۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۱۵۴۰۳

«تصور نخبگان روس از ایران» منتشر شد

«تصور نخبگان روس از ایران» منتشر شد
تمرکز اصلی این اثر، شناخت جایگاه ایران از منظر نخبگان روس است.نکته بارز درباره اثر حاضر آن است که به شناخت ما از شناخت نخبگان روس از ایران کمک می‌کند.
به گزارش خبرگزار‌ی رسا، جدیدترین اثر مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قالب کتاب با عنوان «تصور نخبگان روس از ایران»، به قلم دیمتری شلاپنتوخ، دانشیار تاریخ دانشگاه ایندیانا، با هدف بررسی ظهور و تحول رهنامه‌ها (دکترین‌ها) به ویژه در زمان اصلاحات شوروی روانه بازار نشر شد.

تورقی در تاریخ نشان می‌دهد که روسیه از مهم‌ترین همسایه‌های ایران است که در طول تاریخ روابط پر فراز و نشیبی با ایران داشته که در آثار متعدد تاریخی بدان پرداخته شده است، اما آنچه مورد غفلت واقع شده، تاثیر و تاثر اندیشه‌ای بین متفکران دو کشور در طول تاریخ روابط آنهاست. کتاب «تصور نخبگان روس از ایران» از جمله آثاری است که سعی در جبران این غفلت و پوشش این خلاء دارد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «تمرکز اصلی این اثر، شناخت جایگاه ایران از منظر نخبگان روس است. نکته بارز درباره اثر حاضر آن است که به شناخت ما از شناخت نخبگان روس از ایران کمک می‌کند. فهم اینکه نظام فکری نخبگان و تصمیم‌سازان روسی نسبت به ایران چگونه است، کمک شایانی به محققان دانشگاهی و مهم‌تر از آن تصمیم‌سازان سیاست خارجی جمهوری اسلامی می‌کند تا با وقوف کامل به دریافت ذهنی نخبگان روس از ایران، ضریب اشتباه تصمیم‌سازان عرصه سیاست خارجی کاهش می‌یابد و در نتیجه با دست یازیدن به عقلانیت بیشتر در سیاست‌ها، تصمیم‌گیری‌های موفق‌تری به نفع کشورمان خواهیم داشت.»

«تصور نخبگان روس از ایران» را وحید شوکتی آمقانی ترجمه کرده است.

این کتاب در ۱۴۸ صفحه و با قیمت ۱۱ هزار تومان به همت مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

علاقه مندان می‌توانند برای تهیه کتاب «تصور نخبگان روس از ایران» به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی رجوع و یا به فروشگاه این مرکز واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجمع ناشران مراجعه کنند و یا با شماره ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگیرند/۹۲۵/د ۱۰۲/ش
منبع: منانشر
ارسال نظرات