۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۶۱۵۲۲۶
نقد مستند اورشلیم؛

تیغ تیز سکوت هولوکاست با رایحه داخائو

تیغ تیز سکوت هولوکاست با رایحه داخائو
مستند متولد اورشلیم از اوج زد و خورد تمدن ایران با نفوذ یهود یعنی عید پوریم شروع می‌شود و با زد و خورد اروپا برای ایجاد خفقان در حوزه مطالعاتی یهود به پایان می‌رسد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، همیشه برایم سوال بود که برای چه داستان یهود اینقدر راز آلود است؟ از فلسفه و سیاست تا عرفان و سینما مانند یک دالان ترسیم شده است که آدم‌های زیرک می‌توانند از ابتدا و انتهای آن سردربیاورند. یا اینکه بعضی دوستان معتقدند که همه این داستان‌ها توهم توطئه است و یهود آنقدرها هم که می‌گویند پیچیده نیست.

در واقع عملیات روانی یهود در دنیا به این شیوه بوده است که تلاش کرده تا خودش را خاص جلوه دهد و به همین خاطر توانسته تا حجم زیادی تاثیر گذار باشد. این را می‌توان از خفقان حاکم در اروپا برای مطالعه در حوزه یهود دید که غیر از چارچوب ترسیمی شما به هیچ وجه نمی‌توانید ورود علمی کنید.

یادداشت /// تیغ تیز سکوت هولوکاست با رایحه داخائو

مستند متولد اورشلیم دقیقا از کجا شروع می‌شود

مستند متولد اورشلیم از اوج زد و خورد تمدن ایران با نفوذ یهود یعنی عید پوریم شروع می‌شود و با زد و خورد اروپا برای ایجاد خفقان در حوزه مطالعاتی یهود به پایان می‌رسد. شاید مهمترین مسئله در این مستند بی سروته بودن و فقدان یک داستان کامل برای رسیدن به یک مطلب است.

بعضی منتقدین آنچنان در دفاع از مستند وارد شدند که نقد به این مستند را نقد به جبهه انقلاب می‌دانند، در حالی که اگر یک بار این مستند را به طور کامل ببینید، مصاحبه‌های بی هدف، شبهه‌های مختلفی که روی زمین می‌ماند و حرف‌های بی سروته که معلوم نمی‌شود از کجای داستان ما را به کجای داستان می‌رساند.

یادداشت /// تیغ تیز سکوت هولوکاست با رایحه داخائو

دنیای مستند و شبهاتی بی پاسخ

مستند متولد اورشلیم مقدمه‌ای بر 4 مستند است. ابتدا مسئله جشن پوریم مطرح می‌شود و پرونده باز رها می‌شود، بعد به کنیسه می‌رود و شبهه درباره نژاد برتر بودن یهود مطرح می‌شود که آن هم بی پاسخ می‌ماند، بعد از کنیسه به کافه می‌رود و مسئله حق سرزمینی را بحث می‌کند که با چند دیالوگ سر و تهش را هم می‌آورند و نهایتا خانم خواننده یهودی که نقشش را در این مستند دقیقا نمی‌دانیم چیست و نهایتا هولوکاست و در مجموع داستانی که شروع نشده باید با یک ایمیل مشکوک به پایان برسد.

این سفره وسیع و بلندی که کارگردان پهن کرده است، چه کسی یارای جمع کردن آن را دارد؟ شیوه ورود به موضوع تا چه اندازه ما را در رسیدن به یک مولفه جامع کمک می‌کند؟ دقیقا فیلمنامه چیست و به دنبال کدام راه می‌گردد و با چه منطق، ترتیب و اساسی این اشخاص در کنار همدیگر چیده شده‌اند؟

یادداشت /// تیغ تیز سکوت هولوکاست با رایحه داخائو

تنها پیام مستند خفقان حاکم در اروپا برای ممانعت از تحقیق در حوزه مطالعات یهود است. اما این را می‌توانست به شیوه‌های مختلف دیگری بگوید و نیازی نبود تا خود را به دردسر بیاندازد و کلی مطلب را باز کند که مجبور شود باز نکرده، پرونده آنها را ببندد.

پایان راه

مستند انقلاب جنسی، یک مجموعه اثر پرحاشیه بود که شاید می‌خواست ما را از یک مسیر اشتباه برحذر دارد اما نتوانست به درستی پیام خود را برساند. آن چیزی که مخاطب را با دیدن متولد اورشلیم روشن می‌کند، شاید این نکته باشد که تیم تولید کننده اثر با خود به این نتیجه رسیده‌اند، حالا که ما تا اروپا آمدیم و برای تهیه مستند انقلاب جنسی هزینه کردیم، مستند دیگری را نیز بسازیم تا خرج سفر به طور کامل در بیاید.

یادداشت /// تیغ تیز سکوت هولوکاست با رایحه داخائو

بنابراین خوب نیست که اشکالات مستند را به ایرادات بنی اسرائیلی تشبیه کنیم و صرفا بانگ سر دهیم که اشتباهات یک اثر نیمه حرفه‌ای تخریب جریان انقلابی است و موجب ضرر زدن می‌شود. این ادبیات در گفتمان انتقادی جایی ندارد و اساسا دیکتاتوری قلمی را حاکم می‌کند و نهایتا نویسنده را به یک مزدور تبدیل می‌کند. /882/ی703/س

علی اصغر سیاحت  

ارسال نظرات