۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۶۱۵۶۰۷
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

یاد مرگ سبب بالندگی و پویایی انسان می شود

یاد مرگ سبب بالندگی و پویایی انسان می شود
حجت الاسلام شاه فضل یاد مرگ را سبب بالندگی و پویایی انسان دانست و گفت: یاد مرگ سبب افسردگی نمی‌شود چرا که زمانی یاد مرگ سبب افسردگی خواهد شد که با مرگ همه چیز نابود شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل شنبه شب در تفسیر آیات آیات ۳۴ و ۳۴ سوره انبیا که در آستان مقدس امامزاده ابراهیم برگزار شد، گفت: این دو آیه در رابطه با مرگ است و مرگ نیز برای همه موجودات زنده روی زمین وجود دارد.

وی افزود: خداوند در قرآن در رابطه با موضوع مرگ تعابیر متعددی را مطرح کرده است مبنی بر اینکه همه می‌میرند و هیچکس از مرگ نمی‌تواند فرار کند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: نخستین تعبیر خداوند در رابطه با مرگ در آیه ۳۴ سوره انبیا است که می‌فرماید، «وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِکَ الْخُلْدَ» ما قبل از تو برای هیچ بشری خلود در دنیا را قرار ندادیم، «أَفَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ» و اگرقرار باشد پیامبر بمیرد نمی‌شود که بقیه زنده بمانند.

وی ادامه داد: اگر خداوند می‌خواهد محبوب‌ترین مخلوق خودش را زنده نگه دارد کسی بالاتر از پیامبر نبود چرا که اگر زیبایی مانع مرگ بود حضرت یوسف زنده می‌ماند و اگر ملک و دارایی مانع مرگ بود حضرت سلیمان از دنیا نمی‌رفت و اگر محبوبیت مانع مرگ بود پیامبر از دنیا نمی‌رفت.

دبیر جامعه روحانیت کاشان افزود: خداوند می‌فرماید، «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» همه نفوس طعم مرگ را می‌چشند و در سوره الرحمان نیز می‌فرماید، «کلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ» هرچه روی زمین است فانی و نابود شدنی است، از این رو انسان باید بداند مرگ حتمی است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: انسان به سراغ مرگ نمی‌رود، بلکه این مرگ است که به سراغ انسان‌ها می‌رود و این در حالی است که انسان می‌خواهد عمر طولانی داشته باشد، اما انسان باید بداند هیچ راه گریزی برای فرار از مرگ وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه یاد مرگ سبب نشاط و یا افسردگی است، گفت: کسانی که به یاد مرگ هستند افرادی هستند که می‌خواهند از زندگی خود نهایت استفاده را داشته باشند تا در قیامت از آن استفاده کنند، از این رو کسی که به یاد مرگ باشد هیچ ظلمی نسبت به دیگری نخواهد داشت، چون می‌داند باید جوابگو باشد.

دبیرجامعه روحانیت کاشان یاد مرگ را سبب بالندگی و پویایی انسان دانست و افزود: یاد مرگ سبب افسردگی نمی‌شود چرا که زمانی یاد مرگ سبب افسردگی خواهد شد که با مرگ همه چیز نابود شود، اما اگر انسان اعتقاد داشته باشد بعد از مرگ حیات دیگری وجود دارد از لحظه‌های عمر خود بهترین استفاده را برای آخرت خود خواهد برد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: یاد مرگ سبب شکوفایی و پویایی زندگ است و خداوند روزانه انواع مرگ‌ها را اعم از اطلاعیه افرادی که فوت شده اند و تشیع جنازه مردگان را مقابل انسان قرار داده است.

وی در ادامه به سختی مرگ اشاره کرد و افزود: یکی از مسائلی که انسان مومن هیچگاه نباید فراموش کند سختی مرگ است چرا که یاد مرگ انسان را از بدی‌ها و گناهان دورخواهد کرد و از خودش مراقبت خواهد کرد تا سختی مرگ نداشته باشد.

دبیرجامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند درآیه ۳۵ سوره انبیا می‌فرماید، «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ» همه انسان‌ها مزه مرگ را می‌چشند و هیچکس نمی‌تواند از مرگ فرار کند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات