۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۶۱۵۶۸۶
یادداشت؛

دیدار جهادی

دیدار جهادی
وقتی افسر ارتش به این نتیجه می‌رسد که برای سوارشدن زنی مصدوم باید زانویش را پله قرار دهد و رهبری از عمل او تقدیر می‌کند نشان از تبدیل تفکر جهادی به گفتمان جهادی دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، ۴۲ نفر از اعضای گروه‌های جهادی پنج‌شنبه شب (۱۳۹۸/۰۵/۱۰) در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، به ارائه گزارش اقدامات خود در مناطق محروم و تشریح نظراتشان درباره این مسأله پرداختند.

در این دیدار مقام معظم رهبری، ضمن تقدیر از این جوانان مؤمن انقلابی فرمودند: «هرچه ممکن است تلاش کنید و پیش بروید. هرچه ممکن است فکر کنید و این فکر را به مرحله عمل در بیاورید.» ایشان با اشاره به تلاش جوانان و جهادگران در میدان عمل، توصیه به تلاش حداکثری و تفکر زیاد و اجرای آن نمودند. نام دیگر این توصیه را می‌توان جهاد حداکثری و نهایت انفاق نامید. یعنی نهایت بکارگیری توان و ظرفیت برای حرکت‌های جهادی. یکی از مهمترین امتیاز‌های گروه‌های جهادی، تلاش خالصانه و بدون چشم داشت، است. این حرکت مبارک در طول دوران انقلاب اسلامی توانسته است به عنوان پشتوانه‌ای بزرگ برای انقلاب و دولت‌های پس از انقلاب باشد.

حرکت جهادی بسیج در جبهه‌های جنگ تحمیلی توانست معادله جنگ را به نفع نظام اسلامی تغییر دهد. این حرکت پس از جنگ در قالب گروه‌های جهادی ادامه یافت. وقوع حوادثی مانند زلزله و سیل، و وجود مناطق محروم و کم برخوردار از امکانات، زمینه را برای حضور این جهادگران فراهم نمود. در همین زلزله اخیر کرمانشاه و سیل گلستان و لرستان و خوزستان، اگر نبود همت بلند این گروه‌های جهادی، ممکن بود مشکلات بزرگ و چالش‌های اجتماعی فراوانی به وجود آید. حضور به موقع همراه با تلاش فراوان که ناشی از عمق تفکر راهبردی اسلام انقلابی بود؛ سرعت کمک به مناطقی که با حوادث ناگوار دست و پنجه نرم می‌کردند را افزایش داد.

گاهی جهاد نه فقط در عرصه حضور در میدان‌های سازندگی است بلکه همت بلند جوانان ما که در زمان تحریم توانستند با کوشش‌های شبانه روزی عرصه تنگ ایجاد شده در اثر تحریم را بشکنند، یکی دیگر از مصادیق حضور جهادی است. توصیه مقام معظم رهبری به تلاش همراه با تفکر گروه‌های جهادی که هم جهاد علمی هم جهاد عملی را دربردارد؛ نشان دهنده ترسیم مسیر آینده گروه‌های جهادی برای کسب پیشرفت‌های حداکثری است.

یکی از همین جوانان جهادگر می‌گفت در یکی از عرصه‌های نظامی مشکلی برای یگان‌های پهبادی وجود داشت که ما توانستیم با تلاش‌های شبانه روزی به گونه‌ای آن وسیله را بومی سازی کنیم که تا کنون در هیچ یک از پروژه‌های نظامی مانند آن ساخته نشده بود. تلاش‌های شبانه روزی شهید احمدی روشن‌ها و علی‎محمدی‌ها بود که توانست ما را در بحث هسته‌ای به پیشرفت‌های قابل توجه برساند.

نقل می‌کنند شهید احمدی روشن گاهی چند روز بین تهران و اصفهان برای تدریس و انجام کار در پروژه غنی سازی نطنز، با مجاهدتی خستگی ناپذیر در رفت و آمد بود و گاهی چند روز خانواده‌اش را هم نمی‌دید. نیز حرکت شهید تهرانی مقدم بود که توانست در عرصه موشکی، سرعت پیشرفت ما را چند برابر کند که یکی از جلوه‌های آن را، در سرنگونی هواپیمای فوق پیشرفته و سری آمریکایی در خلیج فارس دیدیم.

در ادامه این دیدار، رهبر انقلاب اسلامی در تأیید حرکت‌های انقلابی جهادی گفتند: «بگذارید ما مجموعه‌ی عظیمی از نسل انقلاب اسلامی را در کشورمان شاهد باشیم که از لحاظ سطح فهم، مسائل مدیریتی، خدمت‌رسانی، ایجاد عدالت و قیام به قسط، به جایی رسیده باشد که ذهن‌های معمولی بشر به آنجا نرسیده و باید از او الگو بگیرند.» این بخش از سخنان امام خامنه‌ای ترجمه شده آیه «إنَّ اللَّهَ یأمُرُ بِالعَدلِ و الإحسانِ» همانا خداوند به عدل و نیکی به همدیگر سفارش می‌کند؛ است و یکی دیگر از عرصه‌های جهادی‌گری را تبیین می‌نماید.

جهاد علمی، جهاد مدیریتی، جهاد خدمت رسانی و جهاد برای ایجاد عدالت در میان همه آحاد جامعه و محرومان از مهم‌ترین سرفصل‌های گروه‌های جهادی باید باشد. اگر جهاد علمی همراه با مدیریت تراز و خدمت رسانی مخلصانه و بی ریا، در راستای عدالت محوری صورت بگیرد، جلوه‌ای دیگر از صحنه‌ی میدان جهاد را به رخ می‌کشاند و مجموعه‌ای عظیم از گروه‌ها و اقشار مختلف اعم از زن و مرد و پیر و جوان را در کنار هم گردخواهد آورد.

‌در ادامه دیدار، ایشان درباره‌ی ضرورت گفتمان‌سازی این‌گونه فعالیت‌ها افزودند: «گفتمان حرکت جهادی، شما‌ها را به وجود آورده. ما بایستی کاری کنیم که این گفتمان به یک گفتمان عمومی تبدیل شود؛ عده‌ای هستند که محرومیت زندگی و جسمانی ندارند، اما از خدمت به محرومان محرومند. به آن‌ها هم خدمت کنید.» عمومی کردن گفتمان جهاد نیز از مهم‌ترین محور‌های توصیه رهبر انقلاب به گروه‌های جهادی است. تفکر خدمت بدون مزد با تلاش زیاد برای کمک به هم نوع، از گفتمان‌های ناب انقلابی ماست که در هیچ کجا مانند آن پیدا نخواهد شد. آن گاه که افسر ارتش کشور به این نتیجه می‌رسد که برای سوار شدن زنی حادثه دیده باید زانویش را پله قرار دهد، سپس این کار را انجام می‌دهد و تقدیر رهبری را به دنبال دارد؛ نشان از تبدیل تفکر جهادی به گفتمان جهادی دارد. باید این حرکت و گفتمان را تداوم بخشید تا به یک نگاه همگانی تبدیل شود. در راس این حرکت‌های خداپسندانه، جهادگران دانشگاهی و حوزوی قرار دارند که آینده سازان اصلی انقلاب خواهند بود.

کشش اجتماع به سمت حرکت‌های جهادی با پشتوانه تفکر انقلابی و اسلامی ظرفیت مناسبی برای گفتمان‌سازی جهادی است. نمونه این حرکت‌ها را در حوادث اخیر کشور مشاهده کردیم. رهبر انقلاب در این توصیه آخر به نکته مهمی اشاره نموده‎اند و آن دستگیری از محرومان جهاد است. تبیین ارزش حرکت جهادی و تاثیر آن بر جامعه و بیان نمونه‌های حرکت جهادی ثمرداده، می‌تواند به عنوان نقطه قوت در گفتمانی کردن حرکت جهادی و عمومی کردن این حرکت باشد./918/ی702/س

مهدی عباسی

ارسال نظرات