۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸
کد خبر: ۶۱۵۸۴۸
حجت الاسلام والمسلمین شهیدی:

خبرنگاران از مروجان اصلی فرهنگ ایثار و شهادت هستند

خبرنگاران از مروجان اصلی فرهنگ ایثار و شهادت هستند
نشست صمیمی هم‌اندیشی اصحاب رسانه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی شهیدی در این نشست ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان به‌خصوص شهدای رسانه و تبریک روز خبرنگار، گفت: زحمات خبرنگاران برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی قابل تقدیر است و خبرنگاران افکار جامعه را شکل می‌دهند و رهبر معظم انقلاب نیز در همین رابطه فرموده‌اند: «امروز رسانه‌ها در دنیا فکر، فرهنگ، رفتار و در حقیقت هویت فرهنگی انسان‌ها را القاء می‌کنند و تعیین‌کننده هستند. رسانه‌ها می‌توانند در بهبود وضعیت زندگی انسان مؤثر باشند؛ می‌توانند در گسترش صلح و امنیت جهانی مؤثر باشند؛ می‌توانند در ارتقای اخلاق و معنویت در میان انسان‌ها مؤثر باشند و می‌توانند انسان‌ها را خوشبخت‌تر کنند؛ متقابلاً می‌توانند وسیلهٔ برافروختن جنگ‌های خانمان‌سوز باشند».

وی با اشاره به اهمیت ارتباط بنیاد شهید و امور ایثارگران با خبرنگاران گفت: خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت به دنبال بهبود شرایط ایثارگران و در واقع دارای هدفی مشترک با بنیاد هستند و به همین دلیل از خبرنگاران انتظار داریم مسائل و مشکلات را به ما منعکس کنند تا حوزه‌های مربوطه به رفع این مسائل بپردازند.

نماینده ولی فقیه در خصوص انجام دیدارهای مستمر با ایثارگران گفت: رهبر معظم انقلاب وقتی نمایندگی خود را به بنده اعطا کردند، فرمودند به دیدار ایثارگران بروید و از آن‌ها سپاسگزاری کنید و بر همین اساس طرح سپاس ایجاد شد. در این طرح هر سال بیش از ۴۲۰ هزار دیدار با خانواده‌های شهدا و ایثارگران انجام می‌شود و از شخص رییس جمهور تا سایر مسئولان در استان ها و شهرستان‌ها در این دیدارها حضور دارند.

معاون رییس جمهور ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران مکان مقدسی است، زیرا با خون پاک شهدا و ایثارگران شکل گرفته است. در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر زیر پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند و همه آن‌ها مشکلات و درد و رنج‌های متعددی دارند و بنیاد با حجم بسیار بالایی از کار و فعالیت روبرو است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه موفقیت‌ها و دستاوردهای امروز ما به برکت خون شهدا به‌دست‌آمده است، افزود: دین مبین اسلام نیز به‌واسطه فداکاری امام حسین (ع) و شهادت ایشان و یارانش پس از ۱۴۰۰ سال همچنان زنده و پابرجاست و همه این مسائل جایگاه و اهمیت ایثارگری و شهادت را نشان می‌دهد و امروز نیز همه ما وظیفه داریم این فرهنگ را ترویج و به نسل‌های آینده منتقل کنیم زیرا نسل‌های جدید جنگ را ندیده‌اند و باید به آن‌ها نشان داد که انقلاب اسلامی با چه سختی به آن‌ها رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی با تقدیر از خبرنگارانی که قلم و اندیشه آن‌ها در مسیر ایثار و شهادت است، افزود: شهید محمود صارمی که روز خبرنگار سالروز شهادت ایشان است در افغانستان به شهادت رسید و این یعنی مرزهای جغرافیایی برای خبرنگاران مهم نیست و همه جا پیام ایثار و شهادت را مخابره می‌کنند و از مروجان اصلی این فرهنگ هستند.

وی افزود: امروز دشمنان بسیاری علیه نظام اسلامی تلاش می‌کنند و درصدد تخریب چهره نظام و دستاوردهای آن هستند و در این شرایط خبرنگاران نقشی بسیار مهم برای مقابله با این هجمه‌ها دارند و باید در برابر این مسائل ایستادگی و واقعیات و اخبار مفید را برای جامعه منعکس کنند. یکی از مواردی که امروز جامعه ما نیازمند آن است، وجود روحیه ایثار در زندگی روزمره است و خبرنگاران باید بکوشند فرهنگ ایثار اجتماعی را بین مردم ترویج کنند.


نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان گفت: تعداد شهدای ما حدود ۲۳۰ هزار نفر، جانبازان بیش از ۵۶۵ هزار نفر و آزادگان ۴۳ هزار نفر است و قطعاً در مسیر ارائه خدمات به این عزیزان مشکلاتی به وجود می‌آید و از همه عزیزان خبرنگار می‌خواهیم نقدهای واقعی و سازنده خود را به بنیاد ارائه دهند.

سید منصور میرمرادی معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت بودجه بنیاد پرداخت و گفت: بودجه پیشنهادی بنیاد برای سال جاری ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که خروجی آن از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ۱۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که در نهایت مجلس شورای اسلامی مبلغ ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به‌عنوان بودجه سال ۱۳۹۸ بنیاد به تصویب رساند و این در حالی است که در سال جاری حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه، مربوط به پرداخت حقوق ایثارگران است.

وی ادامه داد: هزینه بخش درمان ایثارگران در سال جاری حدود ۳ هزار میلیارد تومان است، اما اگر از تمام هزینه‌های دیگر بنیاد صرف نظر کنیم بودجه‌ای که برای این بخش باقی می‌ماند حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است و تنها در این بخش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کسری خواهیم داشت. با این وضعیت در حال حاضر تمام ظرفیت‌های بنیاد در حال کمک به وضعیت درمان و بیمه ایثارگران است.


میرمرادی افزود: هزینه ماهانه درمان ایثارگران ۲۵۰ میلیارد تومان است که باید به شرکت بیمه‌گر پرداخت شود و در حال حاضر این مبلغ مربوط به اردیبهشت، خرداد و تیرماه از سوی دولت به بنیاد پرداخت نشده و البته طبق قولی که داده شده قرار است ۵۰۰ میلیارد تومان ظرف چند روز آینده در اختیار بنیاد قرار گیرد که تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد آن واریز شده است.

علیرضا کریمیان مدیرکل روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز ضمن تشکر از فعالیت خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت در رسانه‌ها گفت: خبرنگارانی که در حوزه ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند ترویج کننده سبک زندگی ایثارگران هستند و در واقع تاریخ را ثبت می‌کنند و بسیار پرتلاش عمل کرد‌ه‌اند.

وی افزود: پیش از این به صورت سالانه برای تقدیر از خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت جشنواره‌ای را برگزار می‌کردیم اما به دلیل مشکلات ، امسال این جشنواره برگزار نشده است ولی درصدد برگزاری آن در آینده هستیم.

علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا نیز در این جلسه به بیان مسائلی در خصوص خبرنگاری در حوزه ایثار و شهادت و مخابره اخبار این حوزه پرداخت.

گفتنی است در این نشست خبرنگاران حاضر نیز به بیان نظرات، دغدغه‌ها و پیشنهادات خود در حوزه ایثار و شهادت پرداختند.

محمد قمین
ارسال نظرات