۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۶۱۵۸۲۹
حجت الاسلام قوامی بیان کرد:

سنت ازدواج را درگیر حاشیه کرده‌ایم

سنت ازدواج را درگیر حاشیه کرده‌ایم
حجت‌الاسلام قوامی گفت: در صورت تاخیر ازدواج و وجود مشکل در وقوع آن یک جامعه با معضل مواجه می‌شود، به همین دلیل اسلام تاکید کرده که ازدواج را آسان بگیریم.
به گزارش خبرگزاری رسا، بررسی دقیق منابع اسلامی نشان می‌دهد که اسلام برای ترویج ازدواج و افزایش تشکیل خانواده، بر عنصر سادگی و سرعت در این امر مهم اصرار دارد، لذا با برطرف کردن موانع ازدواج و تشویق به آن، جوانان و خانواده‌ها را به سوی ازدواج ساده و آسان دعوت می‌کند.

آنچه ازدواج را در انتخاب همسر آسان می‌سازد، دو مورد است: یکی اجتناب از ایده‌آل نگریِ افراطی در انتخاب همسر و دیگری، توجّه به معیار‌های اسلامی در انتخاب همسر می‌باشد؛ چون ایده‌آل و شخصیت منحصر به فرد، تنها خدای سبحان و پیشوایان معصوم دینی هستند که هیچ‌گونه نقص و کاستی ندارند، لذا باید در انتخاب‌ها به ملاک‌ها و معیار‌های اسلامی بسنده کنیم تا دچار وسواس، زیاده‌روی و خطا نگردیم. یکی از دلایل تأخیر ازدواج‌ها و بالارفتن سنّ ازدواج در جامعة امروزی، همین ایده‌آل‌نگری و بی‌توجّهی به معیار‌های اسلامی در انتخاب همسر است که آسیب‌های زیادی را بر جای گذاشته است.

آسان‌گیری و سادگی در انجام مراسمات و تشریفات ازدواج، یکی دیگر از ویژگی‌های ازدواج آسان به شمار می‌آید. از این رو، سخت‌گیری و وضع قواعد و قوانین دست و پا گیر، مانع از ازدواج آسان خواهد بود. سختگیری‌ها بیش‌تر در موارد مهریه، مسکن، شغل و مدرک صورت می‌گیرد که منشأ آن‌ها دنیازدگی و فراموشی فضل و رحمت خدا است. این رویکردِ حِرص و طمع، دنیا را محور ارزش‌ها و مهم‌ترین راه کامیابی جلوه می‌دهد. به همین جهت، انسان در کار اردواج نیز سعی می‌کند با افراد ثروتمند و متمکّن وصلت کند و یا تظاهر به دارایی و تمکّن نماید.

در این زمینه حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی گفت‌وگویی با بیان اینکه موضوع تسهیل ازدواج در جامعه اسلامی از وظایف حاکمان است، اظهار کرد: بعد از حاکمیت، وظیفه والدین و سپس وظیفه زوجین است که بتوانند برای شروع یک زندگی مسایلی نظیر سادگی و دوری از تجملات را محور قرار دهند.

این مجتهد نظریه‌پرداز در مدیریت اسلامی گفت: بنابراین اگر می‌گوییم حاکمان وظیفه اصلی را دارند پس باید مقدمات را فراهم کنند به گونه‌ای که هیچ کس مجرد باقی نماند و اگر فردی مایل به ازدواج است و شرایط اش را دارد از آن محروم نشود، لذا اسلام این وظیفه را به دوش حاکمان گذاشته است.

وی با بیان اینکه تسهیل در امر ازدواج، بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی را در کشور حل می‌کند، افزود: مشکل ما در امر ازدواج آن است که بسیار درگیر موضوعات حاشیه‌ای می‌شویم، ازدواج امر مهمی است که در صورت تاخیر و وجود مشکل در وقوع آن یک جامعه با معضل مواجه می‌شود، به همین دلیل اسلام تاکید کرده است که ازدواج را آسان بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی تاکید کرد: بسیاری از نماد‌های فرهنگی نابهنجار ناشی از آن است که امر ازدواج خوب و ایده آل در جامعه اجرا نمی‌شود. البته بحث کفویت وجود دارد و یک مساله عرفی است، در گذشته جوامع سنتی به جای فرزندان تصمیم می‌گرفتند، اما اکنون به عکس شده است و فرزندان کلا خودشان تصمیم می‌گیرند که با چه کسی ازدواج کنند، هرچند که مساله کفویت هم در این میان مطرح می‌شود. برای مثال ازدواج‌های دانشجویی یک بُعد از حضور حاکمیت در امر تسهیل ازدواج است.

وی ادامه داد: در ازدواج‌های دانشجویی مسائلی همچون سن و سال، وضعیت خانوادگی، وضعیت اجتماعی و ... تا جای ممکن مورد توجه قرار می‌گیرد این همان کفویت است، اما بدان معنا نیست که اگر کفویت هم رعایت نشود حتما ازدواج با شکست مواجه می‌شود. می‌گویند اگر حضرت امیر (ع) برای حضرت زهرا (س) نبود دیگر کفوی برای هیچ یک از آن حضرات (ع) پیدا نمی‌شد، اما وقتی که حضرت زهرا (س) از دنیا رفتند، حضرت امیر (ع) در نبود ایشان ازدواج کردند و مساله کفویت هم مطرح نبود. این مساله در مورد پیامبر اکرم (ص) در ازدواج با خدیجه کبری (س) و زنان بعد از ایشان نیز مطرح بود. از طرف دیگر اغلب ائمه (ع) ما مادران و همسرانی از میان کنیزان داشته اند.

وی اضافه کرد: با این وجود گاهی آن قدر شرایط ازدواج سخت می‌شود که افراد به تجرد قطعی می‌رسند. این سخت گیری‌ها گاهی تا جایی می‌رسد که سن فرد بالا می‌رود و دیگر هر کسی را برای ازدواج نمی‌پذیرد، مراد من از طرح این مساله اشاره به این موضوع مهم بود که اساسا کفویت چیز مطلقی نیست بلکه توافق کافی است. در عقود مختلف این مساله مطرح می‌شود. گاهی دو طرف با یکدیگر گفتگو می‌کنند، ولو از فرهنگ‌ها و زبان‌های متفاوت، اما یکدیگر را دوست دارند.

امام جمعه پردیسان قم ابراز کرد: امروزه بیشتر طلاق‌ها به دلیل مشکلات بیرون از خانواده است، برای مثال فضای مجازی در این باره بی تاثیر نیست. گاهی امنیت همسران به هم می‌خورد، چون می‌بینند که دیگری در فضای مجازی به راحتی با زن یا مرد نامحرم گفتگو می‌کند، با یک پیامک، با یک کانال، با یک گروه و مواردی از این دست گا‌ها یک زندگی از هم می‌پاشد، بنابراین معتقدم که باید این موارد کنترل شود در این صورت زندگی‌ها دوام می‌آورد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه به هرحال طلاق در اسلام وجود دارد، گفت: دین طلاق را پیش بینی کرده به عنوان مباحی که کراهت دارد، اما جامعه شناسان باید بنشیند و بررسی کنند که چرا ازدواج‌ها به هم می‌خورد، البته معمولا در ازدواج‌ها آنجایی که طرفین واقعا همدیگر را می‌خواهند اتفاقی نمی‌افتد و زندگی جریان پیدا می‌کند ولو اینکه سختی وجود داشته باشد، مشکلات اقتصادی این زوج را از هم جدا نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی در پایان با اشاره به برخی دخالت‌های نابجا خانواده‌ها در زندگی زوج ها، خاطرنشان کرد: باید به دو نفر که زیر یک سقف رفته اند و می‌خواهند یک عمر زندگی کنند، فرصت داد. نباید در زندگی‌ها دخالت کنیم، وقتی بیاندیشیم که خودمان هم زندگی داریم و آیا دوست داریم دیگران در زندگی ما دخالت کنند، هرگز به خود اجازه نمی‌دهیم در زندگی دیگران دخالت بیجا و بی مورد کنیم. /۹۹۹/د102/س
 
منبع: پایگاه تخصصی وسائل
ارسال نظرات