۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۱۵۸۵۲
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

عالم پیرامون انسان جلوه‌هایی از رحمت الهی است

عالم پیرامون انسان جلوه‌هایی از رحمت الهی است
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه همه عالم پیرامون انسان جلوه‌هایی از رحمت الهی است، گفت: انسان هم باید شکرگزار داده‌ها و هم شکرگزار نداده‌های خداوند باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل دوشنبه شب در تفسیر معرفت الله که در مسجد المهدی ناجی آباد برگزار شد، گفت: بالاترین فعل و بالاترین شناخت، شناخت الله است و هیچ رفتاری و علمی بالاتر از معرفت الله نیست.

وی افزود: اگر معرفت الله انسان کامل شود رفتار‌های انسان نیز کامل خواهد شد، اما اگر شناخت انسان نسبت به خداوند ناقص و یا اشتباه باشد رفتارهایش نیز همراه با خطا خواهد بود.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه از شناخت ذات خداوند عاجز هستیم، گفت: هیچ انسانی حتی پیامبران و امامان و پیامبر اکرم (ص) قادر به شناخت ذات الهی نیستند و پیامبر نیز می‌فرماید، نمی‌توانیم خدا را آنگونه که هست بشناسیم و ذات الهی قابل فهم نیست.

وی همچنین با بیان اینکه انسان ظرفیت شناخت ذات خدا را ندارد، افزود: آنچه که برای انسان قابل فهم است و باید آن را شناخت اسما و صفات الهی است که در سوره مبارکه اعراف می‌فرماید، خداوند یکسری اسماء و صفات نیکو دارد که خداوند را با آن اسماء بشناسید و با آن صفات خدا را صدا بزنید.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: مهمترین منبعی که برای شناخت اسماء الله در اختیار داریم قرآن و دعای جوشن کبیر است که هزار اسم از اسمای خداوند در دعای جوشن کبیر است که شب‌های قدر خوانده می‌شود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: به افرادی که اهل جهاد با نفس و خودسازی و سیر و سلوک هستند پیشنهاد می‌شود دعای جوشن کبیر را در طول سال و روزانه چندین فراز از این دعا را با معرفت بخوانند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت صفت رحمان و رحیم، افزود: صفت الرحمان بالاترین صفت خدا بعد از الله است و رحمان به معنی بخششگری و رحمتگری خداوند است و خداوند می‌خواهد بگوید اگر می خواهید یاد من باشید به یاد رحمانیت من باشید.

دبیر جامعه روحانیت کاشان افزود: برخی از اینکه فقیر یا معلول و بیمار و نابینا آفریده شده اند و یا دچار مصیبتی می‌شوند به خدا معترض می‌شوند، اما خداوند می‌فرماید در ورای تمامی این مصیبت‌ها حکمتی است که اگر انسان متوجه شود در ورای مصیبت‌ها چه بذل و رحمتی برایش قرار داده است به خدا معترض خواهد شد که چرا مصیبت‌های او کم بوده است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند هیچگونه شری برای انسان قرار نداده است و هر شر و مصیبتی که به انسان می‌رسد یا مسبب آن خود انسان است و یا اینکه خداوند در ورای آن رحمتی قرار داده است.

وی به برخی از جلوه‌های رحمتگری خدا اشاره کرد و افزود: سلامتی یکی از جلوه‌های رحمتگری خداوند است که خداوند به انسان داده است و باید شاکر چنین نعمتی باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: یکی از کار‌هایی که باید یاد بگیریم و به سبک زندگی ما کمک می‌کند دیدن خوبی‌ها و نعمت‌های خدا است و انسان اگر بخواهد برای نعمت‌های خدا شکر گذار قادر نخواهد بود.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه همه عالم پیرامون انسان جلوه‌هایی از رحمت الهی است، افزود: انسان هم باید شکرگزار داده‌ها و هم شکرگزار نداده‌های خداوند باشد و شاید اگر معرفت ما بالا‌تر برود برای نداده‌های خدا بیشتر شکر کنیم.

وی افزود: خداوند خلقت را براساس رحمتگری آفرید و هرچه به انسان داده و نداده است همه رحمت الهی است و مهم این است که ما آنچه را که داریم به سمت خدا حرکت می‌کنیم یا نمی‌کنیم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: مهم این است که آنچه خدا به انسان داده است بتواند از آن درست استفاده کند و در راه خدا استفاده کند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات