۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۶۱۵۹۲۲
حجت الاسلام محققی:

برخی درصدد بازگرداندن حوزه به دو قرن قبل هستند| رابطه حوزه و نظام تقویت شود

برخی درصدد بازگرداندن حوزه به دو قرن قبل هستند| رابطه حوزه و نظام تقویت شود
مدیرعامل خبرگزاری رسا با تجلیل از مدیر حوزه برای تقویت حوزه انقلابی گفت: گفتمان‌ عافیت طلب و غربزده به دنبال عدم دخالت حوزویان در مسائل سیاسی و اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا ظهر امروز در دیدار با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، با تبریک انتصاب آیت الله اعرافی به عنوان فقیه در شورای نگهبان، از اقدامات مدیر حوزه های علمیه برای تقویت حوزه انقلابی و جامه عمل پوشاندن به مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید قدردانی کرد.

وی با اشاره به برنامه های تحولی مدیر حوزه های علمیه افزود: الحمدلله رویکرد مدیریت عالی حوزه ها، پیگیری و اجرای مطالبات رهبر معظم انقلاب و نصایح مراجع تقلید است، با نگاه راهبردی حضرتعالی حوزه به دور از روزمرگی و دور شدن از اهداف خود در مسیر اهداف خود قرار گرفته است.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با بیان این که خوشبختانه ارتباط خوبی بین مدیر حوزه های علمیه با طلاب و اقشار مختلف حوزه وجود دارد، اظهار داشت: حوزه نسبت به مطالبات جامعه، مردم و اقشار متدین فعال تر شده است و متدینان از درون حوزه اطلاعات بیشتری دارند و اطلاع رسانی های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بحمدالله در دوران مدیریت حضرتعالی ارتباط با نخبگان تقویت شد و شاهد افزایش ورود نخبگان دانشگاهی به حوزه بودیم و ارتباطات نخبگانی خوبی برقرار شده است.

حجت الاسلام محققی با اشاره به سفرهای استانی آیت الله اعرافی ابراز داشت: این سفرها تأثیرات خوبی در استانها داشته است، در سفرهای استانی و جلساتی که با مدیران و اساتید داشتیم، مدیران حوزه های استانی و مسؤولان مدارس  و طلاب از توجه و امعان نظر مدیر حوزه های علمیه ابراز خرسندی و رضایت کردند و این سفرها برکات خوبی داشته است.

وی عنوان کرد: دفتر امور اجتماعی و سیاسی در دوران مدیریتی فعلی تأسیس و تقویت شده و حجت الاسلام والمسلمین زمانی و همکاران ایشان حضور خوبی در جلسات مختلف درون حوزوی و اطلاع رسانی برون حوزوی بصیرت افزا داشتند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با اشاره به تقویت خدمات اجتماعی روحانیت در دوره مدیریت آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: بحمدالله حضور روحانیت، طلاب و اقشار حوزوی برای خدمت به سیل زدگان، بازتاب خوبی بین مردم داشته است، آمارها نشان می دهد که حضور طلاب برای خدمت رسانی در سیل اخیر سبب افزایش ضریب نفوذ و مرجعیت اجتماعی روحانیت شده است و حمایت و هدایت مدیر حوزه های علمیه در این حضور مؤثر بوده است.

وی به توجه آیت الله اعرافی به مؤسسات پیرا حوزوی و حضور مدیر حوزه های علمیه در پژوهشکده ها و ارتباط با مدیران مراکز علمی و فرهنگی اشاره و اضافه کرد: حضور، نظر و پیگیری های حضرتعالی در این زمینه و توجه به طلاب محقق و پژوهشگر امید آفرین بوده است.

حجت الاسلام محققی با قدردانی از توجه مدیر حوزه های علمیه به موضوع فقه حکومتی گفت: خوشبختانه دو گروه به صورت رسمی در بحث فقه معاصر فعال شدند و انتشار کتاب های درسی نوین مانند الفائق در اصول فقه که از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب است، از فعالیت های خوب این گروه بوده و توانسته اند ارتباط خوبی با اساتید حوزه بگیرند تا دروس خارج فقه در موضوعات نوپیدا راه اندازی شود. ارتباطات این گروه با مدرسان خارج تأثیرات خوبی داشته است.

تعداد بازدید : 11

وی با اشاره به حکم اخیر رهبر معظم انقلاب برای آیت الله اعرافی افزود: برداشت ما از انتصاب حضرتعالی به عنوان فقیه شورای نگهبان این است که رهبر معظم انقلاب مطالبه جدی دارند که ارتباط بین حوزه و نظام تقویت شود، حضور شما در شاهراه مشکلات اجرایی و تقنینی کشور یعنی شورای نگهبان، ظرفیت خوبی برای محققان نسل جدید طلاب، مراکز و معاونت های حوزوی ایجاد می کند تا برای حل مشکلات نظام و ارائه برنامه های اجرایی راهکار ارائه کنند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به انتظارات قشر جوان طلبه و طلاب فعال رسانه ای از مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: مهم ترین انتظار تأکید بر استقلال حوزه و استفاده از منابع پایدار مالی است که بحمدالله حضرتعالی در زمینه احیای موقوفات حوزوی، دفتر منابع پایدار را تقویت کردید که در استان ها آثار خوبی داشته است، تقویت منابع پایدار حوزوی می تواند در استقلال حوزه از دولت ها، جریان ها و جناح ها مؤثر باشد.

وی ادامه داد: در زمینه کادرسازی امید داریم که همراه با مدیریت موفق حضرتعالی، نسلی از مدیران حوزوی جوان در تراز حوزه انقلابی به کار گرفته شوند و در کنار شما رشد کنند تا شاهد نسل مدیران حوزوی کارآمد و جوان باشیم.

حجت الاسلام محققی تقویت رویکرد اخلاقی و حضور مبلغان در استان ها را از دیگر انتظارات حوزویان از مدیریت حوزه های علمیه برشمرد و ابراز داشت: توجه به اخلاق کاربردی، اخلاق تبلیغ و تقویت دروس اخلاق از دیگر انتظارات طلاب محسوب می شود.

وی با اشاره به اهتمام آیت الله اعرافی به تحقق حوزه انقلابی عنوان کرد: در حوزه شاید چند رقیب گفتمانی برای حوزه انقلابی داشته باشیم، نخستین رقیب، گفتمان عافیت طلبان حوزوی است؛ شماری از حوزویان را شاهد هستیم که گفتمان عافیت طلبی را در پیش می گیرند، گفتمان عافیت طلبی در حال فعالیت برای برگرداندن حوزه به دو قرن پیش است؛ یعنی زمانی که حوزه کاری به مسائل سیاسی و اجتماعی نداشت.

مدیرعامل خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: این گفتمان در کنار گفتمان غربزدگان خودباخته، بحث عدم دخالت مراجع، علما، حوزویان در مسائل سیاسی و اجتماعی را دنبال می کند، گفتمانی هم متشکل از ریزشی های دهه های گذشته وجود دارد که در کناری نشسته اند تا از نظام عیب و ایرادی بگیرند و بزرگنمایی کنند.

وی اضافه کرد: همچنین خرد گفتمان های انحرافی نیز وجود دارد، تجمیع این گفتمان ها توسط رسانه های دشمن و مدیریت راهبردی آن توسط اتاق فکر رسانه ای غرب و تبدیل شدن آن ها به آنتی تز انقلاب یکی از خطرهایی است که رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آن هشدار دادندف می توان از طریق جذب حداکثری، تقویت فقه حکومتی و برقراری ارتباط وثیق با طلاب انقلابی به مقابله با این تهدید اقدام کرد.

حجت الاسلام محققی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اقدامات و نوآوری های خبرگزاری رسا گفت: از سال 1396 باشگاه نویسندگان حوزوی در خبرگزاری رسا تشکیل شد و بحمدالله 150 نفر از طلاب نویسنده در چند حلقه یادداشت نویسی درباره مسائل روز، شعر، مباحث تحلیلی و طنز فعالیت می کنند که مورد استقبال مخاطبان و رسانه ها قرار گرفته است.

وی افزود: در سایت انگلیسی سرویس "view of islam" راه اندازی شد که ویترینی از نوآوری های علمی و رویکردهای جدید حوزوی است و آخرین نظریه پردازی ها، محصولات علمی، درس های خارج و مسائل جدید فقهی مانند ارز دیجیتال  در این سرویس منتشر می شود.

مدیرعامل خبرگزاری رسا اظهار داشت: همچنین در زمینه استفاده از قالب های حرفه ای و فرم های نو خبری موفقیت های خوبی کسب شده است. در سرویس چند رسانه ای ضمن تقویت ارتباط با رسانه ملی و استفاده از ظرفیت شبکه های مختلف صداوسیما، قالب مستند خبری درباره مسائل حوزوی و گزارش های خبری راه اندازی شد. همچنین قالب شعر وکاریکاتور در سرویس چندرسانه ای راه اندازی شد و با استفاده از ذوق هنری و با رعایت قوانین و احکام شرع، به تولیدات رسانه ای پرداخته می شود.

وی از راه اندازی نشریه تبلیغی تخصصی با عنوان "فقه حکومتی وسائل" خبر داد و ابراز داشت: در چند ماه گذشته جلسات تحریریه این نشریه تخصصی در سرویس های دروس خارج، مبانی، سیاست، فرهنگ و اجتماع، اقتصاد و حقوق برگزار شده و به مرحله تولید محتوا و طراحی مطالب رسیده ایم؛ امیدواریم امسال دو شماره از این نشریه را با عنایت الهی منتشر کنیم.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
خوبه که جناب آیت الله اعرافی به صورت جدی در برابر جریانات غربگرا و عافیت طلب بایسته و اجازه نده که عده ای فضای حوزه رو از انقلابی بودن دور کنن
2
0
علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
طلاب انقلابی اجازه نمی دهند که غربزدگان و عافیت طلبان و جریان های انحرافی حوزه را از نظام جدا کنند
2
0
عارف محسنی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
بخشی که ایشون گفتمان های حوزوی رو دسته بندی کرد خیلی جالب بود،واقعا تنها راه پاسخگویی حوزه به نیازهای انقلاب و دنیا تحقق حوزه انقلابی هستش
2
0
مهدویان
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
سلام یک رسانه حوزوی ضمن توجه و تجلیل از اقدمات مثبت نهادهای حوزه باید مطالبه گری کنه و صدای بدنه طلاب رو به گوش مدیران و بزرگان برسونه
2
0