۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۶۱۵۱۱۶
استاد سطح عالی حوزه علمیه:

شورای عالی حوزه نیاز به سخنگو دارد + صوت

شورای عالی حوزه نیاز به سخنگو دارد + صوت
حجت الاسلام احتشام وجود سخنگو برای شورای عالی حوزه های علمیه را ضروری دانست و گفت: شورای عالی حوزه گرچه فعالیت های مناسبی داشته باشد اما بدنه طلاب از آن آگاهی ندارند.

حجت الاسلام علی احتشام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که شورای عالی حوزه علمیه از ثمرات انقلاب اسلامی است، گفت: این شورا از نهادهای بسیار کارآمد و مؤثر در ساماندهی حوزه تراز انقلاب، دفاع از مکتب اهل بیت(ع) و آرمان های دین و معارف اسلامی است.

استاد سطح عالی حوزه عملیه قم ادامه داد: شورای عالی حوزه های علمیه توانست با راهکاری که امام خمینی(ره) ارائه کرد بخش عمده ای از مشکلات ستادی و قانون گذاری حوزه های علمیه را مرتفع سازد؛ اما چنانچه هر مجموعه ای که از ساختارهای ذهن بشر نشأت می گیرد نیازمند ترمیم است، این نهاد نیز استثنا بردار نیست.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که می تواند نهاد با برکت شورای عالی حوزه های علمیه را به آرمان اصیل خود نزدیک تر کند تفاهم و اتحاد میان همه نیروهای حوزوی است و اگر پیشنهاد حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر این که شورای عالی همواره از جوانان حوزوی نیز بهره مند باشد، مد نظر قرار گیرد بخش زیادی از مشکلات امروزی رخ نشان نمی داد.

حجت الاسلام احتشام اضافه کرد: در کنار تمامی برکاتی که شورای عالی حوزه های علمیه دارد، این نهاد ستادی باید تحول را مد نظر قرار دهد، که رهبرمعظم انقلاب در پیشنهادهای متعدد برای حوزه های علمیه بیان کرده اند؛ اگر خود به دنبال تحول نباشیم تحول خود را تحمیل خواهد کرد.

وی افزود: بنابراین شورای عالی حوزه های علمیه که در مرحله اول می خواهد از حوزه تراز انقلابی مناسب با گام دوم انقلاب بهره گیرد باید از ظرفیت های جوانان حوزه نیز استفاده کند و در برابر مطالبات رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و طلاب خود را پاسخ گو حساب کند.

تعداد بازدید : 8

وی وجود سخنگو برای شورای عالی حوزه های علمیه را ضروری دانست و افزود: شورای عالی حوزه های علمیه گرچه ممکن است کارهای مهم و ارزشمندی را انجام داده باشد اما حضور کمرنگ و نداشتن سخنگو و عدم اعلام مواضع مفید و مؤثر و قوی ممکن است ذهنیت برخی افراد در بدنه حوزه را به سمتی سوق دهد که اثر شورای عالی حوزه های علمیه آن گونه که باید، در کارآمدی حوزه های علمیه نشان داده نشود.

حجت الاسلام احتشام ادامه داد: اگر بنا است شورای عالی حوزه های علمیه به یک نشانه مناسب برای سازوکار تشکیل حوزه تراز انقلاب اسلامی درآید باید به وضعیت پویا و تحول گرا در راستای دفاع از علوم سنتی و فقه جواهری و معارف اهل بیت(ع) با توجه به رشد و بالندگی فضای امروز بهره گیرد بنابراین باید در تشکیل شورای عالی در دوره جدید توجه شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که برخی به بهانه تحول، شورای عالی حوزه های علمیه را تخطئه می کنند، اظهار کرد: مرز میان انتقاد و انتقام جایی روشن می شود که فرد پیشنهاد دهنده هم نقاط مثبت را ببیند و هم احیانا نقاط ضعف را؛ بنابراین اگر آن فرد فقط دید قوی برای نقاط ضعف داشته باشد و آنها را پر رنگ کند چنین کاری همان انتقام یا تخریب است اما اگر فرد هم نقاط مثبت را بیان کند و هم  نقاط قابل ترمیم را باید به سخنانش گوش داد./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات