۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۱۵۱۶۹
تغییر رویکرد دولت جدید انگلیس در خلیج ‌فارس؛

لندن: آمریکا هم باید در ماموریت حفاظت دریایی شرکت کند

لندن: آمریکا هم باید در ماموریت حفاظت دریایی شرکت کند
لندن دیگر خواستار یک مأموریت مستقل اروپایی در خلیج فارس نیست و همکاری آمریکا برای این مأموریت حفاظت دریایی را می‌خواهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، دولت جدید انگلیس تحت نخست‌وزیری "بوریس جانسون" برخلاف دولت قبلی و شرکای اروپایی خود خواستار همکاری آمریکا در عملیات حفاظت دریایی در خلیج فارس است.

حدود یک هفته پیش انگلیس یک مأموریت دریایی صرفاً اروپایی را در تنگه هرمز پیشنهاد کرد. به نوشته نشریه "فوکوس" اما حالا یک نخست‌وزیر جدید و یک وزیر امور خارجه جدید و یک رویکرد جدید در این مسئله مهم در انگلیس شکل گرفته است.

دولت جدید انگلیس تحت نخست‌وزیری "بوریس جانسون" حالا دیگر بر یک عملیات نظامی صرفاً اروپایی به منظور حفاظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز تأکید ندارد.

وزارت امور خارجه لندن روز دوشنبه در پاسخ به سؤال خبرگزاری آلمان در این باره گفت که رویکرد اروپایی با حمایت آمریکا در این زمینه بهترین راه است.

حالا این سیاست جدید انگلیس برای شرکای اروپایی آن در فرانسه و آلمان مسئله‌ساز شده است؛ چراکه آنها می‌خواستند خود را از سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در قبال ایران جدا کنند.

بعد از توقیف یک نفتکش انگلیسی از سوی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز حدود یک هفته پیش "جرمی هانت" وزیر امور خارجه وقت انگلیس یک مأموریت دریایی اروپایی به‌منظور حفاظت از نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز را پیشنهاد کرد. تنها 3 روز بعد "بوریس جانسون" از طرف حزب محافظه‌کار به‌عنوان رییس جدید این حزب و نخست‌وزیر جدید انگلیس انتخاب شد و "دومینیک راب"، وزیر سابق برگزیت هم به‌عنوان جانشین هانت برای عهده‌داری وزیر امور خارجه این کشور انتخاب شد.

"دومینیک راب"، در اولین مصاحبه خود بعد از عهده‌داری این سمت با روزنامه تایمز این مسئله را آشکار کرد که وی نمی‌خواهد همه‌چیز را مانند سلف خود در پیش گیرد.

وی درباره مسئله یک مأموریت نظامی در خلیج فارس گفت: من اعتقاد دارم که ما یک رویکرد هدایت‌شده از سوی اروپا را درباره این موضوع می‌خواهیم؛ اما به‌نظر من این امر بدون حمایت آمریکا عملی نیست.

به گزارش روزنامه "زوددویچه سایتونگ"، در پایان هفته گذشته انگلیس در یک کنفرانس نیروهای نظامی در مرکز فرماندهی نیروهای امنیتی آمریکا در شهر تمپای ایالت فلوریدا این مسئله را آشکار کرد که آنها خواستار یک عملیات مشترک با آمریکا در تنگه هرمز هستند؛ اما اینکه این عملیات نظامی چگونه خواهد بود، هنوز مشخص نیست و از یک مأوریت نظارتی تا اسکورت نفتکش‌ها در دستور کار قرار دارد.

این رویکرد جدید دولت انگلیس می‌تواند ائتلاف اروپاییان در مسئله ایران را به خطر بیندازد. آلمان، فرانسه و انگلیس به‌صورت مشترک تلاش می‌کردند توافق هسته‌ای با ایران را با وجود خروج آمریکا از این توافق نجات دهند.

حالا در این شرایط "راف موتسنیچ"، رییس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان درباره خطرات یک مأموریت مشترک با آمریکا در خلیج فارس هشدار داده و با اشاره به تمایل انگلیس برای یک مأموریت دریایی با مشارکت آمریکا گفته است که چنین رویکردی خطر تنش‌زایی بسیار بالایی را در پی خواهد داشت. به گفته وی آلمان باید با توجه به عضویت در شورای امنیت سازمان ملل همه اقدامات برای یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای حل این مسئله را انجام دهد.

وزارت امور خارجه آلمان هم اعلام کرده است "ما نمی‌خواهیم به استراتژی فشار حداکثری ایالات متحده در قبال ایران بپیوندیم". "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در این باره به نشریه بیلد گفته است که دولت آلمان برای همکاری با آمریکا در یک مأموریت حمایتی هدایت‌شده در تنگه هرمز تاکنون هیچ تصمیمی نگرفته است و به جای آن بر امنیت دریایی این منطقه با همراهی همه بازیگران منطقه‌ای تأکید دارد./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات