۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۷۷۵
یادداشت؛

وقت جوان‌سازی دولت اسلامی در گام دوم

وقت جوان‌سازی دولت اسلامی در گام دوم
به نظر می‌رسد برجسته‌ترین راهکار برای ایجاد تحول عظیم و مقدمه سازی برای تمدن اسلامی، رونق دادن به فعالیت‌های سیاسی یا به عبارت درست‌تر تبیین سیاسی است.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا | محمد هادی سمتی

قطار انقلاب به سلامت از ایستگاه چهلم عبور کرده و در حال حرکت است.

در چهلمین ایستگاه نقشه جغرافیایی برای ادامه راه نیز ابلاغ شده و کلید واژه اصلی نقشه راه _بیانیه گام دوم انقلاب_ نیز تقویت جوانان مؤمن انقلابی است.

رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با دانشجویان تکمله‎ای بر بیانیه زدند و به صراحت فرمان روشن و امید‌بخشی را صادر کردند. ایشان در آن دیدار با تأکید بر نشاط و امید به عنوان دو ویژگی جوانان ایرانی ایجاد زمینه روی کار آوردن یک دولت جوان و حزب‌اللهی را گوشزد کردند.

بررسی حدود چهل انتصاب اخیر توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای نشان می‌دهد ایشان در قامت یک رهبر تراز اول و زمان سنج، راهبرد جوان‌گرایی را پیش گرفته‌اند و با جهت‌دهی به نیروهای انقلابی سعی دارند تا علاوه بر توانمندسازی آن‌ها، چرخه تحول در عرصه مسئولیت‌های گوناگون را به حرکت در آورند و اندک اندک فرمان ماشین انقلاب را به دست جوانان انقلابی بسپارند.

البته این به معنای نادیده گرفته شدن جوانان در چهل سال اول نیست؛ اما الآن به اقتضای گذشت چهل سال از پیروزی نهضت و پا به سن گذاردن شخصیت‌هایی که روزگاری جوان بوده‌اند، نوبت به جوانان دهه شصتی و اندکی قبل‌تر از آن رسیده است. این نکته از آن جهت مورد توجه است که جوان‌گرایی نیز به معنای پیرزدایی نیست بلکه در بیانیه گام دوم ضروت استفاده از تجربه‌های گذشته مورد تأکید قرار گرفته است.

این راهبرد کلیدی رهبر نظام البته نیاز به هم افزایی دارد. باید دولت و زیر مجموعه‌های آن برای جوان‌سازی تلاش کنند و در غیر این صورت جز در نهادهای زیر نظر رهبری اتفاق خوشایندی رخ نخواهد داد.

ورود جوانان به عرصه مدیریت نظام که به تعبیر رهبری یک تحول عظیم خواهد بود نیازمند سازوکارهایی است که ایشان آن‌ها را تشریح کرده‌اند و عملیاتی شدن این موارد به عهده جوانان متعهد حزب اللهی است.

شناخت درست صحنه، جهت‎گیری مشخص و عامل امیدبخش سه عنصر لازم برای وارد شدن در بدنه مدیریتی است.

آیت‌الله خامنه‌ای علاوه بر تبیین این عناصر راه‌کارهایی را نیز بیان کرده‌اند که عبارت است از تشکیل کارگروه‌های فرهنگی و سیاسی و تشکیل نهضت‌های مربوط به مسائل بین المللی.

تشکیل و راه‌اندازی گروه‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی نیز نباید از چشم جوانان دور بماند.

مسئله‌ای که بارها مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفته است و با وجود ظرفیت بالای کرسی‌های نظریه پردازی برای دولت‌سازی، چندان جدی گرفته نشده است.

اگرچه به نظر می‌رسد برجسته‌ترین راهکار برای ایجاد تحول عظیم و مقدمه سازی برای تمدن اسلامی، رونق دادن به فعالیت‌های سیاسی یا به عبارت درست‌تر تبیین سیاسی است.

رهبر انقلاب در توضیح این مطلب می‌گویند:

"کار سیاسی فقط حزب‌بازی نیست؛ نشستن، تحلیل سیاسی کردن، حوادث سیاسی را شناختن، فهمیدن، منتقل کردن، یکی از آن‌کارهای بسیار اساسی است که حرکت عمومی جامعه را تسریع می‌کند، شکل می‌دهد و کمک می‌کند؛ یکی از کارها این است."

تشکیل دولت جوان و حزب اللهی لازمه رسیدن به تمدن اسلامی و پایان دادن به سلطه نظام سرمایه‌داری و ضد انسانی غربی است.

جوانان ایرانی وظیفه‌دارند زمینه این اقدام مبارک را فراهم سازند./918/ی703/س

ارسال نظرات