۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۶۱۵۱۶۲
در نطق میان دستور وکلای ملت مطرح شد؛

دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را ارائه کند| دشمن در زمان افول مذاکره می‌کند

دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را ارائه کند| دشمن در زمان افول مذاکره می‌کند
عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی معتقد است هر زمان که دست دشمن خالی می‌شود درباره مذاکره صحبت می‌کند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از وکلای ملت امروز سه‌شنبه هشتم مردادماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور به شرح ذیل است:

جامعه را دو قطبی نکنیم

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت در پارلمان در نطق میان دستور خود، گفت: ایران عزیز ما مسیر پر فراز و نشیب خود را در مسیر آنچه که شایسته تاریخ گهربار این خطه است، به سختی طی کرده و بیش از آنچه که در تصور ما است، بار سختی‌ها و مرارت جامعه بر دوش خانواده‌ها و مستضعفان سنگینی می‌کند.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: شاید اگر خون شهدا و درد جانبازان و دعای خیر مادران و پدران شهیدان یعنی فرشتگان روی زمین نبود، این بار سنگین قابل تحمل نبود، ولی باز هم تحمل کرده و امیدوارم پس از این روزها، روشنایی پرفروغی باشد که این دوران به فراموشی سپرده شود.

وی تصریح کرد: بالا بودن نرخ تورم و رسیدن این نرخ به عدد افسانه‌ای ۵۰ همراه با رکود و بیکاری بالا و شکننده به جز با عشق به میهن و دین و انقلاب قابل تحمل نیست.

تاجگردون یادآور شد: باید بپذیریم این مسیر یک انتخابی بود که همه با هم کردیم، برنامه‌هایی داده شد، اتفاقی در آن حاصل شد، مقاومتی صورت گرفت و به واسطه این مقاومت ایستادگی و دشمنی‌ها فزون گشت و بدون تعارف شرق و غرب هر یک نقشه‌ای برای این وضعیت کشیدند.

وی خاطرنشان کرد: غرب زورگو تمام توان خود را بسیج کرد تا ملت ایران را به زانو رسانده و دیگران هم چشم طمع بر منابع غنی ایران دوخته و امیدی دیگر بر این وضعیت دارند تا منافع خود را حداکثر کنند.

تاجگردون افزود: غرب بداند هر چه به ما نزدیکتر شود، ملت ایران برای ایستادگی و مقاومت راسخ‌تر خواهند شد و فرزندان این مرز و بوم مصمم‌تر برای مقاومت در حفظ ارزش‌های انقلاب خواهند ایستاد.

وی بیان کرد: دشمنی از بیرون مشخص است و چهل سال گذشته این دشمنی بیشتر و بیشتر شد، اکنون که به فرموده رهبر عزیزمان قرار بر برداشتن گام دوم به همت جوانانمان است، بدانیم این دشمنی نه تنها کمتر خواهد شد، بلکه می‌بایست بیش از این را مبنی بر شدت دشمنی­ انتظار داشته باشیم.

تاجگردون اظهار کرد:، اما در درون چطور، بدون تعارف مردم از ما نگران هستند و این نگرانی چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا نمی‌شناسد، آنان می‌گویند هر چه خواستید در اختیارتان گذاشتیم و هر نوع حمایتی که خواستید بر شما عرضه کردیم، دولت، مجلس، قوه قضائیه و مردم همه در یک کشتی نشسته ایم و متاسفانه هر کس میخی بر کف این کشتی کوبیده تا خود را مستحکم کند و نادانسته جامعه را به انحراف می‌کشاند.

وی گفت: عزیزان مسؤوول، نمایندگان و هر آن کس که اختیار داریم و تصمیم می‌سازیم و تصمیم می‌گیریم، دقت کنیم که گام‌های یکایک ما ناخودآگاه تلاش می‌کند که این نگرانی جامعه به ما به تنفر تبدیل شود، تنفر مردم از ما یعنی عبور از هر آنچه که ساخته بودیم و هر آنچه امام خمینی (ره)، شهدا و رهبری از ما می‌خواست و می‌خواهند، اداره جامعه همراه با تنفر مردمان به پشیزی هم نمی‌ارزد. حکومت اسلامی، حکومت دینی بر مبنای رضایت مردم است، اگر چه این روز‌ها کسانی رضایت خواص را اولی بر رضایت عامه مردم می‌دانند، ولی آنچه که داریم از مردم است و باید بر آن بمانیم.

تاجگردون افزود: نخبگان سیاسی چهل ساله انقلاب را یکایک نفله کردیم و به دست خود نسل‌کشی انقلاب را فراهم کردیم، هر گاه کسی به درست یا غلط به پایین کشیده شد، هلهله شادی جریانی دیگر آتش خرمن انقلاب را بیشتر کرد، گویی این کلام این روز‌ها بیشتر ملموس است، آسیاب به نوبت است.

وی یادآور شد: شعار هسته‌ای حق مسلم ماست ورد زبان همه ما بود، بعد برجام را می‌نگاریم و به تصویب می‌رسانیم و به بهانه برجام به گروهی می‌تازیم و گروه دیگر آن را افتخار می‌دانیم، چند صباحی نگذشته بود که برگه برجام که کف مطالبات ما بود توسط دشمن دیرینه ما پاره شد و به دست خود ما کف خواسته هایمان یعنی برجام به سقف مطالبات یعنی بازگشت آمریکا به پذیرش برجام تبدیل می‌شود، تحریم جدی می‌شود و برجام فراموش می‌شود. تورم لجام گسیخته بر گُرده مردم سوار می‌شود و به ناگه همه دزد می‌شوند، دزدی هم چپ و راست نمی‌شناسد، هر کسی تلاش می‌کند دولت رقیبش را دزدتر نشان داده و دولت خودش را منزه‌تر.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به نمایندگان، مطرح کرد: البته که شما بهتر از من می‌دانید مردم گیج شده اند و می‌گویند اینکه مجلس است و عصاره فضائل و در راس امور، آن هم دولت است و منتخب خودمان و این هم قوه قضائیه آمده است تا سختگیری کند و قوه پاکی را نمایش دهد، این یعنی چه؟ یعنی که قبل از آن فاسد بوده اند، پس این ملت به چه امیدی، به چه چیزی امیدوار بوده اند؟ مردم می‌گویند این‌ها همه نمایش است.

وی افزود: این را می‌دانم که فساد اداری و اقتصادی در حال تبدیل شدن به فساد سیستماتیک است و عمده عوامل سرعت این اتفاق را بیش کرده است، اما همواره راه بازگشت است، چرا که برغم سختی‌ها، شواهد نشان می‌دهد ملت فهیم ایران باز هم انتخابشان چه رفراندومی باشد و چه نباشد همین است و بس. دشمنان هم بدانند تا نفس گرم مسیحایی امام خمینی (ره) و رهبری و خون شهدا و فرزندان انقلاب است، انتخابشان آنان نیست و به امید خداوند متعال چهل ساله دوم را با قدم‌های راسخ جوانان انقلابی و فکور طی خواهیم کرد. شرط این راه ماندن همه و با هم بودن است، کنار مردم بودن و با آنان بودن است.

تاجگردون عنوان کرد: نیاییم جامعه را به دو قطب تبدیل کنیم و بگوییم اصلاح طلب یعنی ضد انقلاب و ضد ولایت و دیگری یعنی عین ولایت و انقلاب. هیچ گاه این جمله را فراموش نکنیم صندوق‌های رای که هر یک میخ استحکام انقلاب است، چپ و راست نمی‌شناسد؛ و مردم هم آنچه را که بیشتر می‌پسندند، خدمت است. امروز وقت اختلاف و ایجاد نگرانی برای مردم نیست، دیگران آمدند و رفتند، ما هم بخواهیم و نخواهیم، می‌رویم و آنچه باقی می‌ماند، خاطرات خوب و بد است؛ و چه بهتر که نیک نامی بر ذهن مردم چیره شود، امیدوارم که همه با هم بر مسیر انقلاب و مردم برگردیم، یعنی مسیری که منافع مردم و نه جناح خودمان باشد.

وی با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه‌اش، تصریح کرد: جوانان این خطه هم نگرانند بیش از آنچه فکر می‌کنیم آنان بر ذخیره نفت نشسته اند و از رگ‌های وجودشان ایران را تغذیه می‌کنند و خود بیکارند. اگرچه شایسته است از خدمات دولت به واسطه تلاش برای عمران و آبادانی و اتکا به شاخص‌های این خطه محروم میهن تشکر کنم و قدر بدانم، اما باز هم همچنان حلقه فقر بر این خطه چیرگی می‌کند و باید تلاش به خصوص در مقوله تولید و اشتغال دو چندان شود، چرا خطه نفت‌خیز کشور از خوزستان تا گچساران می‌بایست این چنین باشد؟

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، خطاب به رییس جمهور، تاکید کرد: به درد مردم و جوانان توجه کنید. همه چیز، آنچه که بیرون می‌گویند نیست. نگذارید از درون بپوسیم. هزاران میلیارد سرمایه جنگلی زاگرس این روز‌ها می‌سوزد. نمی‌خواهم بگویم تحت تاثیر عوامل انسانی، فقط این را می‌دانم پنجه آنان که با دست خالی آتش خامی زاگرس را روزانه خاموش می‌کنند، خسته است. حیف است این همه ثروت غنی خدادادی بسوزد، زاگرس امید و مامن صد سال آینده است، به حفظش بکوشیم. درد آتش کوه‌ها و جنگل‌ها، سوز دل پدران و مادرانی که فرزندان بیکارشان در کنارشان پرپر می‌شوند، مستولی گشت و نگرانند. بکوشید قبل از اینکه دیر شود. جنگل جدید نمی‌خواهیم، آنچه که داریم، حفظ کنیم.

وضعیت حاکم بر بازار و معیشت زندگی خانوار‌ها را تهدید می‌کند

زهرا ساعی نماینده مردم تبریز در بهارستان در نطق میان دستور خود، ضمن عرض سلام و درود خدمت ملت شریف ایران، به نیکی یاد می‌کنم از شهدای گرانقدر این سرزمین و نیز از مرشد و پیر مرادشان، خمینی کبیر و با آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت برای رهبر معظم انقلاب در چهلمین سال انقلاب اسلامی، گفت: می‌خواهم به عنوان یکی از فرزندان سرزمینم و به نمایندگی از هم نسلانم که در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رشد یافته‌ایم و به نمایندگی از مردم غیور، شهید پرور و سرافراز آذربایجان به بیان دغدغه ها، نقد‌ها و امید‌هایی برای این مرز و بوم بپردازم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود آنکه چندین ماه از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت به سوی آرمان‌های انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت جوانان می‌گذرد متاسفانه شاهد حرکت دولت در مسیر تحقق این بیانیه نبوده ایم. وظیفه تمام دولتمردان و مدیران کشور است تا دستگاه‌های مختلف را با پویایی و نشاط و کارایی جوانان تقویت کنند؛ لزوم بکارگیری جوانان در سطوح مدیریتی، مطالبه‌ای ملی از دولت است که مجلس برای تحقق حداقلی آن، اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان را تصویب کرد، اما متاسفانه تاکنون گزارشی از سوی دولت مبنی بر چگونگی اجرای آن دریافت نشده است.

وی اظهار کرد: اکنون بیش از ۳ ملیون نفر زن سرپرست خانوار داریم که علیرغم همه شعار‌ها و تذکرات در سال‌های اخیر متاسفانه‌ای هیچ برنامه معینی از سوی نهاد‌ها و دستگاه‌ها متولی برای توانمندسازی و حمایت از این قشر وجود ندارد، با توجه به اینکه فراکسیون زنان مجلس در برنامه پنج ساله ششم توسعه بر تهیه بانک اطلاعاتی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تاکید کرده است

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: زنان سرپرست خانوار جزء اقشار آسیب پذیر هستند که اگر نتوانیم حمایت‌های لازم را از آن‌ها داشته باشیم نمی‌توانیم مانع از ورود آن‌ها به چرخه آسیب شویم. باید موازی کاری از بین رود و برنامه محور باشم.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تورم و گرانی بر اقشار کم درآمد جامعه فشار آورده است، بیان کرد: دولت و دستگاه‌های نظارتی توجه لازم را داشته باشند و اولویت‌ها را فراموش نکنند، وضعیت حاکم بر بازار معیشت و زندگی خانوار‌ها را تهدید می‌کند. دستمزد کارگران مگر چقدر اضافه شده که قیمت کالا چندین برابر شده است.

ساعی ادامه داد: کارگران به عنوان زحمت کش‌ترین قشر جامعه امروز تحت بیشترین فشار‌ها زندگی خود را می‌چرخانند و هیچ مسؤوولی یا دستگاهی پاسخگوی شرایط نامناسب آن‌ها نیست، امروز نه کارگران امنیت شغلی دارند و نه بازنشستگان خیالی آسوده برای تامین معیشت خود، که این نیز به هیچ وجه قابل قبول نمی‌باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سیاست‌های کلی اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب نیز بر خصوصی سازی تاکید شده است و ما نیز در اجرای بی نقص این دستور تاکید داریم، اما یادمان نرود اولین اصل در خصوصی سازی وجود شفافیت است، نگرانی‌ها از خصوصی سازی نیست، بلکه از نحوه واگذاری ها، مفت فروشی ها، فساد و زیر پا گذاشتن قانون است.

وی تاکید کرد: ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از نخستین کارخانه‌های مادر صنعت ایران و به عنوان نماد صنعتی آذربایجان شرقی با حدود نیم قرن قدمت، این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد؛ البته مشکل این واحد صنعتی قدیمی نه در مسایل مالی، فناورانه و نیروی کار متخصص، بلکه در نبود شفافیت و فساد موجود در نحوه خصوصی سازی آن دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مجلس اگر بخواهد عصاره فضائل ملت و "در راس امور بودن" خود را باز یابد، باید سردمدار و پرچمدار جدی و بی گذشت مبارزه با فساد در کشور شود. در این راه باید هرچه بیشتر از شعار فاصله بگیریم و هرچه بیشتر نقش نظارتی خود بر نهاد‌ها را بدون تعارف و به طور شفاف اعمال نماییم. ما به عنوان وکلای ملت تا چه حد این فوری‌ترین و جدی‌ترین مطالبه ملت را پیگیری کرده ایم؟!

ساعی افزود: یکی از سرمایه‌های مهم هر جامعه‌ای که از مؤلفه‌های اساسی و موثر در توسعه و ثبات آن کشور محسوب می‌شود، سرمایه اجتماعی است؛ سرمایه‌ای که زیر بنای توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی یک کشور است. اهمیت این سرمایه، به میزانی است که از آن به عنوان ثروت نامرئی یک کشور یاد می‌کنند و از رهگذر این سرمایه حیاتی است که انسجام و اعتماد متقابل، حس اطمینان و همبستگی در جامعه فراهم می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: همکاران گرامی بیایید روز اول شروع بکار خود در مجلس دهم را بیاد بیاوریم که در منظر سرمایه اجتماعی مان یعنی ملت شریف ایران اسلامی سوگند خوردیم که حافظ منافع آن‌ها باشیم. اکنون که منافع ملی در تقویت انسجام، هبستگی و حفظ سرمایه اجتماعی، مقابله با مفاسد اقتصادی، رفع ناکارآمدی و گسترش مدارا و روا داری است، یاد آن سوگند مقدس بیفتیم و شرافتمندانه به آن پایبند بوده و و تمام توان خود را برای حفظ این سرمایه‌های ملی به کار بگیریم.

ساعی گفت: زبان جزء جدایی ناپذیر زندگی بشر است؛ آدمی در قالب و زنجیره زبان به تفکر و اندیشه می‌پردازد، با زبان ارتباطات اجتماعی‌اش را برقرار و تنظیم می‌کند، در قالب زبان احساسات و عواطفش را بروز داده و موجبات آرامش و نشاط خویش و اطرافیانش را فراهم می‌آورد. اهمیت حفظ زبان‌های مادری بدین جهت است که گاهی در داخل یک واژه از کلمات آن دنیایی از اطلاعات، باورها، سنت ها، دانش ها، فرهنگ‌ها و اسطوره‌ها و تاریخ یک قوم یا ملت نهفته است، با مرگ زبان حجم زیادی از فرهنگ و دانش عمومی از بین می‌رود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چرا ما در آذربایجان نباید ترکی بخوانیم و بنویسیم درحالی که اصول ۱۸ و ۱۵ قانون رسمی کشور این موارد را مجاز کرده است من نمی‌توانم زبان مادری خودم را کتمان کنم، این موضوعات بی عدالتی است و طبق قانون همه از نعمت آموزش به زبان مادری خود باید برخوردار باشند. از وزیر محترم آموزش و پرورش می‌خواهم که به مسئله بسندگی زبان فارسی که باعث رنجش خاطر مردم شریف آذربایجان شده است، رسیدگی فوری کند.

چرا دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را ارائه نمی‌کند؟

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، با استناد به ماده ۷۵ آئین نامه داخلی، گفت: بنده فارغ التحصیل دکترای فاینانس از دانشگاه تهران و عضو هیات علمی این دانشگاه هستم. افتخارم معلمی در دانشگاه است. سال‌ها در حوزه مباحث اقتصاد کلان کشور فعالیت کرده و تخصصم در بازار بورس و سرمایه است که پایه‌های اصلی اقتصاد است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، خطاب به حاجی دلیگانی، ادامه داد: شما مطلبی را که مطرح کردید دور از انصاف است. بنده تمام وقت در خصوص موضوعات پولی، ارز دیجیتال و اقتصاد زودتر از شما ورود کردم، قانون در این مورد وجود دارد و نیاز به قانون جدید نیست و اینکه با این ادبیات من را خطاب قرار دهید جای تعجب داشت.

وی خطاب به رییس مجلس، تصریح کرد: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در پایان سال ۹۷ در خصوص لزوم اصلاح ساختار بودجه توسط دولت برغم گذشت چهار ماه از این تکلیف قانونی، ما فقط یک گزارش کارشناسی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را در جلسه غیر علنی داشتیم که اغلب این به مفهوم ارائه لایحه دولت در ارتباط با اصلاح ساختار اقتصادی محسوب نمی‌شود.

پورابراهیمی یادآور شد: آنچه امروز مشخصا در کشور به آن نیازمند هستیم، لزوم اصلاح ساختار که نه تنها در حوزه‌های بودجه‌ای است در حوزه سایر موارد هم بتواند وجود داشته باشد؛ بنابراین دولت مکلف بوده بر اساس دستور مقام معظم رهبری لایحه اصلاح ساختار بودجه را ارائه دهد و این در حالی است که در شرایط کنونی دولت به اقدامات سال ۹۸ بسنده کرده و پیشنهاد داده است از محل ۱۲ درصد منابع صندوق توسعه ملی که سال گذشته فریز شده، منابع امسال را تامین کند و از محل ۴۵۰ میلیون دلار حساب ذخیره ارزی و از محل استقراض و اوراق مشارکت منابع خود را جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: سوال ما این است که اگر این اقدامات برای سال ۹۸ مبنای اصلاح ساختار است آیا برای دولت، مجلس و کارشناسان اقتصادی کشور قابل قبول است؟

پورابراهیمی خطاب به لاریجانی، گفت: من در ارتباط با یان موضوع اخطار اصل ۱۱۰ قانون اساسی دارم، دولت مکلف بوده هیچ متنی برای اصلاح ساختار بودجه نیامده است. اولا این اقدامات کوتاه مدت و برای سال ۹۸ است و هیچ برنامه میان مدت و بلند مدتی در آن دیده نشده است. دومین نکته استناد شده به دسترس‌ترین منابعی که می‌تواند مشکلات کوتاه مدتمان را حل کند.

وی افزود: اساسا مباحث مرتبط با تکالیف دولت در جلوگیری از فرار مالیاتی، مولد سازی دارایی‌های اقتصادی کشور، موضوعات مختلف با بخش‌های اقتصادی، واگذاری طرح‌های تملک دارایی و سرمایه‌ای هیچ کدام عملیاتی نشده است، بنابراین اخطار اصل ۱۱۰ قانون اساسی در خصوص عدم تکالیف دولت در ارائه لایحه مشخص و مدون اصلاح ساختار بودجه دارم و اگر آن را وارد دانستید در پایان صحبت هایم آن را به رای بگذارید.

پورابراهیمی بیان کرد: ما ضمن تشکر از دولت برای ارائه گزارش در جلسه غیر علنی، اما آن به هیچ متنی برای انجام عملیات اجرایی و تعهدات دولت و امکان نظارت مجلس بر این موضوع تبدیل نشده که طبیعتا باید در این خصوص تصمیم گیری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر ضرورت تشکیل بازار متشکل ارزی تاکید کرد و افزود: اکنون که قیمت ارز در بازار نیما به قیمت در بازار سنا نزدیک شده است، بهترین زمان برای پیاده کردن بازار متشکل ارزی، جلوگیری از تقاضای کاذب در بازار ارز و هدایت درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات است.

پورابراهیمی اظهار کرد: وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی همه موضوعات تثبیت را بلاتکلیف کرده است، شما در جلسه غیر علنی با وزیر جهاد کشاورزی هم مشاهده کردید، امروز بخش زیادی از تولید در اقتصاد کشور در حوزه کالا‌های اساسی مثل گندم که نگران تامین نیاز‌های خود از بخش تولید داخلی هستیم به این دلیل که قیمت گذاری ناصحیح بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شده است فرآیند تولید کالای اساسی در کشور با چالش مواجه شده است.

وی بیان کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان که مردم هیچ بهره‌ای از آن نمی‌برند خلاف منافع ملی است حتما تاکید ما این است یا دولت بر قیمت‌ها نظارت کند یا جلوی این اقدام را بگیرد و مابه التفاوت یارانه ارزی را در اختیار مردم قرار دهد، چرا که این وضعیت قابل قبول نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه‌اش در تذکر به رییس جمهور، مطرح کرد: ما چند روز قبل با مدیر کل بنیاد شهید و ایثارگران استان کرمان جلسه داشتیم، در استان‌های دیگر هم همین وضعیت است، امروز وضعیت درمانی مجموعه از ایثارگران و جانبازان قطع نخاعی در وضعیت بسیار نگران کننده‌ای است، فقط در استان کرمان از اول سال تاکنون ۲۰ میلیارد تومان بابت مطالبات مراکز درمانی پرداخت نشده و خدمات رسانی در این مورد با مشکل مواجه شده است، خواهش می‌کنم در این خصوص تعیین تکلیف کنید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، خطاب به رییس جمهور تاکید کرد: موضوع پاداش خدمت خانواده‌های شهدا از سال ۹۵ انجام نشده است برای این موضوع تصمیم بگیرید برای خانواده ایثارگران که امروز چشم و چراغ این مملکت هستند و تعداد کثیری از نمایندگان هم از این خانواده‌ها هستند.

وی در درخواست از استاندار کرمان، افزود: امروز وضعیت ثبت نام مدارس برای خانواده‌ها در شهر کرمان بسیار نگران کننده است، سریعا شورای آموزش و پرورش استان را تشکیل دهید و برای این موضوع تصمیم گیری کنید، مردم نگران هستند چرا که فرزندانشان امکان ثبت نام ندارند. حتی در دورافتاده‌ترین منطقه و شهر کرمان امکان ثبت نام ندارند.

پورابراهیمی ضمن تشکر از استاندار کرمان برای اقداماتی که در جهت رفع مشکل کسری در آرد شهرستان راور که معضلاتی را ایجاد کرده بوده، انجام داده است از وی درخواست کرد در این خصوص اقدامات عاجل انجام دهد و انتظار داریم موضوعات در این حوزه پیگیری شود.

وی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یادآورشد: برای حل مشکلات کارگران و بازنشستگان صندوق فولاد و پرداخت مستمری و سنواتی که از گذشته طلب داشته اند البته اخبار خوبی داده شده است مبنی بر اینکه قرار است در هفدهم برای بازگشایی یک فعالیت بزرگ معدنی در منطقه راور وزیر حضور پیدا کند که درخواست دارم در آن زمان هم مشکلات بازنشستگان مظلوم فولاد استان کرمان و هم مشکلات کارگران ذغال سنگ کرمان در بحث قراردادی رسمی و پرداخت سنواتشان عملیاتی شود.

دشمن هر وقت در میدان عمل دستش خالی بوده به مذاکره روی آورده است

حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا در نشست علنی عصر امروز (دو‌شنبه، ۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود گفت: انقلاب اسلامی بر اساس باور‌های مردم به ارزش‌های الهی و خدمت به مردم صورت گرفت و در این چهار دهه دشمنان از هیچ دسیسه و خیانتی کوتاهی نکردند؛ از جنگ تحمیلی گرفته تا تحریم‌های ظالمانه، اما ملت پای انقلاب ایستاده است و همه رنج‌ها را به جان خریده و از هیچ دشمنی هراسی ندارد و با دست خالی و با کفایت جوانان دلاور سپاهی، امروز قدرت اول موشکی منطقه است.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: دشمن برای محدود کردن این دست قدرت‌ها به مذاکره روی آورده و برجام شکل گرفت تا با مذاکره و نگاه به خارج از اهداف اصلی باز بمانیم و بدانیم دشمن هر وقت در میدان عمل دستش خالی بوده روی به مذاکره آورده است.

حجت الاسلام حسینی کیا ادامه داد: بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، رتبه اقتصادی ایران قبل از برجام ۱۷ و بعد از برجام ۲۷ بوده است؛ حال مذاکرات جدید و برجام ۲ رتبه ما را چند خواهد کرد و چه بلایی بر سر ما خواهد آورد؟

وی خطاب به رییس جمهور گفت: عدم برنامه منسجم اقتصادی در دولت امری روشن و مبرهن است، زیرا دولت نتوانست نقدینگی را مدیریت کند لذا یک روز بازار مسکن و روز دیگر ارز و روز دیگر طلا یا خودرو دستخوش حوادث شد و شاهد کاهش ارزش پول ملی شدیم و از سوی دیگر عدم نظارت دولت موجب افزایش بی‌رویه قیمن کالا‌ها و اجناس ضروری شد؛ یک روز گوشت، یک روز سیب زمینی و امروز مرغ و فردا کالا‌های دیگر را دستخوش تغییرات قرار می‌دهد و هیچ‌کس پاسخگو نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: آیا دولت نمی‌خواهد به مردم و مجلس پاسخ دهد که ۱۴ میلیارد دلار بودجه کالا‌های اساسی را به چه کسانی داده و آن‌ها را چگونه توزیع کرده است؟

وی گفت: البته مهمتر از اعلام کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند، اعلام اسامی کسانی است که دستور تقسیم ارز ۴۲۰۰ تومانی داده بودند.

حجت الاسلام حسینی کیا ادامه داد: برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، دولت بر اساس ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه باید لایحه بیاورد و اینکه برخی می‌گویند می‌خواهیم آن را از ابتدای مهرماه اجرا کنیم بر اساس چه شاخص‌هایی است؟ معلوم می‌شود برخی مسؤوولان از اطلاعات اولیه نیز محروم هستند.

وی خطاب به دکتر روحانی گفت: برای ارتقای معیشت معلمان باید یک بار برای همیشه این کار انجام شود تا منزلت و کرامت معلمان حفظ شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: دولت مصوبه مجلس را در خصوص افزایش حقوق‌ها را رعایت نکرد؛ به ویژه نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان و حقوق‌های زیر ۵ میلیون تومان که نیازمند با بازنگری جدی است.

وی با اشاره به اینکه خصوصی سازی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی مقبول همگان است، تصریح کرد: واگذاری‌های شائبه‌دار فراوان موجب تاراج بیت المال شده است اعم از پالایشگاه کرمانشاه، کشت و صنعت دشت مغان یا ماشین سازی تبریز که خریدار آن به ۲۱ سال زندان محکوم شده است.

حجت الاسلام حسینی کیا همچنین گفت: آقای روحانی! می‌دانستید از چپ این کارخانه را خریدند؛ مشهدی قربانعلی با ۵ کلاس سواد ۵۰۰ میلیون دلار ارز از دولت شما برای واردات می‌گیرد ودر شرایطی که یک دلار هم به چشم نمی‌بیند، اما سود ۵۰۰ میلیارد تومان به است او می‌دهند تا بتواند ماشین سازی تبریز را بخرد.

وی با بیان اینکه چرا نمی‌گذارید کانون فساد در سازمان خصوصی‌سازی متلاشی شود، تاکید کرد: آیا به صرف رییس ستاد انتخاباتی شما در شمال غرب بودن ارزش این همه مقاومت و دفاع را دارد؛ قبیله گرایی سیاسی تا کی؟

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه از وزرای مربوطه خواستار حل مساله راه‌های روستایی شهرستان سنقر و کلیایی، توجه جدی وزارت ارتباطات به آنتن دهی و اینترنت پرسرعت در مناطق کوهستانی این شهرستان، پرداخت مطالبات کشاورزان و اعلام شهرستان سنقر به عنوان منطقه جنگی شد.

گفتنی است سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در نیز در جلسه امروز به ایراد نطق پرداخت و پس از گلایه از مسؤولان به دلیل بی توجهی به اقشار پایین جامعه، در خصوص مشکلات حوزه انتخابیه خود سخن گفت. /۸۵۶/پ203/ق
ارسال نظرات