۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۶۱۵۸۷۵

آیت الله محسنی به ملکوت اعلا پیوست

آیت الله محسنی به ملکوت اعلا پیوست
آیت‌الله محمد آصف محسنی، یکی از مراجع متنفذ افغانستان شب گذشته در سن 84 سالگی در بستر بیماری در گذشت.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد آصف محسنی، رییس شورای علمای شیعه و از پرنفوذ ترین روحانیان افغانستان در ۸۴ سالگی به دلیل بیماری درگذشت.

 محمد جواد محسنی، نوه آیت‌الله محسنی در گفتگویی اظهار کرد که پدربزرگش در اثر بیماری که یک سال پیش دچارش شده بود، روز گذشته در کابل درگذشت.

آیت‌الله محسنی موسس حزبی به‌ نام «حرکت اسلامی افغانستان» بود که از جریان‌های شیعه به حساب می‌آمد و علیه اشغال شوروی می‌جنگید.

آیت‌الله محمد آصف محسنی، فرزند محمد میرزا محسنی در پنجم اریبهشت سال ۱۳۱۴ خورشیدی در شهر قندهار در جنوب افغانستان زاده شد.

او تحصیلات ابتدایی را در قندهار شروع کرد و سپس در سال ۱۹۴۹ میلادی همراه با پدرش به پاکستان رفت و در شهر کویته پاکستان مرکز ایالت بلوچستان زبان اردو را آموخت و تحصیلات خود را ادامه داد.

در سال ۱۳۳۰ خورشیدی کارمند اتاق تجارت قندهار شد اما برای فراگیری علوم دینی، این شغل را رها کرد و به تحصیل پرداخت. سپس به جاغوری رفت و به مدت یک سال در یک حوزه علمیه ادبیات و منطق را فرا گرفت.

در سال ۱۳۳۲خورشیدی به نجف در عراق سفر کرد و در مدت دو و نیم سال دروس مذهبی سطوح در آنجا به پایان برد.

سپس به دروس خارج فقه، رجال و حدیث و اصول پرداخت و نزد آیت‌الله سید محسن حکیم و آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی و آیت‌الله شیخ حسین حلّی و آیت‌الله سید عبدالاعلی سبزواری به شاگردی پرداخت.

در سال ۱۳۷۶ او از پاکستان به ایران رفت و در آنجا به تدریس خارج فقه، علم الرجال و علم کلام پرداخت و بعد از سقوط حکومت طالبان، به کابل بازگشت./847/ب

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
آنمرحوم از شاگردان آیات عظام حلی، خوئی، حکیم و سبزواری بود و با آیت‌الله محقق کابلی به مباحثه پرداخت.
مشرعة بحار الأنوار، بحوث في علم الرجال، حدود الشریعة فی محرماتها و واجباتها و عقل و علم روحی جدید از جمله آثار او بود.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
انالله وانا الیه راجعون
2
0