۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۶۱۵۴۴۵
آیت الله جاودان:

بهشت و جهنم باطن عمل انسان است

بهشت و جهنم باطن عمل انسان است
استاد اخلاق با بیان اینکه بهشت و جهنم باطن عمل انسان است، گفت: انسان مومن در برابر گناه و معصیت مقاوم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله جاودان استاد اخلاق، شب گذشته به مناسبت شب شهادت امام جواد(ع) در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: هر کس به نزد پرودگارش برود در حالی که مجرم و گناهکار باشد برای او جهنمی مقدر شده که خود ساخته است.

وی افزود: انسان گناهکار در جهنمی که خود ساخته نه زنده است و نه مرده، اما در اوج سختی تمامی بلاها را به جان می کشد؛ انسان گناهکار در این هنگام از خداوند می خواهد عذاب او را نمام کند اما این امکان پذیر نیست چون آتش دوزخ به درون انسان مربوط می شود و از او جدا شدنی نیست.

آیت الله جاودان با استناد به آیات الهی مبنی بر اینکه انسان در عالم آخرت مالک چیزی نیست، ابراز کرد: تنها سرمایه انسان در عالم آخرت اعمال اوست بنابراین آدمی در قیامت تنها مالک اعمال خویش است.

استاد اخلاق ادامه داد: انسان به همان میزان که در عالم دنیا زحمت می کشد تا عمل صالح انجام دهد به همان مقدار در قیامت ثمره دریافت می کند؛ باطن اعمال ناپسند بوی بد است به گونه ای که اگر انسان در این عالم بوی آن را استشمام کند نمی تواند آن را تحمل کند.

وی اضافه کرد: کسی اگر مومن از این دنیا به عالم آخرت رفت آن فرد بسیار قیمتی است؛ ابلیس هزاران طرح و نقشه دارد که آدمی حتی به اندازه یک سر سوزن عمل نیک به عالم آخرت نبرد چون همان مقدار عمل صالح موجب نجات انسان می شود.

آیت الله جاودان بیان داشت: برخی به گونه ای نماز می خوانند که مورد نفرین نماز قرار می گیرند اما در مقابل بعضی افراد طوری نماز اقامه می کنند که نماز آنان را دعا می کند؛ انسان باید اعمال نیک را به بهترین شکل انجام دهد تا ثمره آن را دریافت کند. کسی که مومن از دنیا رفت در عالم آخرت غمی ندارد و دارای درجات بلندی خواهد بود.

استاد اخلاق ابراز کرد: بهشتیان به اندازه اعمال صالحی که انجام می دهند رتبه و درجه دریافت می کنند و کسانی که در مراتب پایین تر قرار دارند کسانی را که دارای مراتب بالایی هستند همانند ستارگان درخشان مشاهده می کنند که فاصله زیادی با آنان دارند و برای دیدارشان حتما باید اجازه داشته باشند.

وی با بیان اینکه انسان با انجام عمل صالح در درون خود یک قدرت باطنی حس می کند، خاطرنشان کرد: انسان مومن با همین قدرت در برابر بی عدالتی ها درست رفتار می کند و کاری نمی کند که مورد غضب الهی قرار گیرد. ایمان صحیح مانع می شود که انسان گناه کند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 8
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات