۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۶۱۵۹۸۲
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

آیت الله محسنی دارای سلوک تقریبی فعال و نهاد سازی تقریبی کارآمد بود

آیت الله محسنی دارای سلوک تقریبی فعال و نهاد سازی تقریبی کارآمد بود
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در پیامی با تسلیت درگذشت آیت الله محسنی، وی را دارای سلوک تقریبی فعال و نهاد سازی تقریبی کارآمد دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در پیامی ارتحال مرحوم آیت الله آصف محسنی از علمای برجسته کشور افغانستان را تسلیت گفت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تشریح جوانب علمی، اندیشه ها و فعالیت های اجتماعی و خصائل اخلاقی و اندیشه های تقریبی آیت الله محسنی یادآور شد: او در تقریب فکری، به اصالت و ظرفیت سه اصل"همگرایی بر پایه مشترکات"، "احترام گذاری اتباع مذاهب به یکدیگر" و "پیوسته بودن شيعه و سنى به هم در سرنوشت" باور عمیق داشت و بر آن تاکید می کرد.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحيم
ارتحال فقیه ربانی حضرت آیت الله آصف محسنی از کشور افغانستان موجب تاثر حوزه های علمیه قم و نجف شد، این مصیبت را به پیشگاه مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه و خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می کنم. فقیهی چشم به روی جهان فرو بست که با خود اندیشه ها و ایده هایی سازنده در مورد امت اسلامی و وحدت آن به همراه داشت، که به فراتر از شرایط محیطی و زمانی زندگی او، تعلق و توجه دارد.
در چهار زمینه دست کم می توان به شخصیت این فقیه راحل را مورد ارزیابی قرار داد:
الف. جوانب علمی:
آیت الله محمد آصف محسنی از حیث علمی در سطح بالایی از علوم اسلامی به ویژه فقه قرار داشت؛ کتاب های متعدد و متنوع او از عمق دانش، و جامع الاطراف نگری او حکایت دارد. او فقيهى مسلط بود و در اولویت بندی های فقهی، رویکرد خود را به مسائل مستحدثه معطوف کرده بود و از طرف دیگر می‌کوشید تا فقه را در عرصه اجتماع و پارلمان پیگیری کند.
این شخصیت علمی در زمینه رجال، هم، واجد دانش رجال به صورت تخصصى، و هم، واجد مهارت تطبیق رجال به صورت کاربردی بود، و این هر دو در آثار او نمایان و آشکار است.
ب. اندیشه ها و فعالیت های اجتماعی
این شخصیت سابقه طولانی در جهاد در افغانستان دارد، او نقشى موثر را در یکپارچگی ملت افغانستان، و وحدت میان شیعه و سنی در آن دیار ایفاء نمود. این شخصیت فقیه فعالیت‌های رسانه‌ای گسترده‌ای را در کشور افغانستان به نفع دین، و انسجام مردم آن کشور فراهم آورد.او طرفدار انقلاب اسلامی و در زمره پشتیبانان برجسته آن به حساب می آمد.
ج. خصائل اخلاقی:
این فقیه راحل دارای خصوصیات اخلاقی برجسته ای همچون زهد و پیراستگی، تواضع و بی ادعایی، صفا و وفای در روابط شخصی و گروهی و خیرخواهی و دلسوزی به حال افراد و مجموعه ها و امت اسلام بود.
نگاه، رفتار، اخلاق، حضور، کلمات و در یک کلمه وجود او در جامعه سرشار از جاذبه‌های اخلاقی و دعوت به اخلاق اسلامی بود.
د. اندیشه ها و فعالیتهای تقریبی: تقريب آيت الله محسنى را در سه فراز می توان شناسایی و تعریف کرد؛ تقریب فکری، تقریب سلوکی و تقریب نهادی.
او "اندیشه تقریبی پویا"، "سلوک تقریبی فعال" و "نهاد سازی تقریبی کارامد" داشت.
فکر، رفتار و رویکرد این شخصیت فقیه به "عقلانیت تقریبی" معطوف بود و حضور او در گفتمان انقلاب اسلامی، در زمینه تقریب مذاهب، حضوری پرثمر و پرنشاط بود.
او در تقریب فکری، به اصالت و ظرفیت سه اصل "همگرایی بر پایه مشترکات"، "احترام گذاری اتباع مذاهب به یکدیگر" و "پیوسته بودن شيعه و سنى به هم در سرنوشت" باور عمیق داشت و بر آن تاکید می کرد./1324/د102/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات