۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۶۱۵۵۱۷
روزنامه عربی:

امارات برای بازگرداندن اعتبار خود به سمت ایران آمد

امارات برای بازگرداندن اعتبار خود به سمت ایران آمد
یک روزنامه عربی فرامنطقه‌ای نوشت: امارات با درک خطر خصومت با ایران و طولانی‌تر شدن جنگ یمن به سمت ایران آمد تا اعتبار و وحدت داخلی از دست رفته خود را بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در سرمقاله خود این سوال را مطرح کرد که آیا امارات راه خود را برای پایان دادن به قطعی روابط با همسایه ایرانی آغاز کرده است یا آیا انتظار می‌رود پس از سفر هیات امنیتی امارات به تهران شاهد ملاقات سیاسی قریب الوقوع بین بن زاید و محمد جواد ظریف باشیم؟ درباره کانال گفت‌‌وگوی محرمانه بین ابوظبی و حوثی‌ها در صعده چه خبر است؟ عربستان در برابر این اتفاقات چه می‌کند؟.

در این یادداشت آمده است: این روزها موج اقدامات غیرمنتظره کشور امارات عربی متحده به حد بی سابقه‌ای بالا گرفته است. این کشور پس از خارج کردن شمار زیادی از نیروهای خود از یمن، هیأت امنیتی بلندپایه‌ای را به تهران فرستاد. در میان نشانه‌هایی از تلاش امارات برای نزدیکی با ایران که تا دیروز در صدر لیست خطرناک‌ترین دشمنان برای امنیت و ثبات منطقه قرار داشت.

سه شنبه گذشته، ششمین نشست مقام‌های گارد ساحلی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی در تهران برگزار شد. نماینده امارات در این نشست، سرتیپ محمدعلی مصباح الاحبابی، فرمانده گارد مرزی این کشور بود که در رأس هیئت نظامی اماراتی به تهران سفر و با سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، دیدار و بر ضرورت تحکیم روابط دیپلماتیک و همکاری مشترک به منظور تقویت امنیت مرزهای مشترک دو کشور تاکید کردند.

دیدار فرماندهان گارد ساحلی ایران و امارات برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۳ و در پاسخ به درخواست امارات انجام گرفت آن هم پس از سفری که عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات به مسکو داشت و گزارش‌های خبری حاکی از این بود که امارات در مسکو خواهان گشایش کانال ارتباط و گفت‌وگو با ایران شده بود که این امر نشان دهنده تغییر رویکرد امارات در مسائل متعدد و مهم ترین آن جنگ یمن و اختلاف با ایران است.

این روزنامه عربی نوشت: امارات با درک خطر خصومت با ایران و طولانی‌تر شدن جنگ یمن به سمت ایران آمد تا اعتبار و وحدت داخلی از دست رفته خود را بازگرداند.

رهبران امارات، چه  در سطح نظامی و چه سیاسی، به این اعتقاد محکم رسیده‌اند که از جنگ در یمن که  وارد پنجمین سال خود شده پیروز  خارج نخواهند شد و با وقوع هر جنگی در منطقه  امارات از مهم‌ترین قربانیان آن خواهد بود. بخصوص در سایه روحیه شهادت‌طلبی ایرانی‌ها که در جسارت آنها برای سرنگونی پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی به عنوان یک پاسخ تلافی جویانه برای بازداشت یک تانکر نفت ایرانی در تنگه جبل طارق  نمودار شد و به همین دلیل است امارات در همه سطوح شروع به تجدید نظر در محاسبات خود کرد.

منابع نزدیک به میانجیگران روسی می‌گویند که مقامات امارات که به مسکو سفر کرده‌اند از همتایان روسی خود خواسته‌اند این پیام روشن را به ایران بفرستند که امارات می‌خواهد سربازان خود را بتدریج از یمن خارج کند و ابوظبی از ایران می‌خواهد که نزد متحدان حوثی خود پادرمیانی کند  تا یمنی‌ها هرگونه حمله به امارات متحده عربی را متوقف کنند و این نامه با پاسخ فوری ایران روبه‌رو شد./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات