۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۶۱۵۰۷۳
در گفت وگو با رسا مطرح شد؛

واکنش حجت الاسلام ذوالنور به حواشی دیدار با سفیر انگلیس

واکنش حجت الاسلام ذوالنور به حواشی دیدار با سفیر انگلیس
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به برخی حواشی درباره دیدار خود با سفیر انگلیس واکنش نشان داد و در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، به برخی حواشی درباره دیدار خود با سفیر انگلیس واکنش نشان داد و در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی چهار وزارتخانه را تحت پوشش داشته و نسبت به آنها مسؤولیت های جدی دارد، گفت: وزارت کشور، وزارت دفاع، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و واحدهای امنیتی که در نیروهای مسلح فعال هستند، تحت پوشش این کمیسیون قرار دارند و  ما باید در همه این حوزه ها ایفای نقش داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم برای اظهار نظرها و نگاه های مختلف از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  که از پایگاه ها و سنگرهای مهم انقلاب به شمار می رود کوتاه آمده و در پیگیری منافع ملی سستی کنیم بلکه محور حرکت ما سیاست ها و خط قرمزهای نظام و منافع ملی است و از هر فرصتی برای دفاع از خطوط قرمز و منافع ملی و همچنین حفظ آن ها استفاده خواهیم کرد.

توضیحاتی درباره ارتباطات ایران با سایر کشورها

حجت الاسلام ذوالنور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حوزه های دیپلماسی، امنیتی، سیاسی و روابط خارجی نقش آفرینی می کند باید با کشورهایی که در این زمینه ها درخواست ارتباط دارند وارد بحث شده و اثرگذاری داشته باشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورهایی که درخواست ارتباط با جمهوری اسلامی را دارند به چند دسته تقسیم می شوند، ابراز کرد: برخی از این کشورها همانند آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی جزء حوزه های ممنوعه و خطوط قرمز ما محسوب می شوند.

وی اضافه کرد: دسته دوم کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان هستند که خط مشی آن ها در راستای آمریکایی ها تعریف می شود، اما این موضوع به معنای عدم برقراری ارتباط سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی و تجاری با آنها نیست،  بلکه هر چه بتوانیم تلاش خواهیم کرد تا روابطمان را با آنها پررنگ کرده و ارتباطشان را با آمریکا و یا سایر دشمنان کاهش دهیم.

حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به اینکه کشورهایی همچون انگلیس، آلمان و فرانسه در ایران سفیر دارند، عنوان کرد: این کشورها همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی جزء خطوط قرمز ما محسوب نمی شوند اما ما به آنها خوشبین نیستیم، بلکه در راستای منافع ملی خود با آنها ارتباط برقرار می کنیم و درب ارتباطات ما با آنها تعطیل و بسته نیست.

رییس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی دیگر از کشورها، کشورهای میانه و «خاکستری» هستند، یعنی بی طرف بوده و اگر آمریکایی ها بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند، به سوی آمریکا گرایش پیدا می کنند و اگر ما بتوانیم از طریق تعمیق روابط ارتباط برقرار کنیم به سوی جمهوری اسلامی گرایش پیدا کرده و طبیعتاً عرصه روابط آمریکایی ها تنگ تر خواهد شد؛ غالب کشورهای جهان اینگونه هستند و ما در حال تلاش برای تعمیق روابط با آنها هستیم.

وی تأکید کرد: شاید برخی کشورها همانند روسیه، چین و ترکیه با ما از لحاظ عقیدتی و ایدئولوژیکی سنخیت نداشته باشند، اما در منافع و دشمنان با ما مشترک هستند و این زمینه همکاری ما با آنها را افزایش می دهد.

حجت الاسلام ذوالنور بیان کرد: برخی کشورها مثل عراق، سوریه، لبنان و یمن نیز از دوستان و همپیمانان ما محسوب می شوند که از لحاظ مبنا و ایدئولوژی با یکدیگر متصل هستیم.

به انگلیسی ها اعتماد نداریم اما حوزه ممنوعه نیست

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به دیدار اخیر خود با سفیر انگلیس، تأکید کرد: ما با انگلیسی ها اختلافات جدی داریم و به آنها اعتماد نمی کنیم، اما حوزه ممنوعه و خط قرمز ما نیست؛ از سوی دیگر سفیر انگلیس در ایران درخواست این دیدار را کرده بود و ما بخاطر توقیف کشتی نفتکش ایرانی توسط انگلیس، چند هفته این درخواست را بدون پاسخ گذاشته بودیم، نه تنها سفیر انگلیس بلکه سفرای کشورهای دیگر مانند چین نیز در راستای اهداف مشترک درخواست دیدار دارند.

