیلات خودگردان در جنوب کرانه باختری شده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری شهاب، این کمیته در بیانیه‌ای تأکید کرده است الفاخوری که سابقه اسارت در زندان‌های اشغالگران و اعتصاب غذا به مدت 55 روز را داشته، از روز چهارشنبه بیست و چهارم جولای بازداشت شده است.

این کمیته با اعلام مخالفت خود با بازداشت خبرنگاران فلسطینی در جریان فعالیت حرفه‌ای خود از محمد اشتیه نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان خواسته است به دستگاه‌های قضایی تشکیلات خودگردان دستور دهد هیچ حکمی را برای بازداشت شهروندان به‌خاطر بیان نظرات یا فعالیت رسانه‌ای صادر نکنند.

حجازی عبیدو وکیل خبرنگار فلسطینی گفته است دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان در الخلیل، الفاخوری را برای مصاحبه فراخواند، ولی به محض ورودش، او را بازداشت کردند و مدت بازداشت وی روز چهارشنبه گذشته به مدت چهار روز تمدید شد.

دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تاکنون چندین‌بار الفاخوری را بازداشت کرده‌اند، این در حالی است که الفاخوری آزاده فلسطینی است که پنج سال در اسارت صهیونیست‌ها بوده است.

کمیته حمایت از خبرنگاران و روزنامه نگاران فلسطینی تأکید کرده است تمام قوانین و مقررات بین‌المللی، آزادی بیان و تردد و فعالیت برای خبرنگاران را تضمین کرده است. این کمیته از افزایش قابل‌ملاحظه نقض حقوق خبرنگاران از سوی دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان طی ماه‌های اخیر خبر داده، به طوری که از ابتدای سال 2019 میلادی، موارد نقض حقوق خبرنگاران از 104 مورد هم فراتر رفته است.

تأکید حماس بر لزوم احترام به حقوق پناهندگان فلسطینی در لبنان

خبر دیگر اینکه «رافت مره» رییس بخش اطلاع‌رسانی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در خارج فلسطین خواستار حمایت حقوقی و تدوین قوانینی شد که به پناهندگان فلسطینی اجازه کار و فعالیت را بدهد.

وی به روزنامه فلسطین گفت: ما نمی‌خواهیم که حق پناهندگان فلسطینی برای کار کردن در دست یک فرد که وزیر کار لبنان است، باشد.

وی خاطرنشان کرد: قوانین برای تسهیل زندگی و امور مردم وضع شده است، فرصت و امکانی برای انجام گفت‌وگوی فلسطینی لبنانی درباره مسئله کار و اینکه پناهنده فلسطینی حق دارد بدون قید و بند و محدودیت کار کند، وجود دارد.

اقدامات اخیر وزارت کار لبنان درباره قانون کار کارگران خارجی صادره در سال 2010، بحث و جدل گسترده‌ای را به سبب آنکه شامل پناهندگان فلسطینی هم شده، به وجود آورده و سبب اعتراضات گسترده فلسطینیان شده است.

مره تصریح کرد: ما خواهان لغو مجوز کار هستیم که پناهندگان فلسطینی را محدود کرده و مانع کار و فعالیت آنها می‌شود، ما خواهان مستثنی شدن پناهندگان فلسطینی از واژه «بیگانه» هستیم.

عضو حماس خاطرنشان کرد: کمیل ابوسلیمان وزیر کار لبنان بر موضع خود پافشاری می‌کند و نوعی تحریک در داخل جامعه لبنان علیه خواسته‌های پناهندگان فلسطینی وجود دارد.

وی از اینکه وزیر کار لبنان (وابسته به حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع) دیدگاه افراطی و مخالف {با پناهندگان فلسطینی} را در پیش گرفته و با راه‌حل‌هایی که دولت و پارلمان لبنان فراهم کرده، مخالفت می‌کند، ابراز تأسف کرد.

عضو حماس درباره نقشی که سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) باید در قبال پناهندگان فلسطینی در لبنان ایفا کند، اظهار داشت: ما در جنبش حماس به همراه دیگر گروه‌ها برای یکپارچه کردن موضع فلسطینیان در خصوص حقوق و خواسته‌های پناهندگان فعالیت می‌کنیم./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات