۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۶۱۵۶۰۳
کارشناس مذهبی رسانه ملی:

انسان با تقوا امیر نفس است + فیلم

انسان با تقوا امیر نفس است + فیلم
حجت الاسلام سعیدی با اشاره به اینکه انسان با تقوا امیر نفس خودش است، گفت: امیرمومنان (ع) در خطبه متقین می‌فرماید، اهل تقوا اهل جنگیدن با نفس خود هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمد سعیدی در سلسله نشست‌های بصیرتی شنبه شب‌ها که در مسجد سلمان فارسی برگزار می‌شود در ادامه تحلیل و تفسیر دعا‌های هشتم امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه، گفت: دنباله روی از هوای نفس انسان را به بدی‌ها راهنمایی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انسان با تقوا امیر نفس خودش است، افزود: امیرمومنان (ع) در خطبه متقین می‌فرماید، اهل تقوا، اهل جنگیدن با نفس خود هستند و اینگونه نیست که به نفس خود خوراک بدهند و هرچه نفس به آن‌ها گفت تبعیت کند.

حجت الاسلام سعیدی گفت: خداوند برای انسان هادی فرستاده تا علم و آگاهی به خوب و بد را به انسان نشان دهند و بعد از آن چنانچه مرتکب گناهی شوند از آنها پذیرفته نخواهد بود، از این رو گناه کسی که گناه را بشناسد و با آن مخالفت کند پذیرفتنی نیست.

وی در ادامه اصرار بر گناه صغیره را سبب گناه کبیره خواند و افزود: گناهان کوچک و تکرار آن گناه کبیره محسوب می‌شود، از این رو در مجازات اسلامی، مجازات نخستین خلاف با مجازات خلاف‌های بعدی و تکرارآن متفاوت است.

کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: بدترین رفیق انسان کسی است که گناه را برای انسان کوچک جلوه دهد و انسان را ترغیب کند جنس درجه سه را به جای درجه یک بفروشد و این در حالی است که کاسب را حبیب خدا است.

حجت الاسلام سعیدی بخشش گناه را براساس علم و آگاهی از گناه دانست و اظهار داشت: گناه کسی که ندانسته مرتکب گناه شود با گناه کسی که با علم و آگاهی مرتکب گناه شده است متفاوت است.

کارشناس مذهبی رسانه ملی افزود: شیطان دشمن قسم خورده انسان هیچ زمانی خواب ندارد و برای اغفال انسان هیچ استثنایی هم قائل نیست و هرانسانی که از شیطان غفلت کند سقوط خواهد کرد.

حجت الاسلام سعیدی نقش کسب روزی حلال در زندگی انسان را حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: رضایت خدا درکسب روزی حلال و غضب خدا در کسب روزی حرام بندگان خودش است.

وی در ادامه با تأکید بر تبیین فرهنگ شکر در جامعه گفت: انسان در هر حالتی در سختی و آسانی و در خوشی و ناخوشی باید شاکر خداوند باشد، چرا که علما حتی در خواب ذکر خدا را می‌گفتند.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به اینکه شیطان انسان را ترغیب به گناه می‌کند، گفت: کسی که در مسیر ترغییب گناه شیطان حرکت کند سرعت او در مسیر گناه به چندین برابر افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است، مسجد سلمان فارسی خیابان امیرکبیر یکی از مساجد فعال شهرستان کاشان در امور فرهنگی بوده و امسال برای ششمین سال متوالی است که سلسله بحث‌های بصیرتی اخلاقی به همت و تلاش جمعی از افراد ولایتمدار برگزار می‌شود./۱۳۰۷/پ203/ب1
تعداد بازدید : 9
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 6
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات