۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۱۵۲۹۰
پ
به مناسبت چهلمین سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور؛
باید نماز جمعه را آموزشگاهی بدانیم که رسالتش بارورسازی باورها، عمق و ژرفا بخشیدن به دین‌داری و دین‌داران و مسلح کردن آنان به منطق و عقلانیت در برابر شبهات وارداتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، کارکرد نماز جمعه را در یک نگاه کلان به دو بخش می‌توان ترسیم و تصویر کرد:

1- عقلانیت و معنویت؛

2- بصیرت و سیاست.

در بخش اول، نماز جمعه عهده‌دار گسترش و تقویت و بالندگی امت اسلامی است. حوزه رسالت نماز جمعه در این میدان آن است که: مسلمانان را از لحاظ علمی و عقلی، استدلال و ارتقاء علمی، باور و اعتقاد به پیش ببرد و گام‌به‌گام و هفته به هفته مانند یک دانشگاه، آنان را به رشد علمی و ایمانی برساند، به‌گونه‌ای که در جامعه دینی مؤمنان نمازگزار در عالی‌ترین مرحله عقلانیت و دیانت قرار گیرند.

نشاط و پویایی، مصونیت و هدایت‌گستری، معروف‌گستری و منکرستیزی قدرت منطق و استدلال، معرفت­افزایی نسبت به معارف دینی و... در این بخش تأمین می‌گردد. ازاین‌رو، اگر با این نگاه نماز جمعه را «کوکب هدایت» و چراغ برافروخته و روشنگر راه دیانت مردمان بنامیم، سخن به گزاف نگفته‌ایم. این رسالت، رسالت بنیادین و اساسی و زیربنایی نماز جمعه است که فرهنگ گستری دینی، فضاسازی معنوی و کادرسازی در آن شکل می‌گیرد و جامعه را به‌سوی فیض و فضل الهی هدایت می‌کند و مردمان را به سرچشمه نور متصل می‌سازد.

«اللَّه نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کمِشْکاةٍ فی‌ها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فی زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ کأَنَّها کوْکبٌ دُرِّی یوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَکةٍ زَیتُونَةٍ لا شَرْقِیةٍ وَ لا غَرْبِیةٍ یکادُ زَیتُها یضی‌ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلی نُورٍ؛ (1)

خداوند نور آسمان‌ها و زمین است و مَثَل نورش همانند چراغدانی (پرفروغ) باشد، آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی (شفاف و درخشنده) همچون ستاره‌ای فروزان، چراغی که افروخته می‌شود از (روغن) درخت زیتونی که نه شرقی است و نه غربی، روغنش (آن‌چنان صاف و خالص است) که نزدیک است بدون تماس با آتش شعله‌ور شود، نوری است بر فراز نوری.»

تقویت بنیه‌های اعتقادی و غنی‌سازی افکار و اندیشه‌های دینی و گسترش هدایت همراه با عقلانیت، هدف آرمانی و اساسی نماز جمعه است. ازاین‌رو شایسته است نماز جمعه را آموزشگاهی بدانیم که رسالتش بارورسازی باورها، عمق و ژرفا بخشیدن به دین‌داری و دین‌داران و مسلح کردن آنان به منطق و عقلانیت در برابر شبهات وارداتی شرق و غرب است.

از آنجا که دین مبین اسلام نور است و نورگستر، چراغ است و هدایتگر، کوکب است و کرامت بخش، نماز جمعه در این زمینه رسالتی عظیم بر عهده دارد و امامان جمعه وارثان امامان نورند که قرآن از آنان این‌گونه یاد کرده است:

«وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یوقِنُون؛ (2)

و از آنان پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را هدایت می‌کردند) چون شکیبایی نمودند، و به آیات ما یقین داشتند.»

هدایت بر محور امر و فرمان الهی، روح و جان نماز جمعه است. البته این کار از عهده کسانی ساخته است که دارای دو ویژگی صبر و یقین باشند، یعنی هم در میدان باورها به قله رسیده باشند و هم در صحنه عمل دارای صبر و استقامت باشند.

کوثر وحدت

صفحه دیگر نماز و فریضه عبادی - سیاسی نماز جمعه آن است که مردم را با توجه به معیارها و اصول ارزشی اسلام، در میدان سیاست، با بصیرت تمام حاضر سازد و نگه دارد.

از آنجا که نماز جمعه (عبادی) است، انسان‌ساز است و از آنجا که (سیاسی) است، جامعه پرداز، پس نماز جمعه هم به انسان‌ها کار دارد و هم به جامعه انسانی.

اصلاح امور مردم که نامش سیاست است، همراه با بصیرت و آگاهی در اولویت کاری امامان جمعه است. به همین جهت امام بزرگوار نماز جمعه را «در رأس همه امور» دانسته‌اند، چون زیربنای همه کارهای اجتماعی بر دو مؤلفه استوار است: انسان و نیروی انسانی، جامعه و شیوه اداری و سیاسی.

اسلام در نماز جمعه هم به انسان پرداخته و هم به جامعه انسانی و اسلامی، ازاین‌رو به‌عنوان «فریضه عبادی و سیاسی» شناخته می‌شود.

اگر انسان و جامعه انسانی بر اساس «عبودیت» گام بردارند، هیچ‌گونه اختلاف و دوگانگی، کشمکش و نزاعی با یکدیگر ندارند، و طبق آموزه امام راحل، اگر همه پیامبران در یک عصر و در یک جا گرد هم جمع شوند، با هم اختلافی ندارند. روشن است اگر هدف خدا باشد و وحدانیت او، تجلی این باورها در صحنه عمل، وحدت و یکپارچگی و پرهیز از نزاع و دوگانگی خواهد بود. از این‌جا می‌توان به ژرفای سخن آن عالمِ مصلحِ بصیر پی برد که فرمود:

«اسلام بر دو پایه استوار است: کلمه توحید و توحید کلمه.»

نماز جمعه از این نگاه «کوثر وحدت» است، یعنی ذات و جوهره چنین فریضه‌ای، چون بر اساس عبادت و عبودیت شکل می‌گیرد، تجلیات و ثمرات و برکات آن هم جز وحدت و اتحاد چیز دیگری نباید باشد.

اختلاف و تخاصم و تنازع در بستر «منیّت» شکل می‌گیرد. آنان که خود را ملاک و معیار می‌گیرند نه خدا را، همواره با هم درگیری دارند و نزاع. در فرهنگ قرآن این روحیه، روحیه «تکاثری» است، یعنی بالیدن به مال و فرزند و مقام و تفاخر به این امور ناپایدار.

پیام نماز جمعه این است که روحیه کوثری را در جامعه دینی بگستراند و روحیه استکباری و تکاثری را از میان بردارد و اگر این پیام به درستی دریافت گردد، نماز وحدت‌آفرین جمعه جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و عزای دشمن خواهد شد و مایه پیشرفت جامه دینی و امت اسلامی.

نقش نماز جمعه در تقویت روحیه انقلابی

رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور در ۲۵ تیرماه با تأکید بر اینکه این مجموعهٔ گسترده، توانایی نهادینه کردن عالی‌ترین و دشوارترین گفتمان‌ها در موضوعات اصلی و ضروری کشور را دارد، حفظ روحیه انقلابی و «حمایت از جهت‌گیری‌ها و جریان‌های انقلابی» را از وظایف ائمه جمعه کشور برشمردند و خاطرنشان کردند که کشور با «روحیهٔ انقلابی» قابل پیشرفت کردن است و با حرکت انقلابی به اوج تکامل می‌رسد و هرگونه کوتاه آمدن از این مواضع، نه‌فقط به ضرر انقلاب، بلکه به ضرر ملت، کشور و آیندهٔ ایران خواهد بود.

روحیه انقلابی، عامل حفظ و تداوم انقلاب

انقلابی گری، حفظ و تقویت تفکر و روحیه انقلابی را می‌توان یکی از مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر دانست که همواره و در مناسبت‌های مختلف بر ضرورت آن تأکید و مسئولان و مردم به‌ویژه نسل جوان را به آن دعوت کرده‌اند. به‌عنوان نمونه، روز دوازدهم آبان ماه سال ۱۳۹۵ معظم له در جمع دانش‌آموزان، علاج مشکلات کشور را در روحیه و تفکر انقلابی دانسته و می‌فرمایند: «علاج مشکلات این کشور (چه مشکلاتی که امروز داریم، چه مشکلاتی که بعدها خواهیم داشت) و حل این مشکلات درگرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملّت است. از درون ملّت بایستی اراده، استقامت، عزم راسخ، ایستادگی بجوشد؛ آنچه من روی آن تکیه می‌کنم روحیه انقلابی گری است؛ این روحیه را باید حفظ کنید».

با مروری بر روند حوادث و تحولات بعد از انقلاب اسلامی، چرایی این تأکید رهبر معظم انقلاب را می‌توان درک کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان نظام اسلامی تمام روش‌های ممکن را برای سرنگونی و تضعیف نظام اسلامی در داخل و مهار نفوذ و گسترش انقلاب در بیرون از مرزهای میهن اسلامی به کار گرفتند، ولی ناموفق بودند، غائله آفرینی در استان‌های مرزی با هدف تجزیه ایران در روزهای آغازین انقلاب، تمسک به تروریسم و به شهادت رساندن قریب به ۱۷۰۰۰ نفر از مسؤولین و مردم عادی و تحمیل ۸ سال جنگ و تحریم اقتصادی، راهبردهای دشمن در دهه اول بعد پیروزی انقلاب بود. اما ایمان به ارزش‌های اسلامی و پایداری مردم بر اصول و آرمان‌های انقلاب و تبعیت از امامین انقلاب، توطئه‌های دشمنان را یک به یک خنثی کرد. مقام معظم رهبری در بیانات خود در دیدار جمعی از مردم آذربایجان شرقی در (۲۸/۱۱/ ۱۳۸۷) در این زمینه می‌فرمایند: «همهٔ تلاش خودشان را کردند که جمهوری اسلامی را از بنیان نگذارند رشد کند، و البته نتوانستند... به این نتیجه رسیدند که نظام جمهوری اسلامی را نمی‌شود ساقط کرد؛ چون مدافع آن، حامی آن، سینه‌های سپرکرده مردم مؤمن است.»

عامل موفقیت و پیروزی جمهوری اسلامی در ایستادگیِ مقتدرانه مقابل دشمنان بشریت و حفاظت از منافع ملی خود، در آن دوران و در ادوار بعد که توطئه‌های دشمن پیچیده‌تر می‌شد، پایبندی به اسلام، تبعیت از رهبری و «حفظِ روحیه انقلابی و جهادی». بود. رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله علیه) در ۱۴/۳/۱۳۹۵ می‌فرمایند: انقلاب اسلامی گشاینده  «مسیر عزت و پیشرفت» توأمان پیش‌رویِ ملت ایران و سایر ملل مسلمان و مستضعف عالم بوده و دستاوردهای این نهضت الهی پیش چشم جهانیان است. امروز درختِ نظام مستحکم‌تر، راهْ هموارتر و هزینه‌ها سبک‌تر است اما لازمه حفظ دستاوردهای انقلاب و ادامه یافتن مسیرِ پیشرفت «حفظِ روحیه انقلابی و جهادی» است چراکه: «هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابی گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم. می‌توان این راه را با شیوه انقلابی حرکت کرد و آن‌وقت، پیشرفت قطعی است» در غیر این صورت: «می‌توان به شیوه دیگری حرکت کرد و آن‌وقت سرنوشت، سرنوشت رقت‌آوری خواهد بود.»

شاخصه‌های انقلابی گری کدام است؟

گام آغازین برای حفظ و تقویت روحیه انقلابی گری شناخت شاخصه‌ها و عمل به آن است. در این زمینه نیروهای مؤمن به انقلاب، ائمه جمعه، علما و مسئولین، نقش ویژه‌ای را در عمل و تبیین این شاخصه‌ها می‌توانند ایفا کنند. مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام در ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ به پنج شاخصه مهم انقلابی گری اشاره می‌کنند:

۱- پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب: اگر این پایبندی وجود داشت، حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود. در تندباد حوادث این حرکت تغییر پیدا نمی‌کند. نقطهٔ مقابل این پایبندی، عمل‌گرایی افراطی است. یعنی هر روزی به یک طرف رفتن، هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن.

۲- هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها: بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمی‌شود! نمی‌رسیم! ... شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها.

۳- پایبندی به استقلال کشور: استقلال سیاسی معنایش این است که ما درزمینه سیاسی فریب [دشمن را] نخوریم... استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب بکنیم... استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جامعه جهانی است.

۴- حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن: باید دشمن را شناخت، نقشه او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است.

۵- تقوای دینی و سیاسی: اینکه ما عرض کردیم که باید به آرمان‌ها پایبند بود، اسلام این‌ها را از ما خواسته است. یک تکلیف دینی است و رعایت آن تقوای دینی است. تقوای سیاسی هم همراه همین است؛ تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده بکند، پرهیز بکند.

الزامات حفظ و تقویت روحیه انقلابی گری

نهاد نماز جمعه و اجتماع پرشور مردم و نیروهای مؤمن و انقلابی در نماز جمعه و روشنگری و بصیرت افزایی ائمه جمعه، می‌تواند سهم به سزایی در حفظ و تقویت روحیه انقلابی گری داشته باشد که به بخشی از آن الزامات، به شرح زیر اشاره می‌شود:

 ۱-عمل هوشمندانه و پرهیز از تندروی

«انقلابی گری» در منظومهٔ فکری رهبر معظم انقلاب چارچوب‌مند بوده و «تعریف» دارد: «انقلابی گری به آن است که ما مواضع اسلامی و انقلابی را قاطعانه و بدون رودربایستی و مرعوب شدن و خام شدن در مقابل برخی از چهره‌های امیدبخش کاذب، حفظ کنیم. وقتی توانستیم خط روشن مواضع انقلابی و اسلامی را دقیقاً حفظ کنیم و مرعوب قدرت‌ها نشویم و با کسی رودربایستی نداشته باشیم و فریب نخوریم، در حقیقت به ممشای انقلابی و اسلامی توجه کرده‌ایم.» (بیانات در دیدار وزیر و کارکنان وزارت امور خارجه ۳۱/۵/۱۳۶۸) رهبر انقلاب همچنین تأکید دارند که «عدالت»، «خِرَد»، «انصاف» و «قاطعیت»، در انقلابی گری به یکدیگر پیوند می‌خورند. معظم له در بیاناتشان در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) ۱۴/۳/۹۵ یادآور می‌شوند که: «انقلابی گری برخلاف نظر و تبلیغ برخی‌ها، تندروی نیست بلکه انقلابی گری یعنی عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن.» است.

کانون‌های نماز جمعه می‌تواند بهترین عرصه برای عمل هوشمندانه و انقلابی باشد و نمازگزاران می‌توانند بهترین الگو برای سایر اقشار جامعه باشند رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با ائمه جمعه رفتار و عمل ائمه جمعه را مصداق دین، تقوا، صداقت و انقلابی گری دانسته و یادآور می‌شوند رفتار و عمل ائمه جمعه باید به‌گونه‌ای باشد که مردم از آن، دین، تقوا، صداقت و انقلابی گری را استشمام کنند.

 ۲- صراحت در بیان مواضع انقلابی

محور اصلی جنگ نرم و عملیات روانی دشمن، معطوف به تضعیف روحیه انقلابی گری و باور و اعتماد مردم به قابلیت و کارآمدی اندیشه انقلاب است. یکی از توصیه مؤکد رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با ائمهٔ جمعه «اتخاذ مواضع انقلابی و منطبق با سیاست‌های نظام» بود.

مقام معظم رهبری در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم در پنجم تیرماه سال ۱۳۹۵ می‌فرمایند: «اگر می‌خواهیم مشکلات این کشور حل بشود، اگر می‌خواهیم این کشور عزت پیدا کند، رفاه پیدا کند، کشوری بشود که از لحاظ پیشرفت‌های مادّی و معنوی و اخلاقی و فرهنگی الگو بشود، باید راه انقلاب را ادامه بدهیم؛ انقلاب، راه علاج منحصر این کشور بود و هست و در آینده هم خواهد بود.» چراکه «تجربه» به ما می‌گوید: «ما هرجا به انقلاب تکیه کردیم، به روحیهٔ انقلابی تکیه کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا از ارزش‌ها کوتاه آمدیم، انقلاب را ندیده گرفتیم، از این گوشه‌اش زدیم، از آن گوشه‌اش زدیم، تأویل و توجیه کردیم، برای خوشایند عناصر استکبار که دشمنان اصلی اسلام و دشمنان اصلی این نظامند، مدام حرف را جویدیم، حرف را خوردیم، عقب ماندیم؛ قضیّه این‌جوری است. راه پیشرفت ایران اسلامی، احیاء روحیه انقلابی و احیاء روحیه مجاهدت است.»

 ۳- ایجاد امید و اعتماد اجتماعی

مهم‌ترین هدف دشمن در جنگ نرم، تضعیف باور و اعتقاد مردم به قابلیت و کارآمدی نظام اسلامی است. بیان دستاوردهای ارزشمند انقلاب، در عین نگاه آسیب شناسانه به ضعف‌ها و کاستی‌ها و ارائه راه‌حل برای آن‌ها، نقش مهمی در تقویت سرمایه اجتماعی نظام و ارتقاء روح امید و پیشرفت دارد.

مقام معظم رهبری در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان در «۱۲/۰۸/۱۳۹۵» می‌فرمایند: «.... اگر به خدا توکّل داشته باشیم و به خودمان اعتماد کنیم، روحیّه‌هایمان قوی خواهد بود؛ هم درزمینه علمی، هم درزمینه مدیریتی، هم درزمینه اداری. آنچه من بر روی آن تکیه می‌کنم روحیه انقلابی گری است؛ این روحیه را باید حفظ کنید. معنای روحیه انقلابی چیست؟ معنایش این است که یک انسان انقلابی، شجاعت دارد، اهل اقدام است، اهل عمل است، ابتکار می‌ورزد، بن‌بست‌شکنی می‌کند، گره‌گشایی می‌کند؛ از چیزی نمی‌ترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده روشن حرکت می‌کند؛ انقلابی گری یعنی این؛ این [فرد] انقلابی است؛ این روحیه انقلابی را باید حفظ کرد.»

 ۴-اعتماد و میدان دادن به جوانان

جوانان همچون ذخایری ارزشمند هستند که می‌توانند با روحیه انقلابی و با انگیزه‌های معنوی منشأ آثاری بزرگ شوند. شکی نیست که ترویج اندیشه‌های الهی و معنوی و فرهنگ‌سازی در میان جوانان مهم‌ترین عنصری است که می‌تواند به نقش جوانان عمق ببخشد. در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با ائمه جمعه، معظم له «استفاده از جوانان مؤمن، بافکر و مورد اعتماد در ستادهای نماز جمعه» را ضروری دانستند.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم نیز، نقش جوانان را در تداوم راه انقلاب با اتکای به روحیه انقلابی بسیار مهم دانسته و می‌فرمایند: امّا راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند.

 ۵-عدالت و مبارزه با فساد

انتظار اصلی مردم و به‌ویژه نسل جوان، گسترش عدالت در جامعه و مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی است، تحقق این مطالبه در کنار حفظ و تقویت روحیه انقلابی، ضمانت بخش آینده نظام است. رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب، در این زمینه می‌فرمایند: فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده چرکین کشورها و نظام‌ها، اگر در بدنه حکومت‌ها عارض شود، زلزله ویرانگر و ضربه زننده به مشروعیت آن‌ها است؛ و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیتی فراتر از مشروعیت‌های مرسوم و مبنایی‌تر از مقبولیت اجتماعی است، بسیار جدی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظام‌ها است. وسوسه مال و مقام و ریاست، حتّی در عَلَوی‌ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) کسانی را لغزاند، پس خطر بُروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقه زهد انقلابی و ساده زیستی می‌دادند، هرگز بعید نبوده و نیست و این ایجاب می‌کند که دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه‌گانه حضور دائم داشته باشد و به معنای واقعی با فساد مبارزه کند، به‌ویژه در درون دستگاه‌های حکومتی.

