۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۶۱۵۲۵۱
مسؤول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی:

بیداری و همگرایی مسلمانان جهان از دستاوردهای چهل‌ساله نماز جمعه است

بیداری و همگرایی مسلمانان جهان از دستاوردهای چهل‌ساله نماز جمعه است
مسؤول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: افزایش بیداری و همگرایی بین مسلمانان ایران و جهان ازجمله دستاوردهای چهل سال اقامه نماز جمعه است.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مسؤول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت چهلمین سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، به تبیین دستاوردهای سیاسی این آیین عبادی سیاسی در جامعه پرداخت.

وی با اشاره به اینکه تحول در رابطه دولت – ملت ازجمله این دستاوردها است، افزود: ویژگی منحصر به فرد نسبت دولت و ملت در نظام جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سایر کشورها و قدرت‌ها، رابطه عاطفی و عقیدتی مردم با نظام اسلامی است که اوج چنین رابطه تعاملی در نماز جمعه به وقوع پیوسته است.

حجت‌الاسلام آزموده مبارزه با انحصارطلبی و استبداد را از دیگر برکات نماز جمعه دانست و گفت: تریبون‌های نماز جمعه ضمن بازخوانی مستمر نقش مردم در حکومت اسلامی، به نقد و تقبیح منش‌های استبدادی و انحصارطلب برخی مسؤولان و دستگاه‌های کشور پرداخته و به قوت از مشارکت و نظارت مردم در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و...حمایت کرده‌اند.

وی با اشاره به افزایش سرمایه اجتماعی و سیاسی به‌واسطه نماز جمعه، افزود: نماز جمعه موجب می‌شود گروه‌های سیاسی مختلف در مرکزی دینی گرد هم آیند و در عبادتی که از جنبه‌های سیاسی برجسته‌ای برخوردار است، به‌صورت جمعی و مشترک نقش‌آفرین شوند.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: این همبستگی و حضور مشترک موجب می‌شود در زمان‌هایی که جامعه با مشکلات و بحران‌های سیاسی و اجتماعی روبه‌رو می‌شود، بنیان‌های اجتماعی به فروپاشی نینجامد. این مهم در طول سال‌ها به وقوع پیوسته است.

وی با اشاره به اینکه ارتقای مشروعیت سیاسی نظام از دیگر دستاوردهای نماز جمعه است، گفت: ظرفیت نماز جمعه در این ۴۰ سال به‌خوبی توانسته است مردم را با سیاست‌های کلی و خرد نظام آشنا سازد و به شبهه‌های مردم پاسخ داده شود.

حجت‌الاسلام آزموده آگاه کردن مردم از توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی را از دیگر کارکردهای نماز جمعه دانست و افزود: تریبون‌های نماز جمعه در ۴۰ سال اخیر توانسته است توطئه‌های خاموش و آشکار دشمنان داخلی و خارجی را برای مردم بازگو سازد.

مسؤول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی با اشاره به اینکه بیداری و همگرایی بین مسلمانان ایران و جهان از دیگر برکات نماز جمعه است، گفت: بسیاری از مشکلات مسلمانان جهان در تریبون‌های نماز جمعه برای مردم، تحلیل و واکاوی می‌شود.

وی افزود: به‌نوعی می‌توان گفت که مردم در بستر نماز جمعه می‌توانند با دیگر مسلمانان جهان احساس همگرایی کنند و این مهم نقش بزرگی در بیداری و هوشیاری مسلمانان خواهد داشت به‌ویژه که همواره بعد از نماز جمعه‌ها است که مردم با هدف حمایت از رنج‌دیدگی مسلمانان کشورهای مختلف بارها به صحنه آمده‌اند./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات