۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۱۵۹۰۲

افشای طرح بن‌سلمان برای براندازی دولت اردوغان

افشای طرح بن‌سلمان برای براندازی دولت اردوغان
یک گزارش محرمانه از مرکز سیاست‌گذاری امارات حاکی از آن است که ریاض به دنبال قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی اجرای «طرحی استراتژیک» را با هدف براندازی اردوغان آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری «میدل ایست آی» انگلیس در گزارشی فاش کرد که به یک سند محرمانه از مرکز سیاست‌گذاری امارات دست یافته است که نشان می‌دهد ریاض به دنبال قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی اجرای طرحی استراتژیک را آغاز کرده که هدف از آن سرنگون کردن دولت «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه و مشغول کردن به بحران‌های داخلی است تا به این ترتیب نفوذ منطقه‌ای ترکیه محدود شود.

«دیوید هرست» روزنامه‌نگار برجسته در این گزارش نوشت، عربستان سعودی اجرای «طرحی استراتژیک» برای مقابله با دولت ترکیه را بنا به تصمیم «محمد بن‌سلمان» ولیعهد آغاز کرده است.

بن‌سلمان که در رویارویی با هجمه اردوغان برای بی‌اعتبار کردن ریاض و شخص ولیعهد «بسیار صبور» بود تصمیم گرفته است پاسخ اردوغان را بدهد.

بر این اساس، ریاض در ماه می گذشته، دستور اجرای این طرح استراتژیک را برای مقابله با دولت ترکیه صادر کرد که هدف از آن «به‌کارگیری تمام ابزارهای ممکن برای تحت فشار قرار دادن دولت اردوغان و تضعیف آن و نیز مشغول کردن دولت اردوغان به بحران‌های داخلی است تا این دولت دچار لغزش و بحران‌های متوالی شده و مخالفان داخلی بتواند آن را سرنگون کند».

طبق این گزارش، هدف ریاض محدود کردن نفوذ منطقه‌ای اردوغان و ترکیه است. لذا «این کشور پادشاهی هدف قرار دادن اقتصاد ترکیه و فشار جهت کاهش تدریجی سرمایه‌گذاری سعودی در ترکیه و نیز کاهش تدریجی شمار گردشگران سعودی به ترکیه را آغاز کرده است و مهم‌تر از این موارد، ریاض در جهت محدود کردن نقش منطقه‌ای ترکیه در امور اسلامی این منطقه گام برمی‌دارد».

در سند فاش‌شده آمده است: «رییس‌جمهور ترکیه در هجمه خود برای تخریب وجهه عربستان  به‌ویژه شخص ولیعهد از حد معقول فراتر رفته است و پس از آن‌که اردوغان در سیاسی و بین‌المللی کردن این پرونده ناکام ماند حالا زمان پاسخ فرا رسیده است.»

میدل ایست آی تصریح کرد طبق اسناد درز شده از مرکز سیاست‌گذاری امارات، اولین ادله این طرح عربستان هفته گذشته مشخص شد که مقام‌های سعودی از ورود 80 کامیون ترکیه‌ای حامل پارچه و مواد شیمیایی به داخل عربستان از طریق بندر «ضبا» ممانعت کردند. همچنین طبق اعلام یک منبع ترکیه‌ای، مقام‌های سعودی مانع ورود 300 کانتینر حامل میوه و سبزیجات ترکیه به داخل این کشور از طریق بندر جده شدند. افزون بر این طبق آمارهای رسمی وزارت گردشگری ترکیه، شمار توریست‌های سعودی در ترکیه در نیمه اول سال جاری میلادی 15  درصد کاهش یافت و از 276 هزار نفر به 234 هزار نفر رسید.

طبق گزارش مرکز سیاست‌گذاری امارات افزود که ترکیه اطلاعات شفاف و صادقانه‌ای را برای کمک به تحقیق عربستان درباره قتل جمال خاشقجی ارائه نکرده و به جای آن اطلاعات گمراه‌کننده را به رسانه‌ها رسانده است و هدف از این اقدام بدنام کردن عربستان و تلاش برای بی‌اعتبار کردن شخص بن‌سلمان بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است، «به عنوان نشانه‌ای از این مسأله که رهبری سعودی روابط خود با اردوغان را قطع کرده و با وی به مانند یک دشمن رفتار می‌کند، ملک سلمان بدون هیچگونه تردیدی با توصیه کمیته مشورتی مبنی بر عدم ارسال دعوتنامه رسمی به اردوغان برای حضور در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در مکه موافقت کرد» و نام اردوغان در کنار نام «بشار اسد» و «حسن روحانی» و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در فهرست محرومان از این اجلاس درج شد اما در نهایت ملک سلمان با حضور امیر قطر در این نشست موافقت کرد.

دولت ترکیه از تلاش‌های ولیعهد سعودی برای قطع روابط با آنکارا مطلع است و تلاش می‌کند از طریق ارتباط مستقیم با ملک سلمان، با تلاش‌های بن‌سلمان مقابله کند.

یک مقام ارشد ترکیه‌ای، که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد استراتژی سعودی برای مجازات ترکیه به دلیل موضع آن در قبال مسأله خاشقجی تدوین شده و ناگهانی نبوده است.

این دیپلمات ترکیه‌ای گفت: «ما از آنچه انجام می‌دهند آگاهیم. اقدامات آنها تقریبا علنی است، طوری که می‌توان فعالیت‌های‌شان در شبکه‌های اجتماعی مورد حمایت عربستان سعودی و رسانه‌های این کشور را مشاهده کرد. آنها به شکل صریح خواهان تحریم روابط با ترکیه شده‌اند.»

طبق گفته این منبع، با وجود تلاش‌های دولت سعودی ولی آنکارا معتقد است که شهروندان سعودی موضع‌شان را نسبت به ترکیه تغییر نمی‌دهند و به عنوان مثال استانبول همچنان از گردشگران سعودی پر است.

وی در ادامه گفت: «مقام‌های سعودی باید ابتدا در زمینه نظرسنجی‌های انجام شده درباره محبوبیت مردمی اردوغان در خاورمیانه تحقیق کنند و سپس آنها خواهند فهمید که شکست خورده‌اند.»

رییس‌جمهوری ترکیه، روز پنجشنبه طی تماس تلفنی با پادشاه سعودی، بحران صادرات ترکیه، که در بنادر سعودی توقیف شده‌اند را مطرح کرد.

در همین راستا، یک مقام ترکیه‌ای اظهار داشت که مکالمه تلفنی اردوغان با ملک سلمان دوستان و بر تحولات منطقه‌ای، مانند سوریه و مسئله فلسطین، متمرکز بود.

به گفته این مقام ترکیه‌ای، موضع ملک سلمان واضح بود و نگرانی‌های ترکیه در ارتباط با سوریه را درک می‌کند.

اردوغان همچنین در همین گفت‌وگوی تلفنی، ملک سلمان و خانواده‌اش از جمله ولیعهد را برای سفر به ترکیه دعوت کرد./983/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات