۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۶۱۵۵۳۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

تولی و تبری جان‌مایه زیارت در فرهنگ شیعی است + صوت

تولی و تبری جان‌مایه زیارت در فرهنگ شیعی است + صوت
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: جان‌مایه زیارت دو بعد تولی و تبری است؛ به این معنا که ما دوستدار دوستان خدا و دشمن دشمنان خدا هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست طرح «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» که ویژه خدمات‌دهی به کاروان‌های پیاده رضوی برگزار شد، با گرامیداشت سالگرد شهادت امام جواد (ع) به تبیین جایگاه ویژه امام جواد (ع) پرداخت و اظهار کرد: امام رضا (ع) درباره این فرزند خون‌دل فراوانی خورد؛ زیرا هم با تأخیر به دنیا آمد و هم بعد از به دنیا آمدن همواره مورد هجمه بدخواهان و دشمنان امامت بود.

وی با بیان اینکه امام جواد (ع) عصاره وجود امام رضا (ع) و یادگار آن امام همام است، به دشواری‌های دوران حیات این امام همام پرداخت و اضافه کرد: هر چه شیعه به دوران ولادت امام زمان (عج) نزدیک‌تر می‌شد فشار دشمنان بر ائمه بیشتر می‌شد؛ ازاین‌رو بعد از امام رضا (ع) خفقان و فشار بر امامان ما افزایش یافت و حلقه محاصره دشمنان تنگ‌تر شد.

تعداد بازدید : 3

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: اثرگذاری کار امام رضا (ع) به‌گونه‌ای بود که امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) را به‌عنوان فرزندان امام رضا (ع) می‌شناختند و ابن الرضا (ع) لقب داده بودند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: امام هشتم (ع) حرکتی را آغاز کرد که سه امام بعد از او این حرکت را تکمیل و تشکیلات تشیع را سازمان‌دهی کردند.

وی اضافه کرد: اگرچه شیعه در اقلیت بود و در سختی زندگی می‌کرد؛ اما کار خود را می‌کرد؛ زیرا سازمان نامرئی وجود داشت که همه شیعیان را به هم وصل می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: در این زمینه یکی از مواردی که شیعه را از غیر شیعه مشخص می‌کند زیارت است؛ زیرا برای غیر شیعه زیارت به این معنا وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه زیارت دو بعد تولی و تبری دارد، اظهار کرد: در زیارت‌نامه‌ها موضع ما دو عبارت است؛ نخست اینکه ما دوستدار دوستان خدا بوده و دوم اینکه ما دشمن دشمنان خدا هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: ما در زیارت‌نامه‌ها اعلام می‌داریم ولایت‌پذیر بوده و افزون بر اینکه از مشرکان و کافران و منافقان و فاسقان برائت می‌جوییم، با صالحانی پیوند داریم که در رأس آن‌ها امام زمان (عج) است./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات