۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۶۱۵۲۱۳

نشست تخصصی «شورای نگهبان و مبارزه با فساد» در قم برگزار شد

نشست تخصصی «شورای نگهبان و مبارزه با فساد» در قم برگزار شد
نشست تخصصی «شورای نگهبان و مبارزه با فساد» پیرامون نقد و بررسی کارنامه شورای نگهبان در رد و لغو صلاحیت مفسدان در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، نشست تخصصی «شورای نگهبان و مبارزه با فساد» پیرامون نقد و بررسی کارنامه شورای نگهبان در رد و لغو صلاحیت مفسدان در سالن کوثر سازمان تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام معظمی، فیروز اصلانی، حسینعلی حاجی دلیگانی و محمد بهادری جهرمی در این جلسه به سخنرانی و ارئه مباحث خود پرداختند.

حجت الاسلام معظمی در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه یکی از مطالبات ما پاسخ به سؤال «علت ورورد عناصر ناباب به مجلس شورای اسلامی چیست؟» است، بیان کرد: امروز در مجلس شورای اسلامی برخی افراد پرونده مفتوح قضایی داشته و حامی فساد هستند، بنابراین مطالبه ما این است که شورای نگهبان با استفاده از جایگاه با اهمیت و با قدرت خود از ورود مفسدان به قوه مقننه جلوگیری کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز باید در زمینه شیوه نظارت شورای نگهبان بر تأیید یا رد صلاحیت ها بازبینی شود، ابراز کرد: کسانی که در مظان فساد بوده و یا حامی مفسدان هستند نباید به مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کنند؛ انقلابی ها همواره گلایه دارند که چرا افراد دلسوز و انقلابی عرصه ای برای عرضه خود برای خدمت جامعه پیدا نمی کنند و این که چرا افرادی که مفسد هستند به راحتی می توانند در عرصه های مختلف نظام حضور پیدا کنند؟

وی یادآور شد: ما به عنوان مبلغان طیف انقلابی باید زمینه اجتماعی تأیید یا رد صلاحیت ها را در جامعه فراهم سازیم تا شورای نگهبان بتواند با فساد به آسانی مقابله کند؛ کسانی که از تأثیرگذاری اجتماعی برخوردارند نباید در عرصه «فتنه فساد» سکوت کنند، بلکه باید با سخن و قلم خود نقاط فساد را شناسایی کرده و ریشه آنها را بخشکانند.

فیروز اصلانی در ادامه خاطرنشان کرد: نظامی موفق می شود و از جایگاه با اهمیتی برخوردار است که بتواند اهداف خود را محقق کند؛ نظام اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید تلاش کند تا در زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به اهدافی که بر اساس اسلام ناب برای آن طراحی شده، دست پیدا کند.

استاد دانشگاه تأکید کرد: نظام اسلامی برای این که تداوم و استمرار پیدا کند، باید به همان اهدافی که برای تحقق آن استقرار پیدا کرده، پایبند باشد، زیرا در غیر این صورت از قالب و چارچوب اصلی خود خارج شده و نابود خواهد شد؛ یک نظام باید برای بقا و استمرار خود اندیشه ها و آرمان های خود را نهادینه و اجرایی کند.

وی افزود: کارشناسان خارجی در سمینارهای مختلف در رابطه با علل استمرار انقلاب اسلامی اظهار کرده اند که «تیزبینی و هنر رهبران انقلاب این بود که توانستند اندیشه های خود را در انقلاب نهادینه کنند» و همین را راز بقای انقلاب ایران دانسته اند؛ امام راحل پیش از انقلاب اسلامی به برخی کارشناسان فرمودند «پیش نویسی برای قانون اساسی بنویسید تا هنگام پیروزی انقلاب از آن استفاده کنیم»؛ این موضوع نشانگر پیاده سازی اندیشه های ناب اسلامی در متن انقلاب است.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی در ادامه یکی از مشکلات موجود در میان نمایندگان مجلس را نفاق دانست و خاطرنشان کرد: شورای نگهبان باید ابزاری داشته باشد تا افرادی که رفتارهای منافق گونه دارند را رد صلاحیت کند؛ در زمینه تأیید یا رد صلاحیت ها همواره با این مشکل مواجه هستیم که افراد ذات و ماهیت خود را نشان نمی دهند و هیچ کدام از مراکز اطلاعاتی سوء سابقه ای از آن ثبت نکرده اند و نمی توان بدون دلیل آنها را رد صلاحیت کرد، از این رو باید روند شورای نگهبان به جایی برود که بر اساس ظرفیت های افراد، آنها را تأیید و یا رد صلاحیت کند.

نماینده شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت تحقق مسأله «شفافیت» تأکید کرد: تا زمانی که شفافیت نباشد نمی توانیم افراد را بشناسیم، زیرا برخی نمایندگان آن چیزی که از خود به نمایش می گذارند با ذات و اعتقادشان متفاوت است؛ شورای نگهبان برای عملکرد بهتر می تواند پایه شفاف سازی را مبنای تأیید و رد صلاحیت ها قرار دهد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید در همه رفتارهای خود خداوند را مبنا قرار دهند، افزود: امروز می توان گفت که «خداوند» در ابزارهای محاسباتی مجلس شورای اسلامی کمرنگ شده است؛ برخی نمایندگان مطالعه و مبنا ندارند، برای همین مسیری را طی می کنند که در نهایت به انحراف و فساد منجر می شود.

محمد بهادری جهرمی در پایان این نشست تخصصی با بیان اینکه قصد را نمی توان به جمع تسری دارد، افزود: شورای نگهبان شورایی است که به صورت جمعی تصمیم می گیرد و «عدد» در تصمیم گیری های آن تعیین کننده است؛ از سویی دیگر غیبت هر کدام از اعضای شورا نیز مشکل آفرین است.

وی در ادامه به مسأله «استدامه در نظارت» شورای نگهبان اشاره و تأکید کرد: بعضی از فقها این نظر را دارند، اما تا کنون این مسأله به منصه ظهور نرسیده است؛ با توجه به اینکه ظاهر قانون اجازه استدامه در نظارت را به شورای نگهبان نمی دهد، باید مجلس آن را اصلاح کند؛ این مسأله یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب نیز به شمار می رود.

بهادری جهرمی با اشاره به ضرورت پرداختن حوزویان به پژوهش در مسائل مستحدثه و روزآمد گفت: امروز نیازمند آن هستیم که حوزه های علمیه در زمینه مسائل روز کارهای مجتهدانه انجام دهند و آنها را در اختیار ما در شورای نگهبان بگذارند تا از آنها استفاده کنیم؛ به عنوان مثال ما هم اکنون در شورای نگهبان طرح «بررسی اموال نامشروع» را به بررسی گذاشته ایم، اما در برخی زمینه ها همانند اینکه اگر کسی قبل از انقلاب اموال آنچنانی نداشته، اما هم اکنون حدود 17 هزار میلیارد تومان سرمایه دارد، حکم فقهی مشخصی نداریم./841/پ203/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات