۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۶۱۵۴۸۹

هشدار درباره عواقب انتقال قیمومیت اردن بر اماکن مقدس قدس به ریاض

هشدار درباره عواقب انتقال قیمومیت اردن بر اماکن مقدس قدس به ریاض
برخی محافل آمریکایی و صهیونیستی با اشاره به تلاش‌های ترامپ برای انتقال قیمومیت اردن بر اماکن مقدس قدس به عربستان هشدار دادند که این کار عواقب وخیمی در منطقه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رسا، برخی محافل مطلع در واشنگتن و تل‌آویو از طرح «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا و «جرد کوشنر» داماد و مشاور وی برای انتقال قیمومیت اردن بر اماکن مقدس قدس به عربستان سعودی خبر داده و گفتند که هر گونه تلاش ترامپ در این راستا به منزله بازی با آتش است و عواقب فاجعه‌باری برای منطقه به دنبال خواهد داشت.

روزنامه صهیونیستی«هاآرتص» با اعلام این مطلب نوشت که وضعیت موجود در قدس اشغالی که از ده‌ها سال ادامه دارد و اردن قیمومیت بر قدس اماکن مقدس اسلامی قدس را بر عهده دارد، به نفع همه طرف‌هاست و هر گونه تغییر در این زمینه باب درگیری را خواهد گشود.

برخی رسانه‌های صهیونیستی و عربی گزارش‌هایی درباره تصمیم ترامپ برای اعطای مسؤولیت نظارت بر اماکن مقدس اسلامی قدس به عربستان سعودی به جای اردن منتشر کردند که نگرانی محافل سیاسی اردن به دنبال داشت و به نوشته هاآرتص به دلیل حمایت عربستان سعودی از تروریسم، پیش‌بینی می‌شود که این امر باعث نگرانی برخی محافل سیاسی غرب شود.

روزنامه «رأی‌الیوم» به نقل از هاآرتص نوشت که هر گونه توافق دوجانبه بین کوشنر و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی درباره اعطای حق قیمومیت بر مسجدالأقصی، به منزله نقض مفاد توافقنامه صلح امضا شده بین اردن و اسرائیل (وادی عربه) و توافقات بین دو طرف با طرف فلسطینی خواهد بود و گروه‌های مختلف فلسطینی با آن مخالفت خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، اگرچه هنوز منابع رسمی خبر مربوط به تلاش ترامپ برای اعطای قیمومت بر اماکن مقدس اسلامی قدس به عربستان سعودی را تأیید نکرده‌اند اما با توجه به روابط دوستانه کوشنر و بن سلمان و ابهامات طرح صلح آمریکا، این مسئله بعید نیست به ویژه اینکه عربستان سعودی طمع قیمومیت بر امکان مقدس اسلامی قدس را در سر دارد و آن را مرتبط با وضعیت این کشور به عنوان «خادم حرمین شریفین» در مکه و مدینه می‌داند.

محافل صهیونیستی و آمریکایی همچنین گفته‌اند که هر گونه تلاشی برای وارد کردن طرف جدید به مسئله قیمومیت بر اماکن اسلامی قدس، راه را برای طرف‌های همچون مصر و ترکیهباز می‌کند و این کشورها نیز با استناد به تاریخ، خود را برای پذیرش قیمومیت محق خواهند دانست.

طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس در یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات