۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۶۱۵۸۴۳
وزیر علوم تاکید کرد؛

لزوم تغییر نگاه صرف به اروپا و آمریکا در همکاری های علمی بین المللی

لزوم تغییر نگاه صرف به اروپا و آمریکا در همکاری های علمی بین المللی
وزیر علوم با اشاره به لزوم توسعه همکاری های علمی با کشورهای مختلف گفت: باید از نگاه صرف به کشورهای اروپایی و آمریکایی گذر کرده و همکاری ها را در سراسر جهان پیگیری کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، منصور غلامی با اشاره به تشکیل شورای راهبردی سیاستگذاری کلان برای دانشجویان خارجی به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: این شورا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و به ما کمک می‌کند تا فعالیت‌ها را در این بخش سرعت ببخشیم.

وی درباره آمار مهاجرت دانشجویان ایرانی به خارج از کشور تصریح کرد: خوشبختانه آمار کشور ما به نسبت آمارهای جهانی بالا نیست و حتی در سال‌های اخیر توانسته‌ایم از میزان آن بکاهیم. در این زمینه حتی شاهد بازگشت دانش آموختگان ایرانی در خارج به کشور بوده ایم.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در حوزه روابط بین‌الملل و توسعه روابط علمی برنامه ششم توسعه را در اختیار داریم گفت: در ذیل همین مصوبه قانونی، باید راهکارهای جدید در توسعه همکاری های علمی بین المللی را شناسایی کرده و به کار گیریم.

وی افزود: تعاملات علمی بین المللی بر اساس تلاش اساتید شکل می گیرد و به همین دلیل است که با دستورات تحکمی و بخشنامه قابل توسعه نیست. راهکار و رویکرد اصلی وزارت علوم در این بخش، حمایت و نظارت است.

غلامی با اشاره به ضرورت اشتراک گذاری تجربیات دانشگاه‌ها در زمینه توسعه تعاملات و همکاری های علمی با دانشگاه های معتبر جهانی اظهار داشت: تک‌تک دانشگاه‌ها تجربیات خوبی در زمینه روابط و ارتباطات علمی در عرصه بین المللی دارند که بایستی این تجربیات را به اشتراک گذاشت تا دیگر دانشگاه‌ها هم بتوانند از آن استفاده کنند. یکی از راهکارهای این موضوع تقویت، توسعه و به روز رسانی مستمر وبسایت‌های دانشگاه ها به زبان انگلیسی و دیگر زبان های بین المللی به عنوان پنجره ورود به دنیای مدرن است.

وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری‌های علمی - بین‌المللی باید از نگاه صرف به کشورهای اروپایی و آمریکایی به سراسر جهان توجه نماییم. کشورهای آسیایی بسیاری از جمله چین جزو موفق‌ترین نمونه‌ها هستند.

حفظ و توسعه بسترهای ارتباطات علمی - فناوری، ایجاد دوره‌های مشترک و تأسیس دانشگاه‌های مشترک، تبادل استاد و دانشجو برای استفاده از فرصت‌های مطالعاتی، انجام طرح‌های مشترک تحقیقاتی و چالش‌های احتمالی و پیشرو، انتظارات متقابل دانشگاهیان ما از جامعه‌های علمی کشورهای هدف همکاری، از مهم‌ترین محورهای نشست روسای دانشگاه‌های متولی کارگروه همکاری‌های علمی بین‌المللی و سفرای کشورهای هدف به شمار می‌رود.

این نشست با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان وی، رؤسای حدود ۳۰ دانشگاه بزرگ که متولی کارگروه‌های ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی هستند برگزار شد.

در این نشست سفرای کشورهای روسیه، اتریش، فرانسه و همچنین معاونان سفارتخانه‌های آلمان، مجارستان، سوئیس و ترکیه نیز حضور داشتند.

محمد قمین
ارسال نظرات