ائمه جمعه در عین کمک به مسئولین برای مبارزه با فساد و تبیین برنامه‌های نظام در این زمینه به لحاظ سبک زندگی شخصی و هوشیاری نسبت به تلاش فرصت‌طلبان می‌توانند الگویی برای مردم و مسئولین باشند. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با ائمه جمعه در این زمینه یادآور می‌شوند: یک توصیه مؤکّد هم در مورد سلوک امام‌جمعه و عمل امام‌جمعه این است که از رفتن به طرف صاحبان ثروت و قدرت و کسانی که زبان‌های چرب و نرم دارند، [باید اجتناب کرد]؛ بعضی از این نودولت‌ها، این‌هایی که تازه توانسته‌اند با زرنگی و کارهای غیرقانونی به یک ثروتی برسند، دنبال این هستند که یک ملجأیی پیدا کنند، یک جایی پیدا کنند که حاشیهٔ امنی برایشان باشد؛ می‌آیند سراغ افرادی که مورد نظرشان است، از جمله سراغ ائمّه جمعه، از جمله سراغ شاخص‌های روحانیت، می‌آیند سراغ این‌ها؛ این برای این است که حاشیه امن برای خودشان درست کنند؛ اینجا باید حواسمان جمع باشد.

 ۶- ضرورت ایستادگی در مقابل جریان غیرانقلابی

در طول تاریخ انقلاب، در کنار فشارهای دشمنان بیرونی، القائات و کینه‌ورزی‌های جریان‌های داخلی نقشی اساسی در مقابله با روحیه انقلابی گری داشته و دارد. مقام معظم رهبری در دیدار دبیر و کارشناسان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در تاریخ (۱۴/۱۱/۱۳۹۴) می‌فرمایند: «از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، برخی تفکر انقلابی را قبول نداشتند و برخی هم با اینکه در داخل نظام بودند اما اعتقادی به مبارزه با استکبار نداشتند که باید در مقابل این جریان ایستاد.»

در دیدار اخیر با ائمه جمعه، رهبر معظم انقلاب «حمایت از جهت‌گیری‌ها و جریان‌های انقلابی» را از وظایف ائمه جمعه دانستند، اما در عین حال، یادآور شدند که باید به همه طرف‌ها روی خوش نشان دهید.

 ۷-برنامه‌ریزی برای تربیت صحیح نسل آینده

مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان علمی جوان در ۲۸/۰۷/۱۳۹۵)، ضمن ترسیم شاخصه‌های یک ایران پیشرفته، تحقق آن را مستلزم تربیت صحیح انقلابی نسل آینده دانسته و می‌فرمایند: «یک نسلی باید به وجود بیاید شجاع، باسواد، متدین، دارای ابتکار، پیشگام، خودباور، غیور -البتّه خوشبختانه ما امروز در نسل جوان بسیاری از این خصوصیّات را داریم امّا این بایستی گسترش پیدا کند- چنین نسلی لازم داریم. بایستی ایمان داشته باشد، سواد داشته باشد، غیرت داشته باشد، شجاعت داشته باشد، خودباوری داشته باشد، انگیزه کافی برای حرکت داشته باشد، توان جسمی و فکریِ حرکت داشته باشد، هدف را در نظر بگیرد، چشم را به اهداف دور متوجّه بکند و به تعبیر امیرالمؤمنین «اَعِرِ اللهَ جُمجُمَتَک»؛ زندگی خودش و وجود خودش را بگذارد در راه این هدف و با جدّیّت حرکت کند؛ در یک کلمه یعنی یک موجود انقلابی؛ معنای انقلابی این است»

مقام معظم رهبری در رابطه با روحیه انقلابی گری و اینکه حفظ و تقویت این روحیه به‌ویژه در نسل جوان یک ضرورت است، بسیار تأکید می‌کنند. چراکه از منظر ایشان، داشتن و حفظ این روحیه، مشکل‌گشای امروز و خنثی‌کننده راهبرد دشمن در استحاله نظام است و طبیعی است که با توجه به نقش و جایگاه ائمه محترم جمعه در آگاهی بخشی جامعه، این جمعیت فرهیخته بهتر از هر مجموعه دیگر می‌توانند این خواسته و دغدغه رهبر معظم انقلاب را جامه عمل بپوشانند./9314/ز503/ب1

ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد

پینوشتها:

1- نور/ 35.

2- سجده/ 24.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص،قومیت‌ها باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشدمنتشر نخواهد شد.
آخرین اخبار
پربازدید
پربحث
پرطرفدارترین