وی با اشاره به اینکه ورود به مسائل مرتبط با منافع ملی از موضع اقتدار، قدرت و مطالبه گری با کشورهایی که جزء خطوط قرمز ما نیستند امری پسندیده است، ابراز داشت: اصل مذاکره و ملاقات برای ما مهم نیست، بلکه موضعی که در آن دیدار و یا مذاکره گرفته می شود از اهمیت برخوردار است؛ دیدار سفیر انگلیس با بنده به درخواست شخص سفیر و در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت نه این که  در سفارت انگلیس و یا جای دیگر باشد.

حجت الاسلام ذوالنور خاطرنشان کرد: دیداری که سفیر انگلیس با بنده داشت، می توانست در رفع مشکل توقیف نفتکش ایرانی مؤثر باشد، هدف آنها نیز کمک به رفع این مشکل بود و خروجی آن نیز همین خواهد بود.

بحث با سفر انگلیس درباره توقیف نفتکش ها و برجام

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به محورهای مطرح شده در دیدار سفیر انگلیس اشاره و بیان کرد: یکی از محورهای این دیدار، توقیف نفتکش ها بود و ما در این عرصه بحث های حقوقی و سیاسی جدی داشتیم؛ انگلیسی ها درصدد بودند که اثبات کنند کشتی آن ها در آب های عمان بوده  است  اما بنده با اطلاعات عمیقی که در حوزه نظامی و شناخت منطقه از نظر توپوگرافی دریا و صخره ای بودن مسیر عمان داشتم، برای آنها ثابت کردم که امکان ندارد، این اتفاق در آب های عمان افتاده باشد.

وی ادامه داد: بنده در این دیدار اثبات کردم که نفتکش انگلیسی در حال پیمودن مسیری انحرافی بوده و در آب های ایران توقیف شده است؛ ما از موضع اقتدار و مطالبه گرانه به این مباحث ورود کردیم و طرف مقابل هم حالت اقناعی پیدا کرد.

حجت الاسلام ذوالنور بحث و بررسی در زمینه «برجام» را از دیگر محورهای مطرح شده در دیدار سفیر انگلیس دانست و گفت: بنده در تقبیح مواضع غربی ها به شدت موضع گرفتم و با استدلال از مواضع ایران در کاهش تعهدات برجامی دفاع کردم، اعلام کردم که ما به غربی ها و طرف های قرارداد برجام لطف کردیم که کاهش تعهدات را گام به گام انجام می دهیم، بلکه ما باید همان روزی که ترامپ از  برجام خارج شد، از آن خارج می شدیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما از موضع سیاست خارجی از 1+ 4 و از موضع ملت از دولت مطالبه گری می کنیم، ادامه داد: در آن جلسه اعلام کردیم که به دولت خود نقد داریم که کاهش تعهدات برجامی به صورت آرام و گام به گام اجرا شده است و باید جدی تر برخورد می شد.

کسی حق دخالت در سیاست های دفاعی و منطقه ای ایران را ندارد

وی افزود: «تحریم ها» و «اینستکس» نیز از دیگر محورهای مطرح شده در آن دیدار بود و ما از موضع اقتدار و قدرت به این مسائل ورود کرده ایم؛ ما به انگلیسی ها با قاطعیت گفتیم که اینستکس منافع ما را تأمین نمی کند و آن را نخواهیم پذیرفت؛ مسائل «منطقه» و «توان موشکی» نیز از دیگر محورهای بحث در آن جلسه بود و مطرح کردیم که کسی حق دخالت در سیاست های منطقه ای ما ندارد و گفتیم که «هیچ خاطره خوبی از بریتانیا و انگلیس در حافظه تاریخی ملت ما نقش نبسته است» و انگلیسی ها باید این وضعیت را اصلاح کنند.

حجت الاسلام ذوالنور تصریح کرد: بنده در دیدار سفیر انگلیس از موضع اقتدار ورود کردم و هر کجا منافع ملت و نظام اقتضا کند در چارچوب خطوط قرمز جمهوری اسلامی با همه وجود حرکت خواهم کرد.

از حساسیت دلسوزان نسبت به دیدار با سفیر انگلیس تشکر می کنم

رییس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به به برخی جوسازی ها و فضاسازی ها در فضای مجازی درباره دیدار با سفیر انگلیس گفت: برخی از منتقدان از دلسوزان بوده و دغدغه مند هستند و بنده از آنها تشکر می کنم زیرا حق دارند با رصد رفتار مسؤولان از آنها مطالبه گری کنند و مراقب باشند پای مسؤولان مملکت از خطوط قرمز نظام و منافع ملی فراتر نرود.

وی ادامه داد: اگر این نگاه غیرتمندانه، با حساسیت، متعهدانه و دلسوز تضعیف شود، تهدیدات مختلفی متوجه انقلاب خواهد شد.

شیفتگان غرب برای تطهیر خود و تخریب دیگران فرافکنی می کنند

حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به انتقادات مغرضانه برخی افراد تأکید کرد: برخی افرادی که خودشان شعار مذاکره با آمریکا سر می دهند سعی دارند برای تطهیر خودشان و تخریب دیگران فرافکنی کنند؛ بنده همان موضع گذشته خود را دارم و از وادادگی در برابر غرب انتقاد خواهم کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بنده به مواضع واداده و بدون صلابت برخی مسؤولان همواره نقد داشته و خواهم داشت، گفت: ما از سر دلسوزی و حفظ منافع نظام به برخی مباحث ورود می کنیم؛ به عنوان مثال آقای سعید جلیلی چندین سال در شورای عالی امنیت ملی با انگلیسی ها و فرانسوی ها مذاکره داشته اند و نمی توان افرادی مانند ایشان را که دغدغه منافع نظام را دارند متهم و مذمت کرد.

مواضع بنده تغییری نکرده است

وی با بیان اینکه سنگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جهت منافع ملی فعال خواهد بود، اظهار کرد: مواضع بنده برای همگان مشخص بوده و هیچکدام از آنها تغییر نکرده است.

حجت الاسلام ذوالنور ادامه داد: ممکن است برخی بگویند چرا آقای ذوالنور در مقابل سفیر انگلیس لبخند بر لب داشته است؛ مگر ما در سنگر درگیری با انگلیسی ها قرار داشتیم که لبخند نزنیم؟ اگر ما لبخند آقای ظریف در مذاکرات را نقد کردیم، نگفتیم که چرا خندیده است، بلکه منظورمان این بود که جای «رحماء بینهم» و «اشداء علی الکفار» عوض شده است؛ ما می گفتیم که چرا مسؤولان دستگاه دیپلماسی در برابر غربی ها لبخند می زنند و کسانی را که دلسوز نظام و مدافع منافع ملی هستند را محکوم می کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بنده با همه افراد با روی خوش و لبخند برخورد می کنم و این را همه نمایندگان مجلس و افرادی که از نزدیک با من در ارتباط هستند می دانند؛ اگر لبخندی هم در دیدار سفیر انگلیس زده شده است، لبخند وادادگی نیست.

وی افزود: ما به دولتمردان همواره توصیه می کردیم که فریب لبخند دیگران را نخورند و بدانند که پشت لبخند غربی ها مواضع سرسخت وجود دارد./841/ت301/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
وقتی میگن خوب درس هاتون رو بخونید ،به خاطر اینست.
وقتی میگن مبنایی سیاست رو کار کنید،تاریخ رو کار کنید،باقرآن ونهج البلاغه مانوس باشید،تفسیر کارکنید ،شرح نهج البلاغه کار کنید،
به خاطر اینست.
وقتی میگن کلام امام ورهبری رو مباحثه کنید بخاطر اینست.
2
1
طلاب انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
چقدر خوبه ما نسل سومی هااز لبخند به روباه پیر،عبرت بگیریم.
انگلیس رو بخوای جذب ایران کنی،وازآمریکا دور کنی!
به همه لبخندبزنی جزآمریکا واسرائیل،بااین منطق که من به همه لبخندمی زنم!
انگارنه انگار اینهادزد دریایی اند(کاربه سابقه نحسشان ندارم)
به نظرتون انگلیس ازکسی تعریف کنه معناش چیه؟
اینکه یک جوری عمل کنی که استادعملیات روانی، بچه حزب الهی ها روشماتت کنه وبگه دید زمین گرده،
نشان از چیه؟
2
0
امیر محمد ملکی
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
جناب حجت الاسلام ذوالنور آیا #دیپلماسی لبخند کار درستی است یا خیر؟
اگر اشتباه هست که ظاهرا شما نیز بر این باور هستید پس دلیل این خنده خودمانی به سفیر روباه پیر استعمار چیست؟
لطفا ما را هم به عنوان موکلین خود مطلع کنید.
0
0
الا بذکر الله تطمئن القلوب
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنْ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنْ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنْ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ
0
0
هوداد
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
حاج آقای ذوالنور در این دیدار از مطالبات به حق مردم ایران دفاع کرده و علت توقیف نفتکش بریتانیایی را به سفیر توضیح داده اند.
مطالب بالا رو بخوانید سپس اعلان نظر کنید.
1
0