۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۱۵۹۶۲
استاد درس خارج حوزه علمیه:

نظام آفرینش مبتنی بر تشکیل خانواده و ازدواج است

نظام آفرینش مبتنی بر تشکیل خانواده و ازدواج است
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمنذر حکیم نظام آفرینش را مبتنی بر الزام تشکیل خانواده دانست و گفت: خداوند امر به ازدواج کرده و این به معنای وجوب و لزوم تشکیل خانواده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم در دومین جلسه از نشست‌های تخصصی خانواده با محوریت بیانیه گام دوم که صبح امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های برگزار شد، بیان کرد: خداوند متعال در پنج آیه اول سوره بقره انتظار خود را از بشریت بیان کرده و بر تشکیل جامعه متقین و تمدن اسلامی تأکید دارد.

وی افزود: احکام الهی و تمام مواردی که در سوره بقره بیان شده در راستای ایجاد جامعه متقین و تشکیل تمدن اسلامی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز کرد: ایمان به غیب، اقامه نماز، انفاق، ایمان به پیامبران پیشین و پیامبر اکرم(ص) و ایمان به معاد از ویژگی‌های بارز افراد متقی است که خداوند متعال در پنج آیه اول سوره بقره بیان کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم تشریح کرد: جامعه ما در ابتدای انقلاب تا اواخر جنگ با وجود همه مشکلات اقتصادی و سیاسی و غیره از نظر وجود مفاسد فرهنگی و اقتصادی اصلا با وضعیت امروز قابل مقایسه نیست، این درحالی است که امکانات تبلیغی بسیار بهتری در اختیار ما قرار گرفته است، باید به این سؤال مهم پاسخ داده شود که چرا با وجود این پیشرفت‌ها دچار این حجم از مشکلات شده‌ایم.

وی ادامه داد: حوزه علمیه، فرهنگ، جامعه تربیتی و غیره در جامعه باید رشد داشته و مشکلات مربوط به آن رفع شوند، برطرف شدن مشکلات در این عرصه‌ها نیز تنها با ریشه‌یابی علل مشکلات و رفع آن تحقق می‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم تصریح کرد: وجود رهبرانی همچون امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و فداکاری مردم سبب شده تا جمهوری اسلامی با وجود این مشکلات تا کنون پایدار، مستحکم و استوار بماند.

وی ضمن ابراز تأسف از وضعیت نامناسب فرهنگ و تربیت در جامعه عنوان کرد: ما امروز به دنبال این هستیم که مسائل و مشکلات مربوط به حجاب و عفاف در جامعه را حل و درمان کنیم، در حالی که پس از گذشت این زمان باید به رشد و تکامل در این عرصه می‌‌رسیدیم.

استاد درس خارج حوزه با تأکید بر ضرورت حرکت و رشد مداوم حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: طلاب در همه سطوح باید همواره در حال تکامل باشند، بینش، انگیزه و عمل‌گرایی نیز از مهم‌ترین مسائلی است که باید طلاب به آن توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب پیرامون مسئله خانواده و سیاست‌های جمعیتی در کشور بیان کرد: برای این رهنمودها باید راهکارهای مناسبی پیدا کرده و سپس آن‌ها را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های زیادی در عرصه ازدواج و خانواده نوشته شده اظهار کرد: انگیزه‌بخشی نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده مسئله‌ای بسیار مهم است که همه باید به آن توجه شود.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: نظام آفرینش مبتنی بر الزام تشکیل خانواده و ازدواج است اما به‌عنوان یک مستحب مؤکد در جامعه شناخته می‌شود، بر اساس آیه «و انکحوا الایامی منکم...» خداوند امر به ازدواج کرده و این به معنای وجوب و لزوم تشکیل خانواده است.

وی افزود: برای ترویج سبک زندگی اسلامی باید منظومه‌ سبک زندگی به جامعه ارائه دهیم که شامل مسائل فقهی، اعتقادی، کلامی و همه عرصه‌ها باشد، اگر چنین الگوی جامع و منظمی از سبک زندگی اسلامی ارائه شود انگیزه مردم نیز نسبت به رعایت آن افزایش می‌یابد.

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز کرد: ایام تبلیغی و به‌ویژه ایام محرم فرصت بسیار ویژه‌ای برای تبلیغ تشکیل خانواده و رعایت سبک زندگی اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم با بیان اینکه ارزیابی وضع موجود، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی سه مرحله اصلی برای حل مشکلات در عرصه خانواده است تشریح کرد: مبلغان باید مطالعه، تحقیق و ارزیابی اساسی پیرامون این سه مسئله داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت نوشتن در پیشرفت علمی طلاب ادامه داد: باید برای رشد در عرصه‌های مختلف به نوشتن روی آورده و پس از مطالعه و کسب اطلاعات کافی پیرامون هر موضوع ایده‌های خود را در رابطه با آن مسئله یادداشت کنید./1324/د102/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات