۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۶۱۵۲۱۰
اصلانی:

شورای نگهبان اجازه نمی دهد نظام اسلامی از ریل اهداف خود خارج شود

شورای نگهبان اجازه نمی دهد نظام اسلامی از ریل اهداف خود خارج شود
استاد دانشگاه با بیان اینکه شورای نگهبان اجازه نمی دهد نظام جمهوری اسلامی از ریل اهداف خود خارج شود، گفت: اگر شورای نگهبان نبود، انقلاب از سال 60 به بعد ادامه نمی یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، فیروز اصلانی دانشیار حقوق عمومی دانشگاه تهران عصر امروز در نشست تخصصی «شورای نگهبان و مبارزه با فساد» پیرامون نقد و بررسی کارنامه شورای نگهبان در رد و لغو صلاحیت مفسدان که در سالن کوثر سازمان تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی به برکت خون شهیدان و رهبری پیامبرگونه امام خمینی(ره) اهداف عالیه اسلام را دنبال می کند، گفت: هیچ نظامی در دنیا نیست که یک سلسله اهداف و ارزش ها را دنبال نکند.

وی با بیان اشاره به اینکه همه نظام ها با هر تفکری که داشته باشند برای تحقق اهداف و ارزش های خاصی ایجاد شده اند، اظهار داشت: هر نظامی برای تحقق آرمان ها و ارزش های خود رویه ها و روش های خاصی را پیگیری و دنبال می کند.

اصلانی خاطرنشان کرد: نظامی موفق می شود و از جایگاه با اهمیتی برخوردار است که بتواند اهداف خود را محقق کند؛ نظام اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید تلاش کند تا در زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به اهدافی که بر اساس اسلام ناب برای آن طراحی شده، دست پیدا کند.

استاد دانشگاه تأکید کرد: نظام اسلامی برای این که تداوم و استمرار پیدا کند، باید به همان اهدافی که برای تحقق آن استقرار پیدا کرده، پایبند باشد، زیرا در غیر این صورت از قالب و چارچوب اصلی خود خارج شده و نابود خواهد شد؛ یک نظام باید برای بقا و استمرار خود اندیشه ها و آرمان های خود را نهادینه و اجرایی کند.

وی افزود: کارشناسان خارجی در سمینارهای مختلف در رابطه با علل استمرار انقلاب اسلامی اظهار کرده اند که «تیزبینی و هنر رهبران انقلاب این بود که توانستند اندیشه های خود را در انقلاب نهادینه کنند» و همین را راز بقای انقلاب ایران دانسته اند؛ امام راحل پیش از انقلاب اسلامی به برخی کارشناسان فرمودند «پیش نویسی برای قانون اساسی بنویسید تا هنگام پیروزی انقلاب از آن استفاده کنیم»؛ این موضوع نشانگر پیاده سازی اندیشه های ناب اسلامی در متن انقلاب است.

اصلانی با اشاره به مسأله رفراندوم برای برپایی «جمهوری اسلامی» و طرح آن از سوی امام خمینی(ره) ابراز کرد: ایشان با تیزبینی که داشتند همواره مردم را پای کار کشانده و با هوشمندی خود اندیشه ها و آرمان های اسلام ناب را در انقلاب نهادینه سازی می کردند؛ هنر امام راحل این بود که توانستند نهادهای مدرن را از دل مبانی اسلام استخراج کرده و آنها را پایه ریزی کند؛ امام خمینی(ره) نهادهایی همچون پارلمان و دموکراسی غرب را با مبانی اسلامی پایه ریزی کرده و برای آنها خط و مشی اسلامی ترسیم کردند؛ امروز نباید عده ای بگویند در نهادهای حکومت اسلامی نوعی التقاط مشاهده می شود، زیرا نهادهای حکومتی ما کاملاً بر اساس الگوهای اسلام ناب طراحی شده اند.

این پژوهشگر عرصه حقوق با بیان اینکه ملت ها بر اساس حافظه تاریخی خود حرکت می کنند، عنوان کرد: اگر خاطره اعدام شیخ فضل الله نوری و خاطرات تلخ دوران مشروطه از اذهان پاک می شد، امروز قانون اساسی و شورای نگهبان نداشتیم؛ امروز راز بقای انقلاب اسلامی نهادینه سازی اندیشه های اسلام ناب در متن جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه اگر حافظه تاریخی ملت ایران دستخوش تغییر و تحریف شده و یا دچار فراموشی شود، بدون شک نظام جمهوری اسلامی به اهداف عالی خود دست پیدا نخواهد کرد، گفت: طبیعی است که دشمن داشته باشیم، زیرا دشمن همواره سعی می کند ملت ها را از ریل اهدافشان خارج کند؛ تا زمانی که دشمن داریم می دانیم که انقلابمان پویا و زنده بوده و در مسیر اهداف خود قرار داریم.

اصلانی بیان کرد: امام راحل به ما آموختند که به دشمنان خوشبین نباشیم؛ ما می دانیم که انقلابمان از اسلامی که پیامبر اکرم(ص) به ارمغان آوردند با ارزش تر نیست؛ دشمن توانست آن اسلام ناب را از ریل خود خارج کند، بنابراین ما نیز اگر در خواب غفلت باشیم، بدون شک از ریل انقلاب خارج خواهیم شد.

استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه شورای نگهبان اجازه نمی دهد نظام جمهوری اسلامی از ریل اهداف خود خارج شود، گفت: اگر شورای نگهبان نبود، انقلاب از سال 60 به بعد ادامه نمی یافت و وضعیت کشور بسیار بد و ناگوار می شد؛ امروز باید انقلابیون و معتقدان به ارزش ها در میدان باشند تا ارزش های انقلاب تداوم پیدا کند؛ هیچ نظامی غیر معتقد به ارزش های خود را در رأس کار حاضر نمی کند، بلکه معتقدان و وفاداران به ارزش ها را پای کار می آورد، ما نیز باید افراد انقلابی را وارد عرصه کارگزاری کشور کنیم.

وی با اشاره به اینکه امام راحل فرموند «نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد»، ابراز کرد: امروز شورای نگهبان باید جلوی نفوذ اجانب و نااهلان به عرصه کارگزاران نظام را بگیرد؛ امروز شورای نگهبان باید از ورود نفوذی های فرصت طلب و فرصت طلبان نفوذی به دایره نظام جلوگیری کند، زیرا نفوذیان فرصت طلب به قصد نفوذ و ضربه زدن به عرصه کارگزاری نظام ورود پیدا کرده و فرصت طلبان نفوذی نیز به قصد منافع خود وارد دایره نظام می شوند و ریشه اعتقادات و مبانی را می خشکانند.

اصلانی با بیان اینکه ترکیب امروز شورای نگهبان متشکل از افراد بسیار انقلابی و معتقد به انقلاب است، افزود: نباید پشت پرده های شورای نگهبان را در نظر نگرفته و با توجه به برخی ظواهر این شورای اثرگذار را زیر سؤال ببریم؛ بدون شک اگر شورای نگهبان نبود امروز وضعیت بسیار بد و ناگواری داشتیم.

وی با اشاره به اینکه فساد زمانی اتفاق می افتد که افراد فرصت طلب نفوذی و نفوذی فرصت طلب به عرصه کارگزاری نظام ورود پیدا کنند، یادآور شد: ما باید مراقب باشیم تا افرادی که در حال حاضر افراد خوب و انقلابی هستند، اما با تغییر جایگاهشان دچار تغییر هویت می شوند به عرصه کارگزاران نظام ورود پیدا کنند؛ گاهی افراد بسیار خوب و انقلابی هستند و از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت می شوند، اما پس از ورود به مجلس دچار فساد می شوند، بنابراین نباید عملکرد این شورا در تأیید صلاحیت را زیر سؤال ببریم.

استاد دانشگاه با تأکید بر ضرورت تقویت مطالبه گری افراد انقلابی از شورای نگهبان عنوان کرد: ما باید با انتقادهای سازنده و ارائه اطلاعات افراد به شورای نگهبان، به این شورا کمک کنیم تا در زمینه تأیید  یا رد صلاحیت ها بهتر عمل کند./841/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر منتشر کنید

تعداد بازدید : 7
حسین ثالث موید
ارسال نظرات