۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۱۶۱۰۹

علم و دانش، خلاقیت، تجربه و جسارت لازمه کار خبرنگار است

علم و دانش، خلاقیت، تجربه و جسارت لازمه کار خبرنگار است
خبرنگار موفق درانجام رسالت خبری خویش باید بر پایه علم و دانش و در سایه تجربه و جسارت خلاقیت داشته باشد و برای موفقیت در انجام رسالت خبری از سرعت، دقت و صحت خبر غافل نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، در تعریف از خبرنگار باید گفت کسی که به حرفه خبری مشغول است، تعریفی ساده و لی پر معنا، حرفه ای که فراز و نشیب ها و پستی و بلندی های فراوانی به چشم می بیند و برای انجام رسالت خبری خویش بدون هیچ چشم داشتی با وجود مشکلات سر راه حرفه خویش قلمش همواره می ایستد و وجود مشکلات سد راه حرفه خبرنگار نخواهد بود.

روز خبرنگار با خون شهید محمود صارمی، خبرنگار لرستانی که در 17 مرداد ماه سال 1377، در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید، در تاریخ انقلاب اسلمی به ثبت رسیده است.

خبرنگاران چشم بینا و گوش شنوای جامعه هستند و همواره در مسیر انقلاب و با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب قلم آنان در راستای بیان واقعیت ها، تبیین و ترویج ارز ش ها، نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت و ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه به نگارش در می آید.

قلم خبرنگار بیانگر مشکلات مردم و رساندن درد جامعه به گوش مسؤولان بوده و در مقابل نیز همین قلم در انعکاس واقعیت ها و فعالیت و خدمات مسؤولان به مردم به نگاشتن در می آید و اما روز خبرنگارفرصتی ازرشمند برای پاسداشت از زحمات خبرنگاران است.

خبرنگاران در طول سال شب و روز قلم می زنند و پای درد و دل مردم و مسؤولان قرار می گیرند، خبرنگار با همه  فراز و نشیب ها و سختی های حرفه خبرنگاری، عشق به قلم و نگاشتن را فراموش نمی کند و تمام تلاش خود را برای انجام رسالت خبری و آگاهی بخشی به جامعه به کار می برد.

خبرنگاری حرفه ای است که کهنگی در آن معنا ندارد و هر روز شوق و ذوق خبرنگار نسبت به شغلش بیشتر و بیشتر می شود، خبرنگار برای موفقیت در انجام رسالت خود همواره بین مردم بوده و پای حرف مسؤولان می نشینند.

انتظار اصحاب رسانه حفظ حرمت خبرنگاری، حرفه سخت و اما شیرینی است که خبرنگار سختی های آن را به جان می خرد تا نام رسانه خویش را حفظ و در انجام رسالت خبری خود بدرخشد.

17 مرداد، یادآور حفظ شأن خبرنگاران باشد، نه روز تجلیل های بی سر و ته برخی مسؤولان، خبرنگاران قلم نمی زنند تا مورد تعریف و تمجید برخی قرار بگیرند، زحمات یک ساله خبرنگار با تجلیل یک روزه جبران نخواهد شد، خبرنگار چشم بینا و گوش شنوای جامعه است و اما خود گوش شنوایی می خواهد تا پای درد و دل این قشر زحمت کش قراربگیرند.

با وجود همه ناملایماتی که در عرصه خبری شاهد آن هستیم، خبرنگاران رسالت خود را با سکوت از ناملایمتی ها انجام می دهند و قلم آنان همواره برای نقش آفرینی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و دینی به کار می گیرند.  

نادیده گرفتن زحمات خبری رسانه از سوی برخی نهادهای خبری و نگاه کردن به چشم یک روابط عمومی به خبرنگار و رسانه خبری، کمر نگارش را خمیده می کند.

خبرنگاران واقعی بی ادعا در عرصه خبر و اطلاع رسانی انجام وظیفه می کنند و روز 17 مرداد که روز پاسداشت بی ادعایی، حق و حقیت است، انتظار خبرنگاران فراموش نشدن این روز بزرگ و تاریخی بوده که با خون شهید صارمی ثبت شده است.

ویژگی خبرنگار

مهم ترین ویژگی یک خبرنگار خلاق بودن است، کنجکاوی، پرسشگری، تیزبینی و نکته سنجی از دیگر ویژگی های خبرنگاران است، خبرنگار باید سرعت عمل و دقت بالایی داشته باشد، در مقابل باید زمینه فعالیت خبرنگار فراهم باشد تا شاهد شکوفایی و ارتقای فعالیت رسانه ای این قشر زحمت کش باشیم.

مهارت خبری از دیگر بایسته های خبرنگار بوده، باید همواره به فکر رشد علمی خبرنگار باشیم، در کنار هوشیاری و فعالیت خبرنگار برای رشد علمی و تقویت بنیه علمی خویش، باید دوره های آموزشی حرفه خبرنگاری از سوی مسؤولین برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، روز  خبرنگار را به خبرنگاران عرصه بصیرت و آگاهی بخشی تبریک گفت و افزود: روز خبرنگار به معنای تداوم راه شهید صارمی است.

وی بر حفظ وحدت رسانه ها تأکید کرد و گفت: خبرنگاران باید در کنار دوستی با یکدیگر به رقابت سالم بپردازند.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه رسانه باید نسبت به مدیران و مسؤولان نقد مشفقانه داشته باشند، خاطرنشان کرد: خبرنگار نیز باید نقد پذیر باشد.

وی از خبرنگار به عنوان زبان گویای مردم یاد کررد و اظهار داشت: خبرنگار باید در جامعه امید آفرینی کند و با انعکاس واقعیت ها در بصیرت بخشی و آگاه سازی مردم ایفای نقش نماید.

سردار کشوکلی، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: باید خبرنگار تلاش کند تراز انقلاب اسلامی باشد و خبرنگار تراز انقلاب اسلامی باید به خط قرمزها  توجه کند.

وی امنیت، وحدت، مردم سالاری دینی را از جمله خط قرمزها عنوان کرد و ادامه داد: خبری که به خط قرمزهای ما خدشه وارد کند نباد منعکس شود.

سردار کشلولی عنوان کرد: خبرنگاران در جامعه امروز باید در عرصه مدیریت جهادی، راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی، ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی قلم بزنند.

حجت الاسلام سعید مهدوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با گرامیداشت سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگارعنوان کرد: صداقت و راستگویی مهم ترین رسالت خبرنگاری است.

وی از شهید صارمی به عنوان شهید اهل قلم یاد کرد و بیان داشت: شهید صارمی خبرنگاری مربوط به جهان اسلام بوده و کسی است که مرزها را شکست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان از خبرنگاران به عنوان سنگربانان بی ‌سنگر یاد کرد و افزود: خبرنگاران در انجام رسالت خبری خویش و در خط مقدم جهادگرانی خستگی‌ ناپذیر هستند که در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی قلم می‌زنند و ثابت قدم هستند./9451/پ200/